Blar i Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag på tittel
Viser treff 880-899 av 2193
-
Hvordan kan tegn-til-tale støtte et sosialt handlingsrepertoar blant toddlerene?
(Bachelor thesis, 2022) -
Hvordan kan ungdomsskolelærere arbeide i klasserommet for å fremme elevenes psykiske helse?
(Master thesis, 2019)Tema for denne masteroppgaven er psykisk helse i ungdomsskolen. Målet med studien har vært å undersøke noen læreres erfaringer med hvordan man kan arbeide i klasserommet for å fremme elevenes psykiske helse. Psykisk ... -
Hvordan kan vi forstå bakgrunnen for innføring av livsmestring som undervisningstema i skolen, og hvilke perspektiver kom til uttrykk i diskusjonen omkring opprettelsen av dette temaet? På hvilken måte er temaet relevant for KRLE-faget?
(Master thesis, 2023)I 2020 ble fagfornyelsen tatt i bruk av barneskoler, ungdomsskoler og videregående skoler over hele landet. Fagfornyelsen var et lenge etterlengtet læreplanverk, som skal bidra til at elever får kunnskaper og kompetanser ... -
Hvordan kommer lærerens støtte for læring til uttrykk gjennom klasseromssamtalen
(Peer reviewed; Journal article, 2020)I denne artikkelen ser vi nærmere på hvordan lærerens støtte kommer til uttrykk gjennom klasseromssamtalen, sett i lys av elevrollen slik denne skildres i fagfornyelsen. Studien har en kvalitativ tilnærming basert på ... -
Hvordan kommuniserer pedagogiske ledere med foresatte uten et felles språk?
(Bachelor thesis, 2023) -
"Hvordan konstruerer barnehagelærere og pedagogiske ledere sin profesjonsidentitet"
(Bachelor thesis, 2018) -
Hvordan medvirker og bruker barna det fysiske miljøet om morgenen?
(Bachelor thesis, 2023) -
Hvordan møter lærere de stille barna?
(Bachelor thesis, 2019) -
Hvordan møter pedagogen toddleren i leken inne?
(Bachelor thesis, 2018) -
Hvordan og hvorfor bruker lærere ekskursjon i samfunnsfag for å øke kompetansen hos elevene?
(Bachelor thesis, 2017)I mitt forskningsarbeid ønsket jeg å finne mer ut om bruken av ekskursjon i skolen. For å begrense oppgaven valgte å konsentrer meg om bruken av ekskursjon øker kompetansen hos elevene. Min problemstilling ble som følger: ... -
Hvordan oppfattes den stille eleven i skolen? - En kvalitativ studie av to lærere og en forsker
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven undersøker hvordan de stille elevene blir oppfattet på skolen. Studiet består av intervjuer med et utvalg bestående av tre informanter, hvor to perspektiver er sentrale. På den ene siden finner man ... -
Hvordan opplever elevene bruken av programmering i fremmedspråkundervisning?
(Master thesis, 2023)Læreplanen LK20 legger vekt på digitale ferdigheter som en viktig del av alle fag i grunnopplæringen, inkludert behov for å utvikle elevenes algoritmiske tenkning. Et av kjerneelementene i læreplanen for fremmedspråk er å ... -
Hvordan opplever jenter i 10.klasse, med utgangspunkt i Antonovskys teori «Opplevelse av Sammenheng», kroppsideal, selvfølelse og innhold i kroppsøvingsfaget?
(Master thesis, 2018-05-15)Barn og unge tilbringer mye av livet sitt på skolen. Skolemiljøet, læring og relasjoner mellom lærere og elever er avgjørende for ungdoms utviklingsprosess og deres psykiske helse (Bronfenbrenner & Morris, 1998; Pianta, ... -
Hvordan oppleves det å vokse opp med en bror eller søster med autismespekterforstyrrelse?
(Master thesis, 2019)Bakgrunn: Autismespekterforstyrrelse er en gjennomgripende utviklingsforstyrrelse (Martinsen & Tellevik 2016). Det viser seg ved vansker ved å initiere og opprettholde sosial interaksjon, kommunikasjon og ved en rekke ... -
Hvordan oppleves det for tre Zambiske mødre å ha et barn med psykisk utviklingshemming?
(Student paper, others, 2015)Denne oppgaven er basert på en undersøkelse jeg utførte da jeg var i Zambia våren 2015, i forbindelse med et praksisopphold på 13 uker. Praksisoppholdet var en del av programmet Global Knowledge. Jeg hadde blant annet ... -
Hvordan på virker initiering fremtiden til zambiske jenter?
(Student paper, others, 2013)I denne oppgaven har jeg skrevet om initiering av zambiske jenter og min problemstilling er «Hvordan på virker initiering fremtiden til zambiske jenter?». Oppgaven er skrevet etter et 13 ukers praksisopphold i Zambia. Oppgaven ... -
Hvordan påvirker pedagogisk leder trivselen i personalgruppen?
(Bachelor thesis, 2017)