Blar i Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag på tittel
Viser treff 984-1003 av 2193
-
Innsats for vurdering: En kvalitativ studie av et utvalg kroppsøvingslærere sin tolkning av innsats i barneskolen
(Master thesis, 2023)Bakgrunn: Innsats kan tolkes på mange forskjellige måter, av forskjellige personer. Kroppsøvingslærere er forskjellige personer. Innsats kan tolkes som å frivillig delta i en aktivitet, basert på fri vilje. Begrepet innsats ... -
Innsikt i elevers arbeid med eksisterende modeller
(Master thesis, 2019)Hensikten med denne masteroppgaven er å undersøke hvorvidt aspekter av modelleringsprosessen og diskusjoner knyttet til denne kan identifiseres i elevers arbeid med eksisterende matematiske modeller på mellomtrinnet. I ... -
An insect under the elephant: Maasai perception of education in relation to their culture
(Master thesis, 2023)The theme for this master’s thesis is education and culture. The overall objective of this thesis was to do an in-depth study of a group of Maasai on how they perceive secondary and higher education in relation to their ... -
Inter og intrareliabilitet av isometrisk benkpress & isometrisk mid-thigh pull hos styrketrente unge voksne
(Master thesis, 2022)Formålet med denne masteroppgaven var å undersøke inter- og intrareliabiliteten til to ulike isometriske tester for maksimal kraftutvikling hos styrketrente unge voksne. Testene som ble evaluert var isometrisk benkpress ... -
Interaktiv tavle i den grunnleggende lese- og skriveopplæringen
(Master thesis, 2012-07-03)Utgangspunktet for denne oppgaven er problemstillingen ”Hva karakteriserer arbeidet med den interaktive tavla i den grunnleggende lese- og skriveopplæringen på 1. og 2. trinn?” Jeg var interessert i å finne ut hvordan ... -
Interaktive tavler: hvordan samsvarer intensjonen til importørene av interaktive tavler med den faktiske bruken i barneskolen?
(Master thesis, 2009)Utgangspunktet for denne oppgaven er problemstillingen ”Hvordan samsvarer intensjonen til importørene av interaktive tavler med den faktiske bruken i skolen?” Den handler om å sammenligne de viktigste pedagogiske intensjonene ... -
”Interesse for matematikk + IKT = SANT?”
(Bachelor thesis, 2019)Vi har i denne bacheloroppgaven sett på om bruk av IKT påvirker interessen for matematikk hos ele-ver på 5. trinn. Bruk av digitale verktøy og ressurser i skolen øker, og det er derfor interessant å se om dette faktisk ... -
Interesse og prestasjoner med en praktisk tilnærming til matematikk
(Bachelor thesis, 2018)Det har de siste årene vært stort fokus på å heve kompetansen i matematikk blant norske elever. Et tema som det har vært mindre fokus på er interessen for faget. Gjennom grunnskolen synker elevenes interesse for matematikk. ... -
Intergenerational learning and Sikolohiyang Pilipino: Perspectives from the Philippines
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Research on intergenerational learning delves into both the reciprocal transfer of knowledge and learning relationships between different generations. However, as this is an emerging research topic, there is a gap in the ... -
Interkulturell kompetanse og interkulturell kommunikasjon og dens bruk i barnehagen
(Bachelor thesis, 2022) -
International News Media Coverage of Black Lives Matter: Evidence From Norway
(Peer reviewed; Journal article, 2023)This article analyzes how five Norwegian news media outlets cover Black Lives Matter (BLM) in the United States. Examining media coverage of BLM in other countries allows media scholars to begin to draw comparative ... -
Interpersonal relations while caring for the elderly: Nurses' perspective
(Student paper, others, 2015)The interpersonal relationship is an important aspect of patient care, especially in the elderly who are on individualized and long-term care. The purpose of the study was to explore the experiences of the nurses in attaining ... -
Introduksjon
(Chapter, 2023) -
Introduksjon: Pedagogikk under press. Hvordan kan vi motstå presset?
(Peer reviewed; Journal article, 2022)This introduction takes a closer look at the six contributions in this special issue, i.e., contributions from Germany, Denmark, Norway, Sweden, Finland and Scotland. We make use of these six articles as empirical material ... -
iPad som lærerverktøy i videregående opplæring med fokus på klasseledelse og digital kompetanse
(Master thesis, 2012-11-05)Sammendrag Klasseledelse og digital kompetanse trekkes ofte frem som problemområder i norsk skole, og da gjerne ved at disse to problemområdene kombineres slik at hovedproblemet er klasseledelse i den digitale skolen. ... -
Is competition negative for learning? Imitation, learning, competition and innovation: A Girardian perspective
(Peer reviewed; Journal article, 2020)This article contains a discussion on how imitation may be considered an essential premise for learning and innovation. Imitation has been considered, until lately, a wilful representation of the world. However, today ... -
Is the Concept of Bildung Still Relevant? Rethinking Bildung From a Praxeological Perspective.
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Education is a term that plays a central role in the self-image of modern societies, but it is also one that generates many different associations. The article aims to specify education as a scientific term without negating ... -
Iscenesettelse av barnehagens lekemiljø – fra nye erfaringer til eksperimenterende og utforskende praksis
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Artikkelen bygger på konteksttilpasset intervensjonsdesign i en barnehage som jobber aktivt med barnehagens lekemiljø. Hele forskningsprosjektet er gjennomført av tre faglærere innen fagene drama, pedagogikk og fysisk ... -
Islands in a sea of sand: The role of Tarim Basin polities in global trade during late antiquity
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Much of the literature on the Ancient Silk Road has examined its operation through the prism of empires and East-West connections. Yet in the last few decades several scholars have sought to re-examine this framework, with ... -
"It Partly Breaks Up the Class Environment" - Experiences with Flipped Classroom as a Teaching Model in Higher Education
(Chapter; Peer reviewed, 2019)The purpose of this article is to contribute to knowledge about how students in higher education experience and make use of flipped classroom to support learning. We have chosen a qualitative approach in order to gain ...