Blar i Institutt for kunstfag på tittel
Viser treff 212-231 av 263
-
Sluttvurdering i musikkfaget: Eit innblikk i nokre musikklærarar sin vurderingspraksis
(Bachelor thesis, 2019) -
Songkultur på tvers av generasjonar? - ein studie av ‘kveldsvers’ som eit pedagogisk og kulturelt tema i ei skuleklasse
(Master thesis, 2021)Denne studien tek utgangspunkt i fenomenet «kveldsvers» og korleis det vert opplevd i møtet mellom elevar og eldre innanfor rammene av eit samarbeid mellom ein barneskule og ein aldersheim. Studien er gjennomført som ein ... -
Soundtrapped? Socio-material perspectives on collaborative teaching within the music classroom
(Peer reviewed; Journal article, 2022)This article draws on a classroom project to explore the complexities of collaborative teaching within the music classroom, where a professional team collaborated to facilitate digital music-making at a lower secondary ... -
Stilla og ropet – kunstnerisk (ut)forskning gjennom fem elastiske byggekomponenter.
(Peer reviewed; Journal article, 2022)In this article I explore how the interplay between five elastic building components can take shape in the development of a musical score. With concepts derived from Magnar Åm’s (2004) article “Ikkjetid, ikkjetyngd”, I ... -
Stjerneopplevelser eller gymsalsestetikk? En studie av kvalitetsoppfatninger i skolekonsertpraksiser
(Doctoral thesis, 2014) -
Stretching and cracking: becoming feminist posthumanist scholars in music education
(Peer reviewed; Journal article, 2024)How and why did three PhD fellows become feminist posthumanist scholars within the field of music education research? Drawing on Karen Barad’s theorising of phenomena, not pre-existing entities, as the primary ontological ... -
Strikking i norsk kultur og skole
(Master thesis, 2022)I denne teksten har jeg tatt et dypdykk i strikkingens plass i norsk kultur og -historie, og hvordan strikking ble en så viktig del av vår nasjon. Det er viktig for meg å presisere at mitt fokus vil være på håndstrikk, ... -
Subjective Well-Being and Interpersonal Relationships Among Music Performance Students in Norway
(Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven er et forsøk på å undersøke korrelasjonen av mellom-menneskelig forhold innenfor det akademiske feltet og affektiv velvære, en dimensjon av subjektiv velvære, blant musikkstudenter i utøvende musikk i ... -
Teater i lukkede rom -en studie av fasilitator i devisingprosesser med innsatte i fengsel
(Master thesis, 2021)Teater i lukkede rom - en studie av fasilitator i devisingprosesser med innsatte i fengsel. Studien tar for seg et praksisbasert forskningsprosjekt i fengsel, der fasilitators rolle i devisingprosesser undersøkes. Arbeidet ... -
Teater som brobygger
(Master thesis, 2023)Studiet tar sikte på å undersøke hvordan teater og drama kan bidra til å skape et inkluderende miljø for ungdommer med forskjellig kulturell bakgrunn. Spesielt er fokus rettet mot hvordan dramaaktiviteter kan fungere som ... -
Teateranmeldelser som tekster i lærerutdanning – med utgangspunkt i Det Norske Teatrets Edda, 2017
(Journal article; Peer reviewed, 2019)Artikkelen diskuterer 8 anmeldelser av Det Norske Teatrets produksjon Edda i 2017. Artikkelen er utviklet kollektivt, på grunnlag av en felles interesse for myter og fortellinger, forankret i forskergruppen «Mytologi, ... -
Tegning og didaktiske praksiser i kunst og håndverk
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Artikkelen setter søkelys på hvordan lærere operasjonaliserer tegning i faget kunst og håndverk i ungdomsskolen, og hvilke tegnetilnærminger og metoder de knytter til kompetansemålene i læreplanen Kunnskapsløftet 2006. ... -
The message: Vokalformidling som sangundervisning
(Bachelor thesis, 2019) -
"The Music is not in the piano" : En undersøkelse av hvordan lærere reflekterer over egne erfaringer fra undervisning med 3d printer i faget formgivning, kunst og håndverk
(Master thesis, 2016-08-12)Ny teknologi og utvikling i samfunnet kan lede til forandringer og utfordringer for fag. Tidligere forskning viser at 3d-printer anses som en teknologi som vil få innvirkning på skoler verden rundt i løpet av få år. Å ta ... -
The recipe of laughter – how comic elements function in a TIE production?
(Master thesis, 2017)This study intends to explore the function of comic elements in Theatre in Education. TIE is a kind of interactive theatre that offers chance to explore values and create meaning through dramatic through the dramatic form. ... -
Third space moments: Exploring a university-school partnership through collaborative action research
(Peer reviewed; Journal article, 2024)This article explores multi-stakeholder practices of negotiating and delivering a partnership model, including pre-service teachers. The authors discuss how third spaces can be jointly created in teacher education partnerships ... -
Tilbakeblikk framover
(Master thesis, 2017)Forskingspørsmåla som vert handsama i denne masteroppgåva har sett nærare på korleis ein kan utvikle undervisningspraksis med fokus på idéutvikling. Undersøkinga er gjort i samband med undervisning av lærlingar, ved kjole ... -
Tilhører – En prototype på fremtidens omsluttende radio
(Peer reviewed; Journal article, 2018) -
Tilpasset opplæring som en del av musikklærerens profesjonsforståelse • Fem musikklæreres betraktninger om begrepet tilpasset opplæring i musikkfaget
(Master thesis, 2018)Målet med denne studien er å se på hvordan den tilpassede opplæringen foreligger i musikkundervisningen ut fra hvordan den profesjonelle musikklæreren snakker om dette i forbindelse med musikkfaget. Profesjonsteori ligger ... -
Towards a professionalization of pedagogical improvisation in teacher education
(Peer reviewed; Journal article, 2016)