Blar i Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolking på utgivelsesdato
Viser treff 81-100 av 677
-
The term leizla in Old Norse vision literature – contrasting imported and indigenous genres?
(Peer reviewed; Journal article, 2016) -
The distance between us: Using construal level theory to understand interpersonal distance in a digital age
(Peer reviewed; Journal article, 2016) -
In or out of school? : meaningful output with digital and non-digital artefacts within personal english learning ecologies
(Journal article; Peer reviewed, 2016)This paper integrates ecological perspectives with language development theories to elucidate students' self-perceived learning trajectories. It presents data from focus, in-depth and member checking interviews with three ... -
Norske barns språksosialisering og språklige praksisfellesskap
(Peer reviewed; Journal article, 2016) -
Litteratursamtalens danningspotensial
(Peer reviewed; Journal article, 2016) -
Immediate and delayed effects of invented writing intervention in preschool
(Journal article; Peer reviewed, 2016)This study examined the effects of a 10 week invented writing program with five-year-old preschoolers (mean age 5.7 years) on their immediate post intervention literacy skills and also the facilitative effects of the ... -
The ambiguity of pedagogical entrepreneurship - the state of the art and its challenges
(Journal article; Peer reviewed, 2016)The implementation of pedagogical entrepreneurship in schools from the perspective of lifelong learning is of significant concern at policy levels, and research is an important source of information on this process. This ... -
Religion und Religiösität von Jugendlichen
(Peer reviewed; Chapter, 2016) -
Bearbeiding av kjensler gjennom bildebøker
(Master thesis, 2016-05-16)Oppgåva er ein tekstanalyse av korleis bildebøkene Bak Mumme bor Moni (2000), Snill (2002) og Sinna Mann (2003) av Gro Dahle og Svein Nyhus framstiller sinne og korleis bøkene legg til rette for at barn og unge kan bli ... -
Bildebokappen – i gråsonen? En analyse av appen My Very Hungry Caterpillar i et intermedialitetsperspektiv
(Master thesis, 2016-05-16)´Bildebokappen´ byr på utfordringer for forskningsfeltet med sin sammensetning av spill, litteratur, animasjonsklipp og behov for en berøringsskjerm – hvem skal analysere disse appene? Spill- eller litteraturforskeren? ... -
Framstillingar av India i atlas for barn- og unge
(Master thesis, 2016-05-16)I møte med kulturar som skiljar seg frå sin eigen er haldningar til andre land og menneske avgjerande for utfallet av dette møtet. Haldningane barn har i dette møtet blir mellom anna avgjort utifrå kva dei leser, kva dei ... -
Klima, kriser og ulikhet. Om utsatte mennesker og områder i bildeboken Hvorfor er jeg her?.
(Master thesis, 2016-05-16)I denne masteroppgaven har jeg gjort lesninger av, og skrevet om bildeboken Hvorfor er jeg her? (Constance Ørbeck-Nilssen og Akin Duzakin, 2014). Jeg studerer hvordan bokens hovedkarakter, en barnefigur, utforsker verden ... -
Bærekraft i mat- og helsefaget
(Master thesis, 2016-05-18)Bakgrunn: Helt siden begrepet bærekraftig utvikling ble lansert i 1987, har en stor utfordring vært å omsette dette omfattende og abstrakte begrepet til praktisk handling og virkelighet. Miljøproblemer og sosial urettferdighet ... -
Meisterlære og instrumentalundervisning sett frå eit didaktisk perspektiv – eit studie av metodar og verktøy i undervisninga til tre messingpedagogar
(Master thesis, 2016-05-18)I denne masteroppgåva skal eg undersøka undervisningspraksisen til tre messingpedagogar, og sjå kva metodar og verktøy dei nyttar i si undervisning. Vidare skal eg sjå korleis ein kan forstå desse metodane ut i frå ... -
A Reassessment of Norwegian Music Education Policy: The Ludvigsen Reports Under a Philosophical Lens
(Master thesis, 2016-05-18)In 2013 the Norwegian government constituted by royal resolution a committee led by Sten Ludvigsen. They were to consider the formal school subjects in comparison with the competences demanded in a futuristic society and ... -
Motivasjon og Prestasjonsutvikling hos elever i Toppidrettsfaget Svømming
(Master thesis, 2016-05-18)Den foreliggende masteroppgaven er et fordypningsarbeid som omhandler noen sider ved toppidrettsfaget svømming i den videregående skolen. Her blir toppidrettsfaget sett hovedsakelig fra et elevperspektiv. I tidligere ... -
Elevers forståelse av måling av lengde.
(Master thesis, 2016-05-18)I denne masteroppgaven har jeg sett på hvilken forståelse elever i 5. klasse har for det matematiske temaet lengdemåling. Jeg har brukt variasjonsteorien som mitt teoretiske rammeverk. For å få en dypere innsikt i elevenes ... -
Didaktisk kontrakt i matematikklasserom med varierte undervisningsmetoder
(Master thesis, 2016-05-18)I denne masteravhandlingen undersøker jeg nærmere hvordan den didaktiske kontrakt blir uttrykt i et klasserom med to forskjellige undervisningsmetoder. Fokuset ligger på hvordan forventningene og holdningene til elevene ... -
Keywords and Individual Differences – in relation to vocabulary acquisition and text understanding
(Master thesis, 2016-05-18)Is using an explicit focus on vocabulary in the form of keyword identification an effective approach to help pupils understand a text about global warming and climate change, and can this focus on keywords facilitate pupils’ ... -
Kardiorespiratorisk utholdenhet og evne til oppmerksomhet hos skoleelever i ung voksen-alder
(Master thesis, 2016-05-18)Bakgrunn: Tidligere forskning indikerer foreliggende sammenhenger mellom fysisk aktivitetsnivå og kognitiv funksjon. Fysisk aktivitet som øker kroppens evne til å ta opp og benytte seg av oksygen og som derfor øker evne ...