Forebyggende arbeid mot mobbing i skolen, med fokus på eleven som mobber andre
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3015657Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
De fleste elever i den norske skole opplever å trives på skolen, med trygge og gode skole- og læringsmiljø preget av tilhørighet og verdifulle sosiale fellesskap. Likevel registreres det hvert år gjennom Elevundersøkelsen at mange barn og unge utsettes for mobbing (Breivik, Bru, Hancock, Idsøe, Idsøe og Solberg, 2017; Eriksen, Hegna, Bakken og Lyng, 2014; Wendelborg, 2022). Det finnes i dag mange forskningsstudier som handler om elever som utsettes for mobbing. Det er derimot et betydelig mindre fokus rettet mot elevene som mobber andre. Så lenge mobbing er en realitet og et samfunns- og skoleproblem er det behov for å drive forebyggende arbeid mot mobbing, samt arbeide for å skape trygge og gode skolemiljø. Hovedtemaet for masterprosjektet er mobbing, og det er i studien et særlig fokus på forebyggende arbeid mot mobbing i skolen og elever som mobber andre. Formålet med studien er å undersøke hvordan lærere driver det forebyggende arbeidet mot mobbing i skolen, og videre hvordan de forholder seg til elever som mobber andre i dette arbeidet. Ved å analysere og diskutere funn fra innsamlet intervjudata har jeg belyst prosjektets tema, samt forsøkt å svare på prosjektets problemstilling: Hvilket fokus har lærere på elever som mobber andre, og på hvilken måte får disse elevene hjelp og veiledning i det forebyggende arbeidet mot mobbing? For å oppnå innsikt og kunnskap rundt studiens problemstilling og tema benyttes det en kvalitativ forskningstilnærming med forankring i hermeneutiske fortolkningsprinsipper. Den kvalitative innholdsanalysen baserer seg på de semistrukturerte forskningsintervjuene med tre lærere fra barneskoler i Bergen. Målet med studien har vært å svare på oppgavens problemstilling, ved å fremme informantenes stemme gjennom deres tanker, erfaringer og opplevelser. Funnene fra intervjuene blir presentert gjennom en kategorisk fremstilling før de videre blir diskutert i lys av oppgavens teoretiske grunnlag. Av analysen og diskusjonen kommer det frem at lærere har god forståelse av sin rolle i det forebyggende arbeidet mot mobbing i skolen, og at det hovedsakelig eksisterer positive holdninger til elever som mobber andre. Innfallsvinkelen til det forebyggende arbeidet synes videre å innebære en forståelse av mobbeproblematikken hvor en i større grad retter blikket mot årsaksforklaringer, sosiale prosesser, gruppedynamikk, helhetlige forståelser av mennesker og ønsket om å gi hjelp og veiledning til alle involverte elever
Beskrivelse
Kandidatnr: 424
Masteroppgave i spesialpedagogikk GLU 1-7, MGBSP550
Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett
Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag
28.05.2022