Interesse og prestasjoner med en praktisk tilnærming til matematikk
Abstract
Det har de siste årene vært stort fokus på å heve kompetansen i matematikk blant norske elever. Et tema som det har vært mindre fokus på er interessen for faget. Gjennom grunnskolen synker elevenes interesse for matematikk. Vi har derfor forsøkt å utforme ulike tiltak som kan være med på å snu denne trenden allerede i 2.trinn. Tiltakene har utgangspunkt i Hidi og Renninger (2006) sin interessemodell, der vi har hatt fokus på å utforme undervisningen spennende, nyttig og verdifull gjennom en praktisk tilnærming til matematikk. Samtidig ville vi se på hvordan dette påvirket deres faglige prestasjoner.
For å undersøke dette har vi gjennomført en kvantitativ undersøkelse i form av et kvasieksperiment. Utgangspunktet for resultatet er en pre- og en post-test som måler interesse og prestasjoner. Resultatet viser at tiltakene har effekt på interesse, men ikke på prestasjoner.
Description
Grunnskolelærerutdanning 1-7