Blar i Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag på tittel
Viser treff 1905-1924 av 2193
-
The practice and implementation of inclusive education in the two selected schools in Sogndal county
(Student paper, others, 2015) -
The Role of the Educational Conversation in Succeeding in Undergraduate Kindergarten Teacher Education
(Journal article; Peer reviewed, 2019)This paper investigates an institutional practice of the educational conversation that is a part of the undergraduate kindergarten teacher education program at a Norwegian university. The formal goal connected to this ... -
The sense of music and technology: Innføring av interaktiv tavle i musikkfaget på ungdomstrinnet : Omforming av undervisningspraksis?
(Master thesis, 2011-11-22)Dette studiet har hatt som føremål å sjå nærare på kva pedagogiske implikasjonar inn-føring og bruk av interaktiv tavle (IWB) i musikkundervisninga på ungdomstrinnet kan leia til over tid. Gjennom erfaringar nedteikna som ... -
Theory of Practice Architectures: Parental Involvement Through Sayings, Doings, and Relatings
(International Perspectives on Early Childhood Education and Development;40, Chapter; Peer reviewed, 2023)This chapter presents the theory of practice architectures, which allows us to look at and reflect upon parental involvement as a practice with its own traditions. As such a practice, parental involvement is constituted ... -
“Through the researcher’s gaze”. Field roles, positioning and epistemological reflexivity doing qualitative research in a kindergarten setting.
(Chapter; Peer reviewed, 2022)Qualitative research is an intersecting contextual relationship between place, time and people. A focus on reflexivity will increase the credibility of the findings and deepen the understanding. The field roles and interaction ... -
Ti og tjue og tusen millioner stille – innagerende atferd fra et lærerperspektiv
(Bachelor thesis, 2019) -
Tidlig identifisering av språkvansker i skolen - en multimetodisk studie
(Master thesis, 2021)Bakgrunn og hensikt: Forskning viser en forekomst av språkvansker ved skolestart på om lag 7 prosent. Barn med språkvansker har betydelige vansker med språkforståelse og/eller bruk av språket i kommunikasjon. Dette begrenser ... -
«Tidsvitner fra den lengste krigen»: En studie om hvordan tidsvitner fra krigen i Afghanistan kan bidra til samfunnsfagundervisningen i den norske grunnskolen, og om viktigheten av å ikke glemme fortellingene til de som opplevde krigen i Afghanistan
(Master thesis, 2023)I dette masterprosjektet har jeg analysert ulike fortellinger fra tre tidsvitner som har tilknytninger til krigen i Afghanistan. Hensikten med prosjektet er å gi en stemme til de uhørte i samfunnet, og å drøfte hvordan ... -
Tilbod og etterspurnad: Fag i allmennlærarutdanninga og fagbehov i grunnskulen
(HSH-rapport;2013/6, Others, 2013)Denne rapporten, delvis skriven i 1998, tek utgangspunkt i debatten som fylgde publiseringa av NOU 1996:22 Lærerutdanning – mellom krav og ideal. Fokus i debatten var på konsekvensar for dei ulike faga i lærarutdanninga ... -
Tilknytning hos barn med minoritetsbakgrunn
(Bachelor thesis, 2020) -
Tilknytning i forhold til barn-voksen-relasjonen med de yngste barnehagebarna (0-3 år)
(Bachelor thesis, 2020) -
Tilpassa opplæring : kva legg rektorar vekt på når dei leier tilpassa opplæring?
(Bachelor thesis, 2013) -
Tilpassa opplæring i den fyrste lese- og skriveopplæringa
(Bachelor thesis, 2018) -
Tilpassa opplæring i matematikkfaget – er nivådeling ein veg å gå?
(Bachelor thesis, 2013-09-03)1 Samandrag I dette FoU arbeidet rettar eg søkjelyset mot nivådifferensiering i matematikkfaget, og stiller spørsmålet om dette er ein veg å gå for tilpassa opplæring, under problemstillinga: ”Tilpassa opplæring i ... -
Tilpassa opplæring: Kva legg lærarane i eit team på mellomtrinnet vekt på når dei tilpassar opplæringa?
(Bachelor thesis, 2014) -
Tilpasset opplæring : politisk dragkamp om pedagogisk praksis
(Peer reviewed; Journal article, 2009)Tilpasset opplæring er et populært politisk virkemiddel når skolen skal reformeres og gjøres i stand til å møte endrede betingelser. Det er et begrep som hentes frem når politikerne skal nå mål som inkludering, sosial ... -
Tilpasset opplæring beskrevet i nasjonale styringsdokumenter og pedagogisk litteratur
(Bachelor thesis, 2019)