Blar i Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag på emneord "elever"
Viser treff 1-13 av 13
-
«Den treffer så brutalt…» - en kvalitativ studie av digital mobbing på ungdomstrinnet : skolens erfaringer og strategier for forebygging av digital mobbing
(Bachelor thesis, 2014)I løpet av de siste årene har det vært økende fokus på fenomenet mobbing. Både regjeringen, Utdanningsforbundet, Kommunenes Sentralforbund (KS) og Foreldreutvalget for grunnopplæringen har undertegnet et nasjonalt manifest ... -
Elevar med autismespekterforstyrring under covid-19 pandemien
(Master thesis, 2022)Det foreliggande masterprosjektet har hatt som mål å finne ut korleis born og unge i grunnskulen, som har ein autismespekterforstyrringsdiagnose, har opplevd og takla kvardagen under koronapandemien. Vektlegginga har vore ... -
Elever med høyere læringspotensial – hvordan opplever de undervisningen i norsk skole?
(Master thesis, 2017-05-15)Studien omhandler elever med høyere læringspotensial, deres opplevelse av undervisningen og drøfting av bakgrunnen for deres opplevelser. Det benyttes i hovedsak norsk faglitteratur for å beholde henvisninger innenfor ... -
Elevvurdering i kroppsøving på barneskolen
(Master thesis, 2023)Elever lærer i mange ulike situasjoner, men i situasjoner hvor de selv opplever behov for utvikling av ferdigheter, holdninger og kunnskaper er de situasjonene de lærer best. Elevvurdering brukes for å fremme læring ved å ... -
Forebyggende arbeid mot mobbing i skolen, med fokus på eleven som mobber andre
(Master thesis, 2022)De fleste elever i den norske skole opplever å trives på skolen, med trygge og gode skole- og læringsmiljø preget av tilhørighet og verdifulle sosiale fellesskap. Likevel registreres det hvert år gjennom Elevundersøkelsen ... -
Grunnskuleelevar si meining og erfaring med PALS og relasjonell aggresjon
(Master thesis, 2021)Føremålet med denne masteroppgåva er å undersøke elevars oppfatning om antimobbeprogrammet PALS har tiltak for å handtere og førebyggje relasjonell aggresjon. Denne forma for mobbing er noko som aukar i skulane. Difor er ... -
Hvilken synspunkter har 3 Zambiske lærere på hvordan skolen forbereder utviklingshemmede elever til å klare seg i det Zambiske samfunn?
(Student paper, others, 2014)I Zambia får ikke mennesker med betraktelige funksjonsnedsettelser lov til å gå på vanlige skoler med andre barn. Noen av dem får muligheten til å gå på spesial skoler hvor undervisningen skal være mer tilpasset deres nivå ... -
«Hvordan vil relasjonsbyggende tiltak påvirke det psykososiale miljøet for elever på yrkesfag?» En kvantitativ intervensjonsstudie
(Master thesis, 2021)Relasjoner og relasjonsbygging i skolen får mer og mer fokus og det gjennomføres mange relasjonsbyggende tiltak i skolen, men spørsmålet er om tiltakene virker. Formålet med prosjektet mitt var å finne ut hvilken påvirkning ... -
Lyst til å lære : ein kvalitativ studie om motivering i grunnskulen, sett frå eit lærarperspektiv
(Bachelor thesis, 2014)Kva vektlegg praktiserande lærarar i arbeidet med å motivere elevar til skulearbeid? Med utgangspunkt i førearbeid, intervjuguide (Vedlegg 8.2) og empiri frå dei gjennomførte intervjua, er innhaldet i oppgåva tufta på ... -
Læreres opplevelse av inkludering av elever med særskilte behov i klasserommet – mellom intensjoner og virkelighet
(Master thesis, 2022)I dagens skolen er det rom for alle. Alle elever uavhengig evne og forutsetning skal inkluderes i et faglig, sosialt og opplevd fellesskap. Som premissleverandør for denne inkluderingen, har vi læreren. Læreren skal i sitt ... -
«De må seie det til oss!» : vurdering for læring i eit elevperspektiv
(Master thesis, 2012)SAMANDRAG Masteroppgåva «De må seie det til oss!» har formativ vurdering som tema, og eg har valt å undersøke dette i eit elevperspektiv. Målet er å få innsyn nettopp i elevar si forståing av vurdering og korleis dei gjer ... -
Sosial samhandling for elever med autismespekterforstyrrelse: En kvalitativ studie om hvordan elever med ASF samhandler med andre elever og lærere, og hvordan lærere kan tilrettelegge for samhandling for elever med ASF
(Master thesis, 2022)Denne mastergradsavhandlingen har som mål å svare på følgende problemstilling: «Hvordan samhandler elever med autismespekterforstyrrelse med andre elever og lærere, og hvordan kan man som lærer tilrettelegge for sosial ... -
Å lære på eit språk ein ikkje forstår : ei komparativ studie av korleis to ulike skular tilpassar opplæringa til minoritertsspråklege elevar
(Bachelor thesis, 2015)Problemstillinga eg ønskjer å finne svar på er: Korleis leggje til rette slik at minoritetsspråklege elevar forstår det faglege innhaldet i undervisninga når dei ikkje meistrar språket som blir nytta fullt ut? Eg tek føre ...