Matematikkvansker i barneskolen: En kvantitativ undersøkelse om hvordan lærerne jobber med matematikkvansker på første til tredje trinn
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2673885Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Oppgavens tittel:
Matematikkvansker i barneskolen. En kvantitativ undersøkelse om hvordan lærerne jobber med
matematikkvansker på første til tredje trinn.
Formål og problemstilling:
Formålet med undersøkelsen er å finne ut hvordan lærere jobber for å hjelpe elever med
matematikkvansker. Med denne undersøkelsen ønsker jeg å bidra til økt innsikt i temaet.
Problemstillingen er Hvordan jobber lærere med elever som strever med matematikk på første til
tredje trinn på barneskolen?
Metode:
Oppgaven har en kvantitativ tilnærming, og det er brukt spørreskjema som innsamlingsmetode.
Utvalget består av 41 informanter med undervisningsbakgrunn i matematikk på første til tredje trinn
i barneskolen.
Spørreskjemaet et utformet i SurveyXact og analyseprogrammet i SurveyXact og excel er brukt for å
analysere datamaterialet.
Hovedresultater:
Lærene i undersøkelsen har lite formell kompetanse om matematikkvansker, men likevel har de en
forståelse av hva som kjennetegner vanskene. Det kommer fram at mye av den kompetansen de har
om matematikkvansker et opparbeidet gjennom erfaring og praksis.
Kunnskapen om kjennetegn viser at de har kompetanse til kunne vite hva de skal se etter for å
avdekke vansker.
Selv om lærerne har kompetanse til å avdekke vanker viser undersøkelsen at det er utfordringer
rundt hva som kan gjøres for å hjelpe elevene til å mestre matematikken bedre.
Det kommer fram at det mangler ressurser og at lærerne selv mangler kunnskap om hva slag tiltak
som kan iverksettes.
Beskrivelse
Master i spesialpedagogikk
Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett (FLKI)
Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag
Innleveringsdato: 15.05.20