”Interesse for matematikk + IKT = SANT?”
Abstract
Vi har i denne bacheloroppgaven sett på om bruk av IKT påvirker interessen for matematikk hos ele-ver på 5. trinn. Bruk av digitale verktøy og ressurser i skolen øker, og det er derfor interessant å se om dette faktisk påvirker interessen og i hvilken grad det gjør det. Samtidig er det kjent at interessen for matematikk synker gjennom skolegangen. Det kunne tenkes at bruk av IKT kan motvirke denne fallende interessen. For å se nærmere på slike spørsmål har vi gjennomført en kvantitativ undersø-kelse hvor 96 elever deltok. Vi har tatt utgangspunkt i Hidi og Renningers teori om interesse fra 2006, og definert hva som menes med og skiller digitale verktøy og digitale ressurser. Videre har vi gjennomført ulike statistiske analyser for å se om det er noen sammenhenger. Våre resultater viser at det ikke er noen statistisk utsagnskraftig sammenheng mellom variablene, men en finner noen interessante funn om en ser på enkeltspørsmål opp mot hverandre. Undersøkelsen vår tyder ikke på at bruk av IKT øker interessen for matematikk, i alle fall ikke blant elever i 5. klasse. Vi fant på den andre siden heller ingen negative følger ved bruk av IKT.
Description
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett 10.05.19