Å skrive bachelor- eller masteroppgave : høgskolestudenters opplevelse av arbeidet med oppgaveskriving, informasjonssøking og høgskolebibliotekets bidrag i denne prosessen
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/191592Utgivelsesdato
2013Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Biblioteket [34]
Sammendrag
Lang erfaring med undervisningsarbeid i høgskolebibliotek har gitt meg en interesse for hva bibliotekene oppnår med sitt undervisningsarbeid samt en interesse for den enkelte studenten og hans opplevelse av oppgaveskriving og av biblioteket. Studiens materiale er samtaleintervjuer med fire bachelorstudenter og én masterstudent ved Høgskulen i Sogn og Fjordane. Det ble foretatt tre intervjuer med hver student. Intervjuene skjedde i startfasen av arbeidet med bachelor- eller masteroppgaven, midt i den mest intense perioden og umiddelbart etter innlevering. I analysen av materialet er bl.a. Carol Kuhlthau sin teori om informasjonssøkeprosessen tatt i bruk. Det blir også sett på bibliotekarens potensielle rolle som mediator. Materialet blir også analysert i forhold til studier av hvordan studenter tilhørende Google-generasjonen søker informasjon.
Studentene i utvalget opplever for en stor del opplever en informasjonssøkeprosess som ligner den Carol Kuhlthau beskriver. Studentene opplever engstelse og usikkerhet, og opplevelsen endrer seg i løpet av prosessen. De velger først de kildene de kjenner fra før, og de bruker lite tid på å kvalitetsvurdere kilder. Flere opplever bibliotekdatabaser som vanskelige å bruke. Studentene har en overveiende positiv opplevelse av bibliotekets undervisning og veiledning. Det kan synes som om bibliotekaren i større utstrekning enn hos Kuhlthau blir brukt som mediator.
Beskrivelse
Masteroppgave 2013 Master i bibliotek- og informasjonsvitenskap Høgskolen i Oslo og Akershus, Institutt for arkiv- bibliotek- og informasjonsfag