Didaktiske argumenter om overgangen fra barnehage til skole
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2671243Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
De to institusjonene som er ansvarlig for overgangen fra barnehage til skole, er barnehage og grunnskole. Begge disse institusjonene har vært gjennom en del betydelige forandringer i de siste årene. En av de største endringene for barnehagen var forflytningen fra Familiedepartementet til Utdanningsdepartementet. Det imidlertid førte til at barnehage ble første del av det norske utdanningssystemet. Når det kommer til samarbeid mellom disse to institusjonene, påpeker forskning på en del problematikker. Forskning viser til mangel på helhetlig syn om overgangen fra barnehage til skole, og dette fører til ulike praksiser i dette feltet. Denne studien har til hensikt å markere de didaktiske argumentene tilknyttet til overgangsprosessen tatt i fra to overgangsdokumenter. For dette har jeg tenkt å ta utgangspunkt i tysk didaktikk, mer nærmere en didaktisk dokument analyse. Den didaktiske trekanten består av tre poler som undersøker
Hva er det som kommer til å bli undervist om? Innholdet
Hvem kommer til å undervise om innholdet? Læreren
Hvem kommer til å lære om innholdet? Eleven
Basert på dette ønsker jeg å undersøke følgende problemstilling:
Hvilke didaktiske argumentert brukes i offentlige styringsdokumenter om overgang fra barnehage til skole?
Resultatene fra denne avhandlingen trekker frem blant annet praktisering av to ulike pedagogiske tilnærminger tatt i fra to ulike institusjoner i samme tid og rom.
Beskrivelse
Master i undervisningsvitenskap med fordypning i pedagogikk, campus Bergen