Wiki i grunnskolen. Hvilke muligheter og utfordringer finner man i læringsmiljøet?
Master thesis
Åpne
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/152307Utgivelsesdato
2008Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Oppgaven har tittelen: Wiki i grunnskolen. Hvilke muligheter og utfordringer finner
man i et læringsmiljø? Den handler om hvordan man kan bruke wiki-verktøyet i en
undervisningssammenheng. Gjennom en kasusstudie følges en gruppe elever når de
konstruerer en wiki innenfor kompetansemål fra LK06.
Undersøkelsen tar for seg ulike aspekter med å bruke wiki i skolehverdagen. Det gjelder
det fysiske læringsmiljøet, lærerrollen, faglig fokus, utvikling av digital kompetanse hos
elvene og det ferdige produktet. Empirien har blitt samlet inn ved kvalitative metoder
som observasjon av læringsmiljøet, og ved intervjuer med lærere og elever som har
deltatt i wiki-prosjektet.
Wiki-prosjektet beskrives ut fra didaktiske og pedagogiske rammer med vekt på
læringsteorier, læringsmål, metodikk og digitale ferdigheter. Læringsteorien bygger på
det sosiokulturelle perspektivet med vekt på et sosialt samspill og interaksjon med andre
mennesker gjennom språk og kulturelle artefakter. Samtidig vil wiki-produksjonen
forankres i et konstruktivistisk undervisningsmiljø hvor elevene engasjeres med å lage
et produkt som kan beundres og vises fram. I tillegg bygger prosjektet på prinsipper
innenfor CSCL-paradigmet om digitale samarbeidsverktøy i læringsmiljøer. Viktige
områder er transparente læringsmiljøer, lærerrollen og effekten av læring med digitale
medier.
Hovedfunn i empirien er at ved lav brukerterskel så ble det faglige i fokus gjennom hele
prosjektet. Lærerrollen endret seg flere ganger gjennom wiki-prosjektet og ingen av
elevene eller lærerne hadde noen erfaring med å produsere en egen wiki. Kildekritikk og
informasjonskompetanse var de viktigste digitale ferdighetene som ble utviklet hos
elevene. Underveis i prosjektet ble lærerne bevisste på hvordan wiki-verktøyet kunne
brukes i skolesammenheng. Dermed vokste det fram en forståelse av wiki-produksjonen
i tre faser. Fase en hvor man holder wikien innenfor gruppa og klassen. I fase to åpner
man for andre grupper/klasser fra samme skole, og i fase tre så kan man samarbeide
med andre skoler om å utvikle wikien. I dette prosjektet kom man kun til fase en.
November 2008 Vegard©Egner
Mulighetene med wiki-verktøyet i læringsmiljøet er mange. For det første så vil wikien
motivere elevene og genererer aktivitet for læring. En wiki kan være med på å stimulere
elevenes digitale ferdigheter som de har tilegnet seg utenfor skolens læringsarena. I
tillegg vil det faglige være i fokus gjennom en wiki-produksjon ved hjelp av gode
pedagogiske wiki-verktøy og fiber bredbånd. Ved å produsere en wiki vil elevene
utvikle digitale kompetanse og digitale ferdigheter gjennom å kommunisere ved hjelp
av tekster, samtidig som wikien stiller store krav til kildekritikk og søkeferdigheter. Den
siste muligheten som ble belyst i dette prosjektet, er anledningen til samarbeid på tvers
av klasser og andre skoler. Her ligger det et stort potensial som dette prosjektet ikke
klarte å utnytte.
Det kom også fram en del utfordringer knyttet til bruken av wiki i læringsmiljøet. Den
viktigste utfordringen går på hvordan skoler kan nå fase tre i wiki-produskjon. Viktige
faktorer vil være mangel på tid og mangel på erfaring i bruken av wiki. Dermed må
lærerne utstyres med en wiki-bevissthet, som vil gi dem innsikt i lærerrollen og de
pedagogiske mulighetene som ligger i en wiki. Den store praktiske utfordringen var å
vurdere wikien som elevene hadde laget. Lærerne mangler vurderingssystemer når
elevene tar i bruk nye digitale verktøy. Det viktigste hinderet som skolen må overvinne
for å bruke wiki i undervisningen, er en endringen av kunnskapssyn og erkjennelse av at
wiki kan være en kunnskapsleverandør på lik linje med læreboka.
Det er store muligheter for læring ved bruk av wiki-verktøyet i skolen. For å utnytte
potensialet i verktøyet og oppnå best læringsutbytte bør lærerne inneha en wikibevissthet
så eleven kan nå fase tre i en wiki-produksjon. Da må skolen endre
kunnskapssyn og legge til rette for at elever og lærere kan bruke nye teknologier i
undervisningen.