Blar i Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag på tittel
Viser treff 293-312 av 2200
-
Det er viktig å ha fokus på motorikk!
(Bachelor thesis, 2017) -
Det finnes ikke vanskelige barn, det finnes bare barn som har det vanskelig
(Bachelor thesis, 2019) -
”Det første møtet med barnehagen” - en bacheloroppgave om tilvenning
(Bachelor thesis, 2014)Generelt er tilvenningsperioden i barnehagen lite forsket på, både nasjonalt og internasjonalt (Drugli, 2014). Tilvenning er et tema som blir mer og mer aktuelt, ettersom barn begynner i barnehagen i en mye tidligere alder ... -
"Det handlar om den gode vaksne – kvar er me?"
(Bachelor thesis, 2017) -
«… det ligger noe dypere bak enn bare å komme og være i aktivitet, dusje og gå»: En studie av kroppsøvingslæreres forståelse av dybdelæring.
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven har hatt som formål å undersøke problemstillingen: Hvordan forstår kroppsøvingslærere dybdelæring? Bakgrunnen for problemstillingen er dybdelæringsbegrepets sentrale rolle i LK20 og at det i forbindelse ... -
Det minoritetsspråklige barnets språkutvikling i norske barnehager
(Bachelor thesis, 2016-11-29)Dette forskningsprosjektet omhandler norske barnehagers arbeid rettet mot språkkompetansen til minoritetsspråklige barn. Med tanke på at 14,5% av barn i norske barnehager er minoritetsspråklige, et tall som med høy ... -
Det nye sett med egne øyne
(Bachelor thesis, 2017)Jeg vil se på hvordan kompetanse om ulike kulturer kan, gjennom sosialiseringsprosessen i barnehagen, bidra til at barnehagen vil sørge for et godt førstemøte med et nytt barn som er ny i Norge, ved hjelp av en person ... -
Det profesjonelle livet i unntakstilstanden
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Når politikk og styringsformer overfor barnehagesektoren har utgangspunkt i barn som humankapital for nasjonens framtidige konkurranseevne, arbeidsmarked og velferd, utfordres profesjonen og lærerutdannerne moralsk og ... -
Det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring – Møtet mellom læreplan og skole
(Master thesis, 2021)Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 formidler at skoler skal arbeide med tre tverrfaglige temaer: folkehelse og livsmestring, demokrati og medborgerskap og bærekraftig utvikling (Kunnskapsdepartementet, 2017, s. 12). ... -
Det usynlige samarbeidet- hvordan erfarer barnehage ansatte samarbeidet med eksterne instanser
(Bachelor thesis, 2023) -
«Det var en veldig brå overgang» Studenters og nyutdannede matematikklæreres erfaringer med matematikkpraksis som forberedelse til yrkesutøvelse
(Master thesis, 2014-05-21)I Norge er det forsket lite på praksis i lærerutdanningen (Skagen, 2010), og lite av forskningen på nyutdannede lærere tar hensyn til fag og fagdidaktikk (Hoel, 2008; 2010). I «Det var en veldig brå overgang» belyses det ... -
Dette mestrer jeg ikke...
(Bachelor thesis, 2019)I de senere årene har formativ vurdering fått en stor plass i skolehverdagen. Opplæringsloven sier at formativ vurdering skal kunne fremme elevers motivasjon og mestringsforventning. Vi har derfor valgt å utforme et tiltak ... -
Developing “Vision-for-Learning” Competencies among Teachers in Tanzania —An Innovative Higher Education Initiative
(Journal article, 2021)In Tanzania, many children do not master basic reading skills even after a number of years of school. One of the causes of failure in children’s learning to read is impaired vision. Intact visual capacity is an important ... -
Dialog som læringsfremjande metode i klasserommet
(Bachelor thesis, 2013-09-03)BAKGRUNN: Eg har valt å forske på korleis dialog kan fremje læring både av personlege grunnar og fordi den munnlege dugleiken spelar ei så stor rolle i skulekvardagen til elevane og i Læreplanen for Kunnskapsløftet 2006. ... -
Dialogue about “learning” across the Northern Norway-Russia border: An analysis of textbooks in kindergarten teacher education
(Peer reviewed; Journal article, 2022)This paper is the first in a series of three studies that explore the pedagogy used in the Norwegian and Russian early childhood settings by examining texts that are part of the syllabus in two early childhood teacher ... -
Didaktisk bruk av videotilbakemelding i undervegsvurdering på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2022)Målet med denne studien er å sjå på korleis ein i arbeid med vurdering kan stimulere elevane til å ta tak i videotilbakemeldingar frå læraren. Utgangspunktet for oppgåva har vore å finne ein metode å få elevane til å ta ... -
Didaktisk fagkompetanse i spenningsfeltet mellom fag og kvardagsliv i barnehagen : utvikling av ei meir praksisforankra førskulelærarutdanning : rapport frå PIL-prosjektet ved HSF
(HSF Rapport;4/2011, Research report, 2011) -
Didaktiske argumenter om overgangen fra barnehage til skole
(Master thesis, 2020)De to institusjonene som er ansvarlig for overgangen fra barnehage til skole, er barnehage og grunnskole. Begge disse institusjonene har vært gjennom en del betydelige forandringer i de siste årene. En av de største ...