Blar i Høgskulen på Vestlandet på tittel
Viser treff 7551-7570 av 13121
-
Læreres oppfattelse og operasjonalisering av tegning i kunst og håndverk i ungdomsskolen
(Doctoral thesis, 2021)Denne avhandlingen har gjennom tre delstudier undersøkt hvordan lærere i ungdomsskolen oppfatter tegning i faget kunst og håndverk og hvordan de operasjonaliserer tegning i sine didaktiske praksiser under Læreplanverket ... -
Læreres opplevelse av å samarbeide med foreldre om tilpasset opplæring
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven har som formål å bidra til økt innsikt i hvordan foreldre involveres i undervisningspraksisen i skolen. Studien tar derfor sikte på å undersøke hvilke tanker og erfaringer et utvalg lærere har om det ... -
Læreres opplevelse av inkludering av elever med særskilte behov i klasserommet – mellom intensjoner og virkelighet
(Master thesis, 2022)I dagens skolen er det rom for alle. Alle elever uavhengig evne og forutsetning skal inkluderes i et faglig, sosialt og opplevd fellesskap. Som premissleverandør for denne inkluderingen, har vi læreren. Læreren skal i sitt ... -
Læreres opplevelse av muligheter i skole-hjem-samarbeidet
(Peer reviewed; Journal article, 2019)Denne studien undersøker Hvordan lærere opplever deres muligheter til å etablere et godt skole-hjem-samarbeid. Studien bygger på intervju av ti lærere ved fire skoler som uttrykker sine synspunkter på egne muligheter, sine ... -
Læreres opplevelse ved bruk av friluftsliv i en alternativ ungdomsskole
(Bachelor thesis, 2017)Hensikten med denne studien er å få en forståelse av hvordan man kan tilrettelegge for elever i en alternativ ungdomsskole ved bruk av friluftsliv som en læringsarena. Gjennom en kvalitativ undersøkelse har vi fått læreres ... -
Læreres perspektiv på det tverrfaglige tema: «Folkehelse & Livsmestring»
(Master thesis, 2021)Det tverrfaglige temaet i den nye læreplanen «Folkehelse og livsmestring» har gjennom fagfornyelsen fått mye offentlig oppmerksomhet. Det er mange begrunnelser for hvorfor temaet «folkehelse og livsmestring» skal få plass ... -
Læreres profesjonsfaglige digitale kompetanse i programmering og algoritmisk tenkning
(Master thesis, 2022)Høsten 2020 ble Læreplanverket for Kunnskapsløftet, LK20, gjort gjeldende for alle norske skoler. I den forbindelse har programmering og algoritmisk tenkning blitt innført i flere fag, og flere lærere skal nå drive med ... -
Læreres refleksjoner om Interessebasert kroppsøving
(Master thesis, 2023)Funn fra tidligere studier viser at endring av hvordan kroppsøving praktiseres kan være nødvendig for å endre misfornøyde elevers oppfattelse av faget (Moen et al. 2018; Säfvenbom et al. 2015). Mangel på elevmedvirkning ... -
Læreres syn på demokrati og medborgerskap i naturfag
(Master thesis, 2023)Med innføringen av læreplanverket for Kunnskapsløftet (LK20) ble demokrati og medborgerskap innført som et tverrfaglig tema. En utfordring med dette er at det finnes mange ulike måter å forstå begrepene «demokrati» og ... -
Læreres tilpasning av virtuell undervisning
(Master thesis, 2016-09-15)Målet med dette studiet har vært å belyse hvordan lærerne i «Den virtuelle Matematikkskolen» sitt undervisningstilbud for elever med høy måloppnåelse i faget matematikk, tilpasser undervisningen sin i et virtuelt klasserom. ... -
Læreres tilrettelegging for sosial inkludering av elever med autismespekterforstyrrelser i ordinære klasser
(Master thesis, 2023)Denne kvalitative studien retter søkelyset mot hvordan lærere kan tilrettelegge for sosial inkludering av elever med autismespekterforstyrrelser i ordinære klasser. Datainnsamlingsmetoden er gjennomført ved hjelp av ... -
Lærernes arbeid med å forebygge mobbing i skolen
(Bachelor thesis, 2019) -
Lærernes erfaring med atferdsutfordring i mat- og helseundervisningen
(Master thesis, 2018-05-15)Bakgrunn og hensikt: I skolen kan atferdsutfordring være en utfordring, både for læreren som blir hindret i å utføre sin undervisning, men også det læringsmessige for elevene. Det er viktig at læreren er forutsigbar, ... -
Lærernes forventinger til sin skoleledelse
(Master thesis, 2023)Oppgaven tar for seg skolelederrollen og hvordan utviklingen av skolelederrollen har utviklet seg til å bli mer kompleks de siste 20 årene. Skoleleder rollen har også blitt ilagt større ansvar og det er ikke lenger rektor ... -
Lærernes tolkning av digitalt medborgerskap i den nye læreplanen
(Master thesis, 2022)I løpet av høsten 2020 ble vi presentert for den nye læreplanen på Høgskolen ved Vestlandet av våre forelesere, herunder ble det benyttet noen undervisningsøkter hvor fokus var de ulike delene i den nye læreplanen. Den nye ... -
Lærerperspektiv på digital kompetanse
(Master thesis, 2009)I Program for digital kompetanse 2004-2008 (PfDK) stilles det krav om at innen 2008 skal digital kompetanse stå sentralt i opplæringen på alle nivåer (KD, u.å). I den forbindelse har jeg prøvd å finne ut hva en lærer og ... -
Lærerperspektiver på klasseledelse: hva fungerer?
(Bachelor thesis, 2021)