Blar i Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag på tittel
Viser treff 659-678 av 2193
-
Frå intensjon til erfaring: Korleis opplever elevane ulike digitale praksisar i klasserommet?
(Master thesis, 2014-10-14)Å bruke digitale verktøy både i fritida og på skulen, har gjennom dei siste 10 åra auka i omfang. Spørsmålet er om dei digitale aktivitetane elevane praktiserer utanfor skulen også kan nyttast som ein del av undervisninga, ... -
Frå ord til handling : ei kvalitativ studie om kulturelt mangfald i ein norsk barnehage
(Bachelor thesis, 2017) -
Frå skule til verda utanfor: elevar si overføring og tilpassing av kunnskapar i kritisk tenking til ulike arenaar
(Master thesis, 2022)The theme for this thesis is critical thinking in social science. The main question for the thesis is: "Can explicit teaching of source criticism and diversity of perspectives promote critical thinking among students in ... -
Frå stamme til satellitt – kva metaforar kan fortelje om korleis ei lærarutdanningsreform vert forstått og iverksett
(Journal article; Peer reviewed, 2019)Denne artikkelen bygger på analyser av metaforbruk når leiarar og lærarutdannarar i barnehagelærarutdanning fortel om iverksetting av ei reform, og i særleg grad pedagogikkfaget si rolle i denne samanhengen. Barnehagelær ... -
Frå verbal kommunikasjon til digital inspirasjon: Lærarar sin bruk av digitale PLN for å støtta utvikling av profesjonsfagleg digital kompetanse
(Master thesis, 2020)Denne mastergradsavhandlinga i IKT i læring er tematisert rundt lærarar sine digitale personlege læringsnettverk og korleis arbeid i dette nettverket kan vera med å støtta opp om utvikling av deira profesjonsfaglege digitale ... -
Fremstilling av seksuell orientering i samfunnsfag – en lærebokanalyse
(Bachelor thesis, 2019)Alle mennesker har en seksuell orientering. At det finnes variasjoner innenfor seksuell orientering er like selvfølgelig, og den utgjør en del av vår identitet. Kunnskapsløftet sier at elevene i løpet av utdanningsløpet ... -
Fremstillingen av Afrika i norske lærebøker
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven undersøker fremstillingen av Afrika gjennom kolonihistorien i norske læreverk utgitt etter fagfornyelsen. Formålet med oppgaven er å undersøke hvordan både afrikanere og Afrika fremstilles i ulike ... -
Fremstillingen av forholdet mellom demokrati og vold i samfunnsfagsbøker på ungdomsskolen
(Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven har jeg analysert fremstillingen av vold og demokrati med utgangspunkt i den amerikanske og franske revolusjonen i faget samfunnsfag i den norske grunnskolen på 8.trinn. Med et utgangspunkt i teori ... -
Fremstillingen av islams mangfold i lærebøker på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2023)I dette masterprosjektet har jeg undersøkt hvordan mangfoldet i islam kommer til uttrykk og fremstilles i to lærebøker i KRLE-faget på ungdomstrinnet. Jeg har så studert hvordan funnene fra analysen har samsvart og ... -
Fremstillingen av Israel-Palestina konflikten i norske lærerbøker
(Master thesis, 2023)Masteroppgaven er en analyse av fremstillingen av Israel-Palestina konflikten i norske lærebøker for 10.trinn i perioden 1999 til 2022. Utvalget av datamaterialet er delt i tre forskjellige deler (L97, LK06 og LK20) basert ... -
Friluftsliv i alternative opplæringsarenaer: En kvalitativ studie av ansatte ved alternative opplæringsarenaer sine tanker og erfaringer om hvordan friluftsliv bidrar til elevers mestring
(Master thesis, 2023)Formålet med dette masterprosjektet har vært å studere alternative opplæringsarenaer som setter søkelys på natur og friluftsliv for elever som ikke får tilstrekkelig med mestringsopplevelser i skolehverdagen. Det er lite ... -
Friluftsliv i barnehagen
(Bachelor thesis, 2021) -
Friluftsliv – en arena for relasjonsbygging?
(Bachelor thesis, 2013) -
Friske øyne - svekket syn. Å kartlegge synsforstyrrelser av nevrologisk årsak
(Report, 2014)Hensikten med dette heftet er å øke øyelegers oppmerksomhet på synsvansker ved nevrologiske tilstander siden disse rammer en stor pasientgruppe. Store deler av hjernen mottar, behandler og koordinerer synsinformasjonen. I ... -
Fritt fram eller faglig enighet? Hvordan kan vurderingskriterier hjelpe elevene å skape sammensatte tekster med bruk av digitale verktøy?
(Master thesis, 2013-04-10)Dagens kommunikasjonsformer endrer seg i takt med utviklingen av digitale verktøy. Disse verktøyene har gjort det enklere å skape tekster som tar i bruk sammensatte uttrykk. Utviklingen av sosiale medier på internett, web ... -
From digital competence to Professional Digital Competence: Student teachers’ experiences of and reflections on how teacher education prepares them for working life
(Peer reviewed; Journal article, 2021)The authors of this article have collaborated as part of a steering group for Norwegian state-funded research and development project designed to enhance the professional digital competence (PDC) of both teacher educators, ... -
From Environmental Activism to Environmental Education A historical overview, evaluations and a suggestion for a path forward for the religious institutions as partners for a global green shift
(Peer reviewed; Journal article, 2020)In this article, the author shows how all the major world religions have engaged in climate and environmental activism by developing theology and practical projects for more than fifty years. Using metadata from the European ... -
From ideal to realities
(Master thesis, 2015-05)This study investigates how the Tanzanian geography syllabus is implemented and used in a secondary school. In order to understand how much of the syllabus is recognizable in the actual teacher’s practice, John I. Goodlad’s ... -
Funding classical music: A comparison of Norwegian public policy and practitioner perspectives
(Doctoral thesis, 2020)This thesis examines ways in which public funding of the classical music sector is legitimised by the Norwegian public sector and by classical music practitioners working in Norway. The thesis examines public policy documents ...