Tilpasset opplæring : politisk dragkamp om pedagogisk praksis
Peer reviewed, Journal article
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/149339Utgivelsesdato
2009Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Jenssen, E., Lillejord, S. (2009). Tilpasset opplæring: politisk dragkamp om pedagogisk praksis. Acta Didactica Norge, 3(1)Sammendrag
Tilpasset opplæring er et populært politisk virkemiddel når skolen skal
reformeres og gjøres i stand til å møte endrede betingelser. Det er et begrep
som hentes frem når politikerne skal nå mål som inkludering, sosial utjevning
eller økt læringsutbytte. Evalueringer viser at skoler opplever tilpasset
opplæring som et uklart og problematisk begrep. Vi viser i denne artikkelen at
lærerne har god grunn til å synes at tilpasset opplæring er vanskelig å
praktisere. Dette gjør vi ved å vise hvordan tilpasset opplæring har skiftet
meningsinnhold med skiftende regjeringer i perioden 1975 og frem til i dag. Vi
har identifisert fire ulike epoker i tilpasset opplæring som hver fremhever ulike
sider ved opplæringen og forfekter ulike løsninger
Beskrivelse
Opprinnelig publisert av Acta Didactica Norge, tilgjengelig online at http://adno.no/index.php/adno/article/view/99/131