Blar i Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolking på tittel
Viser treff 230-249 av 704
-
Fra Læreplan til praksis – En casestudie av undervisning i våtdrakt
(Master thesis, 2017-05-15)Masterprosjektet gir et innblikk i endringene i svømme- og livredningsopplæringen i Læreplanen i kroppsøving med virkning fra 1. august 2015, og kompetansemålet etter 7. trinn som sier at: «Mål for opplæringa er at eleven ... -
Fra magefølelse til melding
(Bachelor thesis, 2021) -
The framing of a preferred variety of english by pre-service primary school teachers of english as a foreign language
(Peer reviewed; Journal article, 2019)The article presents a mixed-method study on how the preferred variety of the English language was framed by pre-service primary school teachers of English as a Foreign Language (EFL). The group of pre-service primary ... -
Framstillingar av India i atlas for barn- og unge
(Master thesis, 2016-05-16)I møte med kulturar som skiljar seg frå sin eigen er haldningar til andre land og menneske avgjerande for utfallet av dette møtet. Haldningane barn har i dette møtet blir mellom anna avgjort utifrå kva dei leser, kva dei ... -
Framvekst av morfologi, syntaks og ordforråd i tidleg andrespråksutvikling - ein longitudinell kasusstudie
(Journal article; Peer reviewed, 2018)I denne longitudinelle undersøkinga studerer vi den norskspråklege utviklinga innanfor ordforråd, morfologi og syntaks hos to fleirspråklege barn som starta å lære norsk i barnehagen. Det finst få empiriske studiar av barn ... -
Frå Apan fin (1999) til Hej då, lilla apa! (2008). Bildebok og animasjonsfilm - resepsjon og medieestetikk
(Peer reviewed; Journal article, 2013-03-15)Artikkelen analyserer animasjonsfilmen Hej da° , lilla apa! (2008), ein adaptasjon av Anna-Clara Tidholms sma°barnsbildebok Apan fin (1999). Filmen har reformulert nokre av bokas motiv og lagt til nye motiv, og artikkelen ... -
Fremstillinger av natur og klimakrisen i bildebøkene Hvorfor er jeg her? og Verden sa ja.
(Master thesis, 2021)Denne masterstudien undersøker fremstillinger av natur og den nåværende klimakrisen i bildebøkene Verden sa ja (Dahle Nyhus, 2018) og Hvorfor er jeg her? (Ørbeck-Nilssen & Duzakin, 2014). Studien undersøker også hvilket ... -
Fremveksten av generativ kunstig intelligens: En kvantitativ studie av lærere og lærerstudenters holdninger til bruk av ChatGPT i skolen
(Master thesis, 2024)Denne kvantitative studien undersøker hvilke holdninger lærere og lærerstudenter har til bruk av ChatGPT i skolen. Hovedproblemstillingen for oppgaven er: «Hvilke holdninger rapporterer lærere og lærerstudenter at de har ... -
Frida Kahlo pictuebook biographies: Facts and fiction in words and images
(Chapter, 2021)This chapter investigates three picturebook biographies about the Mexican painter Frida Kahlo. The main aim is to discuss how the biographies describe and adapt the artist’s life story and art through the interplay of text ... -
Frigjering av eit potensial - Fire lærarar sine erfaringar med bruk av Escape Room som eit verktøy i matematikkundervisning
(Master thesis, 2023)I følgje ei stortingsmelding er det viktig å finna løysingar på framtida sine samfunnsutfordringar. Det vil vera behov for kognitiv og sosial kompetanse innan problemløysing og kritisk tenking. Det vil derfor vera viktig ... -
From Beliefs to Practice: A study of Norwegian Teachers’ Beliefs and Perceptions of English Language Use in ELT
(Master thesis, 2024)This thesis investigates Norwegian primary school teachers' beliefs and perceptions regarding the use of the English language in English Language Teaching (ELT). It also examines how these beliefs influence or contrast ... -
From pages to practice: Cultivating life skills through picturebooks
(Master thesis, 2024)The purpose of this study is to explore how engagement with multimodal literature can cultivate life skills among Norwegian third graders (ages 8-9). The research investigates how students interpret and discuss the verbal ... -
From the Present towards Hope for the Future
(Chapter, 2021)The title of this volume is Applying Critical Mathematics Education. Initially, we thought of applying as “putting into action.” We considered the notion of action and its connectedness to hope for the future. If there is ... -
Fromme freistingar
(Skriftserien, nr. 3/2007 - Artikkel 6., Rapport, 2007-05-10) -
«Full av brus»: To barnekarakterers første opplevelse av forelskelse i tegneserieromanene Ti kniver i hjertet og La skogen leve
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven undersøker hvordan den første forelskelsen blir fremstilt i et utvalg nyere barne- og ungdomslitteratur. Oppgaven tar utgangspunkt i en nærlesing av to tegneserieromaner; Ti kniver i hjertet (2020) og ... -
Fysisk aktiv læring i matematikkfaget – et elevperspektiv
(Master thesis, 2022)Fysisk aktiv læring i matematikkfaget – et elevperspektiv, er en kvalitativ studie av hvordan åtte elever på syvende trinn opplever fysisk aktiv læring (FAL) som didaktisk metode i matematikkundervisningen. Forskning ... -
Fysisk aktiv læring i matematikkundervisning
(Master thesis, 2020)Tidlegare forsking som viser at fysisk aktivitet har positive innverknader på barn si helse og læring, har medført eit auka fokus på å integrere fysisk aktivitet i skulen. Skulen disponerer seg som ein stad der det ligg ... -
Fysisk aktiv læring i matematikkundervisninga
(Master thesis, 2020)Fysisk aktiv læring (FAL) er og har blitt eit meir dagsaktuelt tema i skulekvardagen. Formålet med denne studien er å sjå på korleis lærarar utviklar seg i møte med bruk av FAL som undervisningsmetode i matematikk. Målet ... -
Fysisk aktiv læring og livsmestring i matematikkfaget
(Master thesis, 2022)Formålet med denne studien er å få innsikt i læreres opplevelser av fysisk aktiv læring og livsmestring i matematikkfaget. Et kvalitativt design har blitt brukt i form av semistrukturerte intervju. Informantene i studien ... -
Følelsenes betydning i skjønnlitteratur for barn – en litterær analyse av tre barnebøker
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven undersøker hvordan følelser blir fremstilt i et utvalg skjønnlitteratur for barn, og hvilken betydning bøkene kan ha for barns emosjonelle utvikling. Hensikten er å undersøke fremstillingen av følelser ...