Blar i Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag på utgivelsesdato
Viser treff 61-80 av 2193
-
Erfaringer med innhold og arbeidsformer i faget Medium og kommunikasjon : noen kunnskapsteoretiske konsekvenser omkring digital kompetanse
(Master thesis, 2008)Formålet med denne studien har vært å undersøke sammenhenger mellom arbeidsformen, innhold og kunnskapsteori i faget Medium og kommunikasjon. Følgende problemformuleringer er reist i oppgaven: Hvilke komponenter ved ... -
Problembasert læring, matematikk og IKT: gjør det noen forskjell om elevene lager fysiske eller virtuelle modelleiligheter?
(Master thesis, 2008)Avhandlingen er basert på en studie gjort med elever fra femte til syvende klasse på en barneskole. Gjennom problembasert læringsmetode skulle elevene arbeide med matematikk, knyttet til en oppgave der de skulle designe ... -
Kvinnelige prester: En presentasjon og analyse av den teologiske debatten i Norge
(HSF-Rapport;6/2008, Research report, 2008)Arbeidet gir en teologihistorisk framstilling av kvinneprestdebatten i Norge fra 1890 til i dag. Sentral problemstilling: Hvilke teologiske spørsmål har vært sentrale i den norske debatten om kvinnelige prester? Hvordan ... -
Nokre teoretiske perspektiv på leiing av lærande skular : undervegstekstar
(HSF Rapport, Book, 2008)Rapporten er sett saman av åtte kapittel som har til felles at dei handlar om lærande leiing i skuleverket. Det første handlar om tekstutvikling som grunnlag for organisasjonsendring. Det andre drøfter Peter Senges teori ... -
Organisasjonslæring i skolar : teoretiske og praktiske perspektiv
(Rapport, Book, 2008)Denne rapporten er ein revisjon og ei utviding av ein HSF-publikasjon frå 2004 med same tittel. Ettersom organisasjonslæring har fått ein stadig meir sentral plass i både pedagogiske fagtekstar og utdanningspolitiske ... -
Mannlege førskulelærarar gjennom fire tiår 1977-2007 : rapport frå eit kartleggingsprosjekt ved førskulelærarutdanninga
(Rapport, Book, 2008)Rapporten gir ei oppsummering av hovudfunna frå undersøkinga: Mannlege førskulelærarar gjennom fire tiår 1977-2007. Undersøkinga omfattar dei 96 mannlege førskulelærarane som har gått ut av førskulelærarutdanninga ved ... -
Community studies : how to use local knowledge : a manual
(HSF Rapport, Book, 2008)Denne rapporten presenterer en manual for om hvordan bruke lokalkunnskap i zambiske skoler. Manualen er en guide for ansatte på alle lærerutdanninger og lærere i grunnskolen i Zambia. Manualen er et resultat av ... -
Et dypdykk i ungdoms formelle og uformelle digitale kompetanse : kan skolen fungere som brobygger?
(Master thesis, 2008)Gjeldene styringsdokument, blant annet Kunnskapsløftet, stiller krav om at IKT skal integreres i læringsarbeidet i alle fag og på alle nivå i skoleverket. Skolepolitiske vedtak kan gi inntrykk av at IKT kan løse de fleste ... -
Skolens kristendomsplaner til nytte for kirken
(HSF Notat, Book, 2008)Notatet er laget med tanke på å være stoff til hjelp for arbeidet med planer i trosopplæring i Den norske kirke. Det tar for seg skolens fem planer i kristendomskunnskap og KRL fra og med 1974 til og med 2005. Arbeidet tar ... -
Under stadig utvikling.... : rapport om Undersøking av digitale læremiddel på begge målformer
(HSF Rapport, Book, 2008)Undersøkinga har teke utgangspunkt i prinsippet i opplæringslova om læremiddel til same tid og same pris på både nynorsk og bokmål, og ut frå det sett på situasjonen for digitale læremiddel i grunnskule og vidaregåande skule. ... -
Kartlegging av soppfloraen i noen beitemarker i Karmøy kommune
(Others, 2008)Karmøy kommune ligger i Rogaland og grenser til Haugesund i Nord (Figur 1). Søking i Nasjonal soppdatabase (NSD) viste at det totalt var gjort 186 soppregistreinger i Karmøy. Dersom en begrenset søket til funn gjort etter ... -
Om å ta imot det nye : opplevelser omkring det å ta i bruk IKT og verktøy for multimodal tekstproduksjon, i en norsk grunnskole
(Master thesis, 2008)The main goal of this study is to investigate in which way putting ICT into use (in the form of a program for producing multimodal texts) was accepted and received in an elementary school. The main focus is on a single ... -
Wiki i grunnskolen. Hvilke muligheter og utfordringer finner man i læringsmiljøet?
(Master thesis, 2008)Oppgaven har tittelen: Wiki i grunnskolen. Hvilke muligheter og utfordringer finner man i et læringsmiljø? Den handler om hvordan man kan bruke wiki-verktøyet i en undervisningssammenheng. Gjennom en kasusstudie følges ... -
Bruk av multimodale tekster i Den norske kirkes konfirmantundervisning
(Master thesis, 2008)Sjefsredaktør i avisen Vårt Land skriver på lederplass 16. august 2008 at trosopplæringsreformen Størst av alt er det tiltaket som Den norske kirke har mest grunn til å være stolt av de siste 10 årene. Det sier han på ... -
Digitale praksisfortellinger : multimodale uttrykksformers betydning for faglig kvalitet
(Master thesis, 2008)Innen yrkesutdanningen har historisk sett skolen hatt ansvaret for å formidle teori, mens arbeidsplassenes oppgave har vært å sosialisere elevene inn i profesjonskulturene. Forskning viser at elevene ikke opplever de ... -
Mens vi venter... : barns betraktninger om IKT og sosialt samspill i barnehagen
(Master thesis, 2008)Bakgrunnen for undersøkelsen er innføringen av digitale verktøy i en del norske barnehager. Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver (KD, 2006) legger føringer på at digitale verktøy bør innføres, men samtidig hersker ... -
Vurderingspraksis i barneskulen : med og utan bruk av digitale mapper
(Master thesis, 2008-10-10)Denne masteroppgåva omhandlar vurderingspraksis som finn stad i barneskulen i dag. Arbeidet er ein del av ei ståstadsundersøking i eit forskingsprosjekt på HSH som vert kalla ”Refleksjonsbaserte lærarmapper (RLM) – som ...