• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Høgskulen på Vestlandet
  • Øvrige einingar / Other departments
  • Biblioteket
  • View Item
  •   Home
  • Høgskulen på Vestlandet
  • Øvrige einingar / Other departments
  • Biblioteket
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Å skrive bachelor- eller masteroppgave : høgskolestudenters opplevelse av arbeidet med oppgaveskriving, informasjonssøking og høgskolebibliotekets bidrag i denne prosessen

Vik-Haugen, Lise
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Vik-Haugen_Lise (2).pdf (1.045Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/191592
Date
2013
Metadata
Show full item record
Collections
  • Biblioteket [28]
Abstract
Lang erfaring med undervisningsarbeid i høgskolebibliotek har gitt meg en interesse for hva bibliotekene oppnår med sitt undervisningsarbeid samt en interesse for den enkelte studenten og hans opplevelse av oppgaveskriving og av biblioteket. Studiens materiale er samtaleintervjuer med fire bachelorstudenter og én masterstudent ved Høgskulen i Sogn og Fjordane. Det ble foretatt tre intervjuer med hver student. Intervjuene skjedde i startfasen av arbeidet med bachelor- eller masteroppgaven, midt i den mest intense perioden og umiddelbart etter innlevering. I analysen av materialet er bl.a. Carol Kuhlthau sin teori om informasjonssøkeprosessen tatt i bruk. Det blir også sett på bibliotekarens potensielle rolle som mediator. Materialet blir også analysert i forhold til studier av hvordan studenter tilhørende Google-generasjonen søker informasjon.

Studentene i utvalget opplever for en stor del opplever en informasjonssøkeprosess som ligner den Carol Kuhlthau beskriver. Studentene opplever engstelse og usikkerhet, og opplevelsen endrer seg i løpet av prosessen. De velger først de kildene de kjenner fra før, og de bruker lite tid på å kvalitetsvurdere kilder. Flere opplever bibliotekdatabaser som vanskelige å bruke. Studentene har en overveiende positiv opplevelse av bibliotekets undervisning og veiledning. Det kan synes som om bibliotekaren i større utstrekning enn hos Kuhlthau blir brukt som mediator.
Description
Masteroppgave 2013 Master i bibliotek- og informasjonsvitenskap Høgskolen i Oslo og Akershus, Institutt for arkiv- bibliotek- og informasjonsfag

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit