Browsing Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag by Title
Now showing items 920-939 of 2193
-
“I cannot do it alone”: Teachers as change agents for inclusive education.
(Chapter; Peer reviewed, 2023)This is a study of three Tanzanian teachers’ efforts to implement new knowledge about vision and learning in their schools. We ask if capacity building supports the teachers’ ambitions and what barriers and possibilities ... -
I øyeblikket: En studie om IKT sin medierende rolle i improvisatoriske samhandlinger mellom lærerutdanner og studenter i faget matematikkdidaktikk
(Master thesis, 2015-01-30)Denne masteravhandlingen har som formål å øke forståelse av fenomenet improvisasjon i pedagogiske kontekster og søker etter dypere forståelse av IKT sin medierende rolle når lærerutdanneren improviserer i ulike kontekster ... -
Identitet og mangfald i klasserommet: Ei kvalitativ studie om kva som formar lærarar sin praksis knytt til elevar med minoritetsbakgrunn sin identitet og mangfald i samfunnsfaget.
(Master thesis, 2021)Dette forskingsprosjektet er ei kvalitativ studie om kva som formar eit utval lærarar sin praksis kring elevar med minoritetsbakgrunn sin identitet og mangfald i klasserommet, med spesielt fokus på samfunnsfaget. Studien ... -
Idrett i solkorsets tegn – En undersøkelse av Nasjonal Samlings syn på idretten
(Master thesis, 2021)25. september 1940 avsatte den tyske okkupasjonsmakten alle norske politiske partier, med unntak av Nasjonal Samling som skulle styre på okkupasjonsmaktens premisser. Nyordningen innebar at samfunnet skulle nazifiseres og ... -
If you want to teach a child that fire burns, let the child touch the fire
(Bachelor thesis, 2014)Eg har vert i Zambia gjennom fordjupningsemnet Global Knowledge, og gjennom dette emnet har eg vert i praksis i ein SOS barnehage i fire veker. Tidleg i praksisperioden min observerte eg læringsstilar som eg som norsk ... -
“Ikke gråt mamma, vi sees i Nangijala!”
(Bachelor thesis, 2019) -
”Ikke lett å være svaksynt” : skoletrivsel hos elever som er svaksynte sammenlignet med andre elever i videregående skole
(Master thesis, 2010)Trivsel har i en årrekke stått sentralt i undersøkelser som generelt er rettet mot elever i videregående skole. Elever som er svaksynte i videregående skole er en uensartet og lavfrekvent gruppe. Lite forskning er knyttet ... -
IKT i et fagdidaktisk perspektiv: Fagdidaktisk bruk av IKT i norskfaget, og tegn på profesjonsfaglig digital kompetanse. En kasusstudie med et hermeneutisk fortegn og en fenomenologisk tilnærming.
(Master thesis, 2017)Fagdidaktisk bruk av og med IKT i norskfaget har vært gjenstand for lite forskningsmessig fokus. I denne studien stilte jeg derfor følgende spørsmål i problemstillingen: Hvordan kan IKT brukes fagdidaktisk i norskundervisningen, ... -
IKT i skolen – når profesjonalitet og teknologi møtes : en kvalitativ studie av hvordan lærere på 1. – 4. trinn forstår sin rolle i forhold til bruk av IKT i småskolen
(Bachelor thesis, 2015)I denne oppgaven har jeg sett på hvordan lærere på 1. -4. trinn forstår sin rolle i forhold til bruk av IKT i småskolen. Jeg har presentert teori knyttet til lærerens rolleforståelse og bruk av digitale verktøy. I studien ... -
IKT i skolen: Ekspertkompetansens vilkår
(Master thesis, 2013-07-01)I dag er teknologien en sentral «aktør» innenfor de fleste områder i samfunnet. Det er derfor ikke overraskende at pedagogisk bruk av IKT i skolen er et satsingsområde for sentrale myndigheter, siden flere mener at slik ... -
IKT og digitale verktøy i musikklærerutdanningene i Norge
(Master thesis, 2012-07-02)Avhandlingen er basert på en kvantitativ undersøkelse om bruken av IKT og digitale verktøy i musikklærerutdanningene i Norge. Bakgrunnen for valg av forskningsområdet var egne erfaringer som st ... -
IKT og en døgnåpen skole
(Master thesis, 2006)Avhandlingens overordnede mål har vært å undersøke hvordan skole- hjem samarbeidet ved bruk av IKT tolkes og opprettholdes i praksis. Undersøkelsen ble gjennomført våren 2006 der det ble tatt utgangspunkt i 4 ulike klasser, ... -
IKT som verkemiddel for innovasjon og kvalitetsutvikling i norsk utdanning : Korleis er skulen som organisasjon og leiinga spesielt budd på ei slik utfordring frå departementet?
(Master thesis, 2005)Departementet sine forventningar og planar i høve til korleis teknologi skal kunne nyttast til å endre pedagogisk praksis er eit utgangspunkt for denne undersøkinga. Eit hovudmål er at IKT skal vera eit integrert verkemiddel ... -
IKT- Individ, kontekst og teknologi
(Master thesis, 2005) -
Im/migrant parents’ voices as enabling professional learning communities in early childhood education and care
(Peer reviewed; Journal article, 2023)The existing body of knowledge on the global experiences of im/migrant parents within early childhood education and care (ECEC) settings reveals a broad spectrum of concerns, which encompass various aspects of institutional ... -
Imitation and the Transcendent
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Imitation stems from the originary term mimesis. Imitation can be seen as a desire, something one wishes to approbate, or it may be seen as a representation of reality. In the work of René Girard (1923–2015), transcendence ... -
Imitation, Violence, and Exchange: Girard and Mauss
(Peer reviewed; Journal article, 2023) -
Immediate and delayed effects of invented writing intervention in preschool
(Journal article; Peer reviewed, 2016)This study examined the effects of a 10 week invented writing program with five-year-old preschoolers (mean age 5.7 years) on their immediate post intervention literacy skills and also the facilitative effects of the ...