Institutt for kunstfag: Recent submissions
Now showing items 221-240 of 277
-
Does this work [of art] invite me into [intersubjective] dialogue? Discussing relational aesthetics in music education
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Some artistic and educational practices in music have yet to be defined within the dichotomy of referential and autonomy aesthetics. However, there has been an ongoing shift towards more interactive, social and relationally ... -
Rapport frå FoU-prosjektet ARTig: Eit eksemplarisk undervisningsopplegg
(Research report, 2015) -
Performing the pre-formed: Towards a conceptual framework for understanding teaching as curricular transformation
(Peer reviewed; Journal article, 2018) -
When Students Teach Creativities: Exploring Student Reports on Creative Teaching
(Peer reviewed; Journal article, 2018) -
Towards a professionalization of pedagogical improvisation in teacher education
(Peer reviewed; Journal article, 2016) -
“Playin” the changes: A jazz approach to researching student-teachers’ PowerPoint presentations
(Journal article; Peer reviewed, 2018) -
FoU-prosjektet ARTig : Design av eit fleirfagleg undervisningsopplegg
(Research report, 2014) -
Designing creative inter-disciplinary science and art interventions in schools: The case of Write a Science Opera (WASO)
(Peer reviewed; Journal article, 2017) -
An investigation into the feasibility of using the Suzuki approach for piano education in the Norwegian Culture School.
(Master thesis, 2018)This study employs philosophical critique in order to determine whether a measure of adaption of the Suzuki Method may help alleviate some of the challenges to music teaching in the Norwegian School of Music and Performing ... -
The recipe of laughter – how comic elements function in a TIE production?
(Master thesis, 2017)This study intends to explore the function of comic elements in Theatre in Education. TIE is a kind of interactive theatre that offers chance to explore values and create meaning through dramatic through the dramatic form. ... -
Tilpasset opplæring som en del av musikklærerens profesjonsforståelse • Fem musikklæreres betraktninger om begrepet tilpasset opplæring i musikkfaget
(Master thesis, 2018)Målet med denne studien er å se på hvordan den tilpassede opplæringen foreligger i musikkundervisningen ut fra hvordan den profesjonelle musikklæreren snakker om dette i forbindelse med musikkfaget. Profesjonsteori ligger ... -
Lettere sagt enn gjort! En diskursanalyse av fem skolelederes utsagn om musikkfaget i grunnskolen.
(Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven handler om vektleggingen av musikkfaget i grunnskolen, fra skoleleders perspektiv. Målet med studien har vært å finne noen av årsakene til at musikkfaget er veldig forskjellig fra skole til skole, og ... -
Trom som du er! En studie av trommesirkelen som fenomen
(Master thesis, 2018)I den åpne trommesirkel, også kjent som Community Drum Circle, er det etter sigende umulig å spille feil. En kan spørre seg om dette i det hele tatt er mulig, og hvis så er tilfelle, hvordan det kan tenkes å henge sammen. ... -
Kva kan skape motivasjon i musikalsk samspelsprosjekt på musikklinja i vidaregåande skule?
(Master thesis, 2018)Denne studien har gått ut på å finne ut kva som kan skape motivasjon i eit samspelsprosjekt på musikklinja i vidaregåande skule. Det handlar om å finne faktorar som har innverknad på motivasjonen hos dei som deltek. For å ... -
Kunst og Skule: Ein Dialog?: Ein studie av musikarar og lærarar sitt samarbeid i eit innovasjonsprosjekt
(Master thesis, 2018)I denne oppgåva undersøker eg dialogen mellom besøkande musikarar og lærarar ved ein skule som deltek i innovasjonsprosjektet «Skole og konsert – fra formidling til dialog» (DiSko). DiSko ynskjer å utvikle dialogbaserte ... -
Kvar går vegen til munnleg kompetanse? : Eit blikk på arbeidsprosessen fram mot ein munnleg presentasjon
(Master thesis, 2018)Norskfaget i grunnskulen har eit særleg ansvar for opplæringa til munnleg kompetanse. I fylgje generell del i Kunnskapsløfte er kompetanse det same som kunnskapar og ferdigheiter i eit emne, som kjem til uttrykk i arbeidet ... -
Langt fra Perfekt: Et undervisningsdesign i utvidet tegning
(Master thesis, 2018)I denne masteroppgaven har jeg sett nærmere på hvordan jeg kan utvikle et undervisningsdesign gjennom praktiske estetiske læreprosesser i utvidet tegning. Studien hadde som hensikt at gjennom tegning så skulle informantene ... -
Keaping it real: Aesthetical exploration of the Straumøy model
(Master thesis, 2018)This project takes place on Straumøy Farm, a joint educational-agricultural arena fostering experiential learning through practical work on the farm. The school-farm cooperation stems from the Farm as an Educational Resource ... -
«Å nei, å nei» : Et performativt møte mellom toddlere, skuespillere og artefakter
(Master thesis, 2018)Bakgrunn: Forskningsprosjektene «Blikk for barn» (BfB) og «Gode barnehager for barn i Norge» (GoBaN) presenterte at de estetiske fagene, inkludert drama er et av fagområdene i rammeplanen som blir lite praktisert i ... -
Tilhører – En prototype på fremtidens omsluttende radio
(Peer reviewed; Journal article, 2018)