• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Høgskulen på Vestlandet
  • Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett / Faculty of Education, Arts and Sports
  • Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Høgskulen på Vestlandet
  • Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett / Faculty of Education, Arts and Sports
  • Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vurdering med IKT: Elevers opplevelse av underveisvurdering med digitale verktøy

Mjelva, Hilde
Master thesis
Thumbnail
Åpne
Hilde_Mjelva.pdf (4.149Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/152301
Utgivelsesdato
2012-07-02
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag [2415]
Sammendrag
Med

innføringen

av

Kunnskapsløftet

kom

økt

fokus

på

underveisvurdering

med

vurdering

for

læring

og

elevenes

egenvurdering.

Samtidig

ble

digitale

ferdigheter

løftet

frem

som

en

av

fem

grunnleggende

ferdigheter,

og

IKT

skulle

tas

i

bruk

som

en

del

av

undervisningen

og

i

vurderingene.

Målet

med

denne

studien

har

vært

å

få

økt

kunnskap

om

implementeringen

av

IKT

som

et

pedagogisk

verktøy

i

vurdering

for

læring.

Oppgaven

er

avgrenset

til

å

belyse

hvordan

lærere

og

elever

i

videregående

skole

opplever

bruker

av

IKT

som

verktøy

i

underveisvurderingen,

og

i

hvilken

grad

elevene

synes

de

har

nytte

av

dette

i

egen

læring.

Gjennom

survey

og

oppfølgingsintervju

har

jeg

undersøkt

hvilke

IKT-­‐verktøy

som

brukes

i

underveis-­‐

vurdering,

i

hvilken

grad

de

brukes,

hvordan

elevene

opplever

at

IKT-­‐verktøyene

blir

brukt

i

underveisvurderingen,

og

hvordan

elevene

mener

deres

arbeid

med

læring

påvirkes

av

underveisvurdering

med

IKT.

Aktivitetsteorien,

er

brukt

til

analyse

av

integrasjonen

av

IKT-­‐verktøy

i

underveisvurderingen,

da

denne

teorien

kan

gi

et

bredere

perspektiv

på

bruk

av

teknologien

i

hverdagslivet

enn

andre

teorier

(Kaptelinin

&

Nardi,

2006).

Det

er

her

tatt

utgangspunkt

i

Engeströms

utvidede

modell

for

aktivitetssystem

(Engeström,

2001).

Undersøkelsen

viser

at

det

først

og

fremst

er

de

skolerelaterte

IKT-­‐verktøyene

som

brukes

i

underveisvurdering,

og

at

hyppigheten

i

bruk

til

en

viss

grad

er

avhengig

av

tilgjengelighet.

I

underveisvurderingen

blir

IKT-­‐verktøyene

i

størst

grad

brukt

til

innlevering,

elevmapper,

kommentarer/veiledning

og

til

karaktersetting.

Elevene

bruker

underveis-­‐vurderingene

i

størst

grad

til

å

forbedre

seg

i

fag

og

til

å

orientere

seg

om

karakterer,

men

elevene

mener

at

vurderingenes

verdi

er

uavhengige

av

om

de

er

gitt

med

IKT.

Bruk

av

IKT

kan

derimot

gi

merverdi

og

økt

motivasjon

for

noen

elever.

Det

ser

ut

til

at

IKT

i

stor

grad

brukes

til

lærers

vurdering

av

elevenes

arbeid,

mens

det

i

mindre

grad

foregår

dialog,

egenvurdering

eller

hverandrevurdering.

Dette

stemmer

med

funn

presentert

i

en

OECD

rapport

om

evaluering

og

vurdering

i

utdanningen

i

Norge

(Nusche,

Earl,

Maxwell

&

Shewbridge,

2011),

som

sier

at

underveisvurdering

i

skolen

er

misforstått,

og

at

tidligere

praksis

med

mange

små

summative

vurderinger

frem

mot

en

avsluttende

vurdering

har

fortsatt

under

nytt

navn.

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit