Blar i Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolking på utgivelsesdato
Viser treff 101-120 av 678
-
Language Teacher Cognition and Corrective Feedback: A Study Investigating the Cognitions Underlying Norwegian EFL Teachers’ Corrective Practices
(Master thesis, 2016-11-15)The following research project focuses on the cognitions underlying Norwegian EFL teachers’ oral corrective practices. The present study utilised a survey in form of a questionnaire in order to gather information about ... -
Åtte rurale stemmer; å arbeida som førskulelærar i Vest-Norge
(Master thesis, 2016-11-15)Masteroppgåva har fokus på rural teaching som førskulelærar i Norge. Gjennom kvalitative intervju av åtte førskulelærarar i tre ulike barnehagar i rurale strok på Vestlandet, er det innhenta data til bruk i masteroppgåva. ... -
The concept of ‘translation unit’ revisited
(Journal article; Peer reviewed, 2017)In translation studies, the theoretical concept of ‘translation unit’ has traditionally been a subject of debate. This paper will discuss different views of the concept, relating it to the dichotomy between product and ... -
Teacher Narratives about Supporting Children to Read and Write in Mathematics: The Case of Kay
(Journal article; Peer reviewed, 2017)The impact on one teacher of a short professional development project run in a school in a low socio-economic area in a small city in rural Australia is investigated in this case study. The project aimed to support teachers ... -
Rettskriving i skriftkulturen – ulike perspektiv i Noreg og på Island.
(Chapter; Peer reviewed, 2017)Artikkelen refererer til ein komparativ studie av rettskrivingskulturen i dei to landa, med tre tilnærmingsmåtar: gjennomgang av relevante læreplanar i Noreg og på Island, kvalitative intervju med eit utval lærarar om kva ... -
Increasing grammar coverage through fine-grained lexical distinctions
(Journal article, 2017)Abstract. In this paper, I show how the development of Norsyg, an HPSG-inspired construc-tionalist grammar of Norwegian, benefits from the highly specific and precise implementationof NorGram, an LFG grammar for Norwegian. ... -
Å ta spørsmål om form på alvor
(Peer reviewed; Journal article, 2017) -
Teoriens manglende plass i praksissamtalen
(Peer reviewed; Journal article, 2017) -
Begynnaropplæring i norsk for fagleg sterke elevar
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Denne artikkelen byggjer på ein observasjons- og intervjustudie av didaktisk arbeid med ei elevgruppe som har fått heller lite merksemd i forskingslitteraturen: fagleg sterke elevar ibegynnaropplæringa i norsk. Ti ... -
Post-normal science and mathematics education in uncertain times: Educating future citizens for extended peer communities
(Peer reviewed; Journal article, 2017) -
Computer Programming in the Lower Secondary Classroom: Mathematics Learning
(Peer reviewed; Journal article, 2017) -
Level, strength, and facet-specific self-efficacy in mathematics test performance
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Students’ self-efficacy expectations (SEE) in mathematics are associated with their engagement and learning experiences. Going beyond previous operationalisations of SEE we propose a new instrument that takes into account ... -
Visuelle løsningsstrategier til sannsynlighetsoppgaver - En studie av fem videregåendeelevers bruk av ulike visuelle løsningsstrategier i sannsynlighetsregning
(Others, 2017)Denne masteroppgaven handler om elever på videregående sin bruk av visuelle løsningsstrategier i møte med sannsynlighetsoppgaver. Formålet var blant annet å undersøke hvilke ulike visuelle løsningsstrategier elever benytter ... -
Lærarkompetanse og skuleresultat: Metoden bak resultata
(Notat - Høgskulen på Vestlandet, Nærregion Sogn og Fjordane;2017/5, Working paper, 2017)l forskingsprosjektet Lærande regionar - Lærarkompetanse og skuleresultat såg vi på om klassestorleik samt lærarens erfaring og utdanning imatematikk har betydning for elevane sine prestasjonar imatematikk målt ved ... -
I begynnelsen var treet. Økokritisk lesning av omformingen fra et stykke tre til gutt i Carlo Collodis Le avventure di Pinocchio. Storia di un burattino (1883)
(Peer reviewed; Journal article, 2017) -
Bokmålsavvik frå nynorsknorma i sjetteklassetekstar
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Føremålet med artikkelen er å undersøkja bokmålssamanfall som ein faktor i tekstar av elevar med nynorsk som hovudmål, for å leggja eit empirisk grunnlag for å diskutera om nynorskelevar har andre opplæringsbehov når det ... -
A feeling of nature in contemporary Norwegian picturebooks
(Peer reviewed; Journal article, 2017)This article examines and discusses how children’s literature, in particular four contemporary Norwegian picturebooks in which maps are provided, may help readers to connect, combine and relate their aesthetic reading ... -
Critical Mathematics Education and Post-Normal Science: A literature overview
(Peer reviewed; Journal article, 2017)This paper presents findings from a literature overview where the focus is to identify and critically reflect on concepts and perspectives highlighted as important in the literature of two fields, critical mathematics ... -
Teaching climate change in mathematics classrooms: An ethical responsibility
(Peer reviewed; Journal article, 2017)Climate change is one of the most urgent human concerns. Mathematics, in various degrees of complexity, is used to communicate climate change to scientists, politicians, policy makers, the general public and children. ... -
Dialogisk lesing som metode i barnehagen for å styrke barns språkferdigheter på andrespråket
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Hensikten med studien var å undersøke hvordan en 10-ukers intervensjon (totalt 40 økter) med dialogisk lesing ville påvirke flerspråklige barnas andrespråkslæring. Utvalget bestod av 72 flerspråklige barnehagebarn ...