Blar i Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag på tittel
Viser treff 2129-2148 av 2193
-
Vurdering i kroppsøving – eit rettferdig fag? : lærarar sitt syn på rettferdig vurdering av innsats, føresetnader og ferdigheiter
(Bachelor thesis, 2014)Med bakgrunnen for oppgåva har me valt å formulere følgjande tittel og problemstilling: Vurdering i kroppsøving – eit rettferdig fag? Lærarar sitt syn på rettferdig vurdering av innsats, føresetnader og ferdigheiter. Korleis ... -
Vurdering i skolen; Ukeslutt-test
(Master thesis, 2017-05-15)Vurdering har i mange år vært gjenstand for debatt, og testing av elever har vært det mest omdiskuterte temaet. Temaet er aktuelt siden det er lovfestet at lærere og skoler skal drive med vurdering, og det er noe alle ... -
Vurdering med IKT: Elevers opplevelse av underveisvurdering med digitale verktøy
(Master thesis, 2012-07-02)Med innføringen av Kunnskapsløftet kom økt fokus på underveisvurdering med vurdering for læring og elevenes egenvurdering. Samtidig ble digitale ferdigheter løftet frem som en av fem grunnleggen ... -
Vurdering og respons på elevtekster skrevet av andrespråkselever
(Bachelor thesis, 2017)Det norske samfunnet er i dag et flerkulturelt samfunn sammensatt av mange kulturer og språk og påvirker naturligvis skolen og klasserommene. I den generelle delen av læreplanen står det at man skal ivareta og inkludere ... -
Vurdering på mellomtrinnet
(Bachelor thesis, 2018)Problemstillingen for vår studie er: Hva legger erfarne lærere vekt på når det kommer til vurdering på mellomtrinnet, og hvordan tenker de at vurdering kan påvirke elevenes motivasjon for læring? Formålet med forskningen ... -
Vurderingens kompleksitet – praksisopplæring i barnehagelærerutdanningen
(Master thesis, 2019)Vurdering spiller en sentral rolle for studenters måloppnåelse i høyere utdanning. Vurdering relatert til praksisopplæring i lærerutdanningen er et komplekst problemområde som ikke er viet tilstrekkelig oppmerksomhet i ... -
Vurderingens rolle i læringsprosessen: Ungdomsskoleelevers og -læreres tanker om vurderingsformer
(Bachelor thesis, 2019) -
Vurderingspraksis i barneskulen : med og utan bruk av digitale mapper
(Master thesis, 2008-10-10)Denne masteroppgåva omhandlar vurderingspraksis som finn stad i barneskulen i dag. Arbeidet er ein del av ei ståstadsundersøking i eit forskingsprosjekt på HSH som vert kalla ”Refleksjonsbaserte lærarmapper (RLM) – som ... -
Vurderingspraksis i matematikk
(Bachelor thesis, 2013-08-29)Målet med denne bacheloroppgåva i matematikk og pedagogikk, var å få kunnskap om nokre lærarar sine vurderingspraksisar på barneskulen. Eg ynskte å vita meir om; korleis lærarar legg til rette for at elevar skal forstå det ... -
Vurderingspraksis i musikk
(Bachelor thesis, 2012-06-27)Denne oppgåva omhandlar vurderingspraksis i musikk som skjer på barneskulen. Oppgåva mi er i forbindelse med lærarutdanninga mi på Høgskulen Stord/Haugesund og undersøkinga har funne stad våren 2012. Undersøkinga mi har ... -
"We are equal, but I am the leader": leadership enactment in early childhood education in Norway
(Peer reviewed; Journal article, 2021)The research on Early Childhood Education and Care leadership has mainly focused on the kindergarten manager’s perspectives. However, to fully understand leadership in ECEC settings, the middle-management level of pedagogical ... -
“We try to give a good life to the children”-refugee parents and ECE professionals experiences of the early childhood education partnership in Norway
(Peer reviewed; Journal article, 2024)Introduction: Children in Europe and Norway grow up in an increasingly culturally diverse society. As of 2022, 20% of children in Norwegian Early Childhood Education (ECE) institutions have a minority background. It is ... -
Welfare Challenges among Asylum Seekers in Norway : a case study of Sogndal Kommune
(Student paper, others, 2012) -
«We’re moving on up» Musikken og artistenes rolle i utviklingen av «empowerment» blant afroamerikanere under borgerrettighetsbevegelsen i USA fra 1960 til 1975
(Master thesis, 2021)I dette prosjektet har jeg forsket innenfor feltet om musikk som virkemiddel innenfor politiske og sosiale bevegelser. Jeg har avgrenset omfanget i oppgaven min til å dreie om borgerrettighetsbevegelsen i USA fra 1960 til ... -
What about the migrant children? The state-of-the-art in research claiming social sustainability
(Journal article; Peer reviewed, 2019)This study aimed to investigate research articles that relate to education for sustainability, primarily in early childhood, in order to describe to what extent a holistic perspective on education for sustainability has ... -
What is missing in the interdisciplinary approach to sustainable development in Norwegian education?
(Master thesis, 2017)Sustainable development is presented as one of three interdisciplinary topics to be prioritized in the current renewal process of Norwegian education. As an important, 30 year old and highly relevant topic of our time, ... -
When Anger Arises in the Interaction with Children in Kindergartens – The Staff’s Reactions to Children’s Resistance
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Research on educational activities generally focuses on the importance of positive emotions in the interaction between teachers and children. This article will focus on the challenging emotions that can arise when kindergarten ... -
Which Right is Right? An Exploration of the Intersection between Religious Identity and the Human Right to Gender Equality in Two Different Teacher Education Contexts: South Africa and Norway
(Journal article; Peer reviewed, 2018)This article argues that the intersection between personal religious identity and human rights issues needs to be explored. There is a need to bridge the gap between policy (the constitutions of countries such as South ... -
“Who said that?” A study into the use of oral English in English-language teaching and sources of incidental English-language learning in two Norwegian lower-secondary school classrooms.
(Master thesis, 2016-05-18)This thesis investigates how much oral English pupils are exposed to, and how much oral English they produce, in two ESL classrooms in the eighth and tenth grades in western Norway. The study also focuses on extra-curricular ...