Blar i Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag på tittel
Viser treff 1329-1348 av 2193
-
Management of pupil discipline in Norway: A case study of Sogndal municipality
(Student paper, others, 2015)Throughout the world, cases of student indiscipline have increased in intensity and prevalence, Pupils rebellion against establishment authority has occurred in every country with significant increase and intensity (Otieno ... -
Mangfold i klasserommet - En kvalitativ studie av elevers opplevelse av et prosjekt inspirert av fargespillmetodikken
(Master thesis, 2020)Globalisering og migrasjon skaper mangfold i samfunnet. Med dette øker behovet for pedagogiske metodikker som kan møte og ivareta mangfoldet. Anvendt i klasserommet, fokuserer fargespill metodikken på å se hver enkelt elev ... -
Mangfold i norske bildebøker
(Bachelor thesis, 2021) -
Mannlege førskulelærarar gjennom fire tiår 1977-2007 : rapport frå eit kartleggingsprosjekt ved førskulelærarutdanninga
(Rapport, Book, 2008)Rapporten gir ei oppsummering av hovudfunna frå undersøkinga: Mannlege førskulelærarar gjennom fire tiår 1977-2007. Undersøkinga omfattar dei 96 mannlege førskulelærarane som har gått ut av førskulelærarutdanninga ved ... -
Mapper og kvalitet : mappevurdering i lys av reliabilitet og validitet
(Master thesis, 2006)Sammendrag Prosjektets overordnede mål har vært å belyse mappekvalitet. Masteroppgaven retter spesielt søkelys mot mappekvalitet knyttet til bruk av formativ vurdering og kriterier. Forskningsmessig har hensikten vært ... -
Mapping the Theoretical Landscape of More-Than-Parental Involvement
(Chapter; Peer reviewed, 2023)This chapter presents an overview of the conceptual toolkits used to theorise relationships between ECEC settings and families in academic journal articles, published in English, between the years 2000–2010 and 2021–2022. ... -
Mat og sosiale forskjeller i barnehagen
(Bachelor thesis, 2022)The meal in the kindergarten is a unique social arena. You can easily communicate with the children and the children can also develop different skills. By letting the children try to make basic foods, they develop fine ... -
Matematikk i barnehagen: Barnehagelærarar sitt arbeid med matematikk i uformelle aktivitetar
(Bachelor thesis, 2016) -
Matematikk, eit fag for alle? Ei studie over kva som kan gi elevane ny giv i matematikkfaget.
(Bachelor thesis, 2012-06-27)Resultat frå undersøkingar viser til at fråfallet frå vidaregåande skule er høgt . Eg synest det kan vera interessant å sjå om det har noko samanheng mellom lågt karakternivå, manglande motivasjon for matematikkfaget på ... -
Matematikklærernes utdannelsesbakgrunn og syn på egen undervisningskompetanse
(Bachelor thesis, 2013-08-29)Formål og problemstilling: Formålet med oppgaven er å få et helhetlig bilde av utdannelsesbakgrunnen til lærerne som underviser i matematikk på barnetrinnet i en kommune på Vestlandet. Forskning viser at de lærerne som har ... -
«Matematikkoppgaver har en begynnelse og en slutt» En studie om potensial for utforsking og problemløsing i oppgaver i tre matematikklæreverk for 1.trinn etter fagfornyelsen av Kunnskapsløfte
(Master thesis, 2021)I denne masteroppgaven er det gjort en summativ innholdsanalyse av tre læreverk på 1.trinn med hensikt i å finne potensiale for utforsking og problemløsing i oppgavene. Lærebøkene Matemagisk av Aschehaug, Matematikk fra ... -
Matematikkvanskar - den gløymde lærevansken: Kartlegging av matematikkvanskar
(Bachelor thesis, 2016) -
Matematikkvansker i barnehagen: Har vi et forhold til det?
(Bachelor thesis, 2020) -
Matematikkvansker i barneskolen: En kvantitativ undersøkelse om hvordan lærerne jobber med matematikkvansker på første til tredje trinn
(Master thesis, 2020)Oppgavens tittel: Matematikkvansker i barneskolen. En kvantitativ undersøkelse om hvordan lærerne jobber med matematikkvansker på første til tredje trinn. Formål og problemstilling: Formålet med undersøkelsen er å finne ... -
Matematisk argumentasjon og programmering - Når elever på 7. trinn arbeider i par med Scratch
(Master thesis, 2019)I 2020 trer en ny læreplan i kraft som inkluderer programmering i matematikkfaget (Kunnskapsdepartementet, 2018a). I den sammenheng har det vært mye debatt på hvordan dette skal gjøres, hvordan programmering skal skrives ... -
Matematisk produktive samtaler på ungdomstrinnet
(Bachelor thesis, 2019) -
Må en være religiøs for å bli akseptert i det Zambiske samfunnet- og hvilken betydning har religion for menneskene der
(Student paper, others, 2014)Denne oppgaven har jeg skrevet etter et 13 ukers praksisopphold i Zambia. Problemstillingen for denne oppgaven er: "Må en være religiøs for å bli akseptert i det Zambiske samfunnet- og hvilken betydning har religion for ... -
«De må seie det til oss!» : vurdering for læring i eit elevperspektiv
(Master thesis, 2012)SAMANDRAG Masteroppgåva «De må seie det til oss!» har formativ vurdering som tema, og eg har valt å undersøke dette i eit elevperspektiv. Målet er å få innsyn nettopp i elevar si forståing av vurdering og korleis dei gjer ... -
Mål og mening med digitale medier i skolen
(Chronicle, 2011)De norske elevenes svake resultater i internasjonale undersøkelser de siste ti årene har utløst en diskusjon om hvilke tiltak som best kan være til hjelp.