Browsing Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolking by Title
Now showing items 371-390 of 678
-
Lærarar i møte med elevar i matematikkvanskar
(Master thesis, 2022)Dette er ei samskrivingsoppgåve som kombinerer faga spesialpedagogikk og matematikk. Hovudfokuset i oppgåva har vore korleis lærarar arbeider med elevar i matematikkvanskar, og tiltak dei gjer for å hjelpa elevane. Føremålet ... -
Lærarars talespråklege praksisar i møte med andrespråkselevar. Ein studie av variasjon og refleksjon
(Doctoral thesis, 2021)Denne avhandlinga er ein kvalitativ studie av lærarars talespråklege praksisar i andrespråksundervisning. Avhandlinga søkjer å forstå og få innsikt i dei språklege praksisane lærarar nyttar i møte med elevar som har norsk ... -
Lærarens roller - veksling mellom ulike lærarposisjonar i didaktisk praksis
(Peer reviewed; Journal article, 2018) -
Lærarkompetanse og skuleresultat: Metoden bak resultata
(Notat - Høgskulen på Vestlandet, Nærregion Sogn og Fjordane;2017/5, Working paper, 2017)l forskingsprosjektet Lærande regionar - Lærarkompetanse og skuleresultat såg vi på om klassestorleik samt lærarens erfaring og utdanning imatematikk har betydning for elevane sine prestasjonar imatematikk målt ved ... -
Lærebøkers fremstilling av fortellinger og saktekster: En studie av hvordan lærebøker i norskfaget legger opp til at elever på 5. trinn skal lære å skrive fortellinger og saktekster
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven belyser gjennom en kvalitativ tekstanalyse hvordan to lærebøker i norskfaget legger opp til at elever på 5. trinn skal lære å skrive sjangrene fortelling og saktekst. Lærebøkene som har vært grunnlaget ... -
Læreres erfaringer med STL+ (skrive seg til lesing med lydstøtte) som tilpasset opplæring
(Master thesis, 2020)Studien fokuserer på å få innsikt og forståelse i lærere sine erfaringer omkring STL+ (skrive seg til lesing med lydstøtte) som tilpasset opplæring. Jeg tar for meg følgende problemstilling; Hvilke erfaringer har lærere ... -
Læreres holdninger til elever med stort læringspotensial i matematikk
(Master thesis, 2023)Rapporten «Mer å hente – bedre læring for elever med stort læringspotensial» (NOU 2016:14) peker på at norsk skole ikke tilpasser undervisningen til alle elever godt nok, spesielt når det gjelder tilpasning for elever med ... -
Læreres oppfatninger om IKT i matematikkfaget
(Master thesis, 2020)Målet med undersøkelsen er å sette søkelys på oppfatninger som kommer til syne rundt informasjons- og kommunikasjonsteknologi for undervisningsformål i matematikk. Debatten om digitalisering av skolen reises av politikere, ... -
Læring i et studentperspektiv
(Høgskolen i Bergen. Skriftserien Rapport, Report, 2007) -
Læring i høyere utdanning : hva hemmer eller fremmer læring og kompetanseutvikling?
(Høgskolen i Bergen. Skriftserien Rapport, Report, 2007) -
Læring over landegrenser. Erfaringer fra et europeisk, pedagogisk rehabiliteringsprosjekt
(Uniped 2006 nr.1, Journal article, 2006)Prosjektet innebar et pedagogisk samarbeid mellom studenter og lærere fra Norge, Nederland og Tyskland. Studentene skulle gruppevis skrive en faglig artikkel om rehabilitering. Samarbeidet rundt artikkelskrivingen foregikk ... -
Læringsaktivitetens struktur i kroppsøvingsfaget på 3., 6. og 9. trinn i norsk grunnskole
(Master thesis, 2017-05-15)Hensikt/problemstilling: Hensikten er å studere den praktiserte undervisningens strukturer med tanke på læreraktivitet, elevaktivitet og innhold i lys av didaktisk teori og tre utvalgte prinsipper for undervisning. Omfang ... -
Læringsfremmende vurderingspraksis i et matematikklasserom på ungdomsskolen
(Master thesis, 2022)Ifølge forskning er formativ vurdering hensiktsmessig for elevenes læring. Læringsfremmende vurdering er lovfestet i skolens vurderingsforskrift. Formålet med denne studien er å få innsikt i vurderingspraksisen i matematikkfaget ... -
Læringsmetoder i kroppsøving, toppidrett- og idrettsfag
(Master thesis, 2017-05-15)Bakgrunn: Kroppsøving, toppidrett- og idrettsfag skal blant annet gi elevene erfaring i hvordan de kan utvikle egne ferdigheter i ulike idretter. Bruk av varierte, tilpassede arbeidsmåter og mulighet for aktiv medvirkning ... -
Making tutorial films on picturebooks in teacher education
(Journal article, 2021)In this article we analyze two films about picturebooks, made in student-led groups in a children’s literature course at university level. We also investigate the self-assessments the students wrote. The assignment was ... -
Matematikklæremidlers vektlegging av dybdelæring
(Master thesis, 2022)Denne studien undersøker hvordan nye læremidler i matematikk har vektlagt ulike deler av dybdelæring. Derfor ble følgende problemstilling stilt: Hvordan vektlegger nye matematikklæremidler dybdelæring? For å svare på ... -
Matematikklærere og programmering på mellomtrinnet
(Master thesis, 2023)I 2020 ble den nye læreplanen iverksatt. En av de store endringene som kom med denne læreplanen er innføringen av algoritmisk tenkning og programmering som en del av kjerneelementene i matematikk. Ettersom dette er et nytt ... -
Matematisk argumentasjon på en brasiliansk skole- en studie av to læreres refleksjoner rundt argumentasjon og normer
(Master thesis, 2020)I denne masteroppgaven er det undersøkt hvordan to lærere fra samme skole i Brasil arbeider med matematisk argumentasjon. Eksisterende forskning på matematisk argumentasjon viser at det bør være en del av matematikkundervisningen. ... -
Matematisk innhold og matematiske metoder i lærebøker brukt på ungdomstrinnet i Norge : Gullgruve eller fallgruve for utvikling av matematisk kompetanse i problemløsning og algebra?
(Doctoral dissertations at University of Agder;, Doctoral thesis, 2019)Formålet med avhandlingen er å undersøke hvordan lærebøker i matematikk behandler problemløsning og algebra, avgrenset til heuristiske tilnærmingsmåter og introduksjonen av algebra. Studien består av tre deler og fokuserer ... -
Matematisk samtale: Rollekategoriers innvirkning på elevenes interaksjoner i samarbeid med problemløsningsoppgaver
(Master thesis, 2023)Masterstudiens overordnede tema er matematisk samtale ved bruk av rollekategorier i gruppearbeid. Vi tar utgangspunkt i Carlsen (2016) sin definisjon av matematisk samtale som læringssamtaler hvor målet er deltakelse og ...