Blar i Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett / Faculty of Education, Arts and Sports på tittel
Viser treff 2859-2878 av 4096
-
Oppfølging av omsorgssvikt i barnehagen
(Bachelor thesis, 2020) -
Oppgåvebasert engelsk undervisning: Struktur eller valfridom?
(Bachelor thesis, 2019)I engelskundervisninga er det viktig at elevane er motiverte til å lære språket. Forsking viser at det er mykje bruk av tekstbaserte lærebøker i norske skular (Gilje, et al., 2016; Juuhl, Hontvedt, & Skjelbred, 2010), noko ... -
Opplev barna i barnehagen mangel på kjønnslikestilling?
(Bachelor thesis, 2021) -
Opplevelse av bevegelsesglede i kroppsøvingsfaget
(Master thesis, 2023)Bevegelsesglede ble vektlagt som begrep i ny lærerplan for kroppsøving. Det ble derfor relevant å stille følgende problemstilling: «Hvordan opplever elever på ungdomstrinnet at bevegelsesglede oppstår i kroppsøvingsfaget?» ... -
Opplevelse av musikk : en fenomenologisk studie
(Master thesis, 2006) -
Opplever elever i ungdomsskolen at de digitale medier som brukes av elevene på fritiden også bør være en del av arbeidsformene på skolen?: Hvordan fortolker elever de retningslinjer som skolene gir for bruk av digitale medier?
(Master thesis, 2014-07-08)Masteroppgaven har utgangspunkt i å beskrive funn fra kvalitative og kvantitative data, for å få innsikt i om elevene på 10. trinn mener deres digitale bruk i undervisningen er til fordel eller ulempe. Funn fra denne studien ... -
Opplæring for alle: En studie av skoletilbud for unge med psykiske vansker
(Master thesis, 2017-02-17)Formålet med studien er å undersøke og lære mer om hvilke faktorer som kan være viktige for å utvikle et kvalitativt godt skoletilbud for unge med psykiske vansker i videregående opplæring. 15-20 % av ungdomsgruppen sliter ... -
Opplæringsvideoer som supplement til en-til-en veiledning i praktisk-estetiske fag: En kasusstudie fra ungdomstrinnet
(Master thesis, 2016-08-09)Innføring av Kunnskapsløftet, LK06, har ført med seg økt fokus på IKT i undervisningen. Digitale ferdigheter ble innført som en av de grunnleggende ferdighetene, og digitale verktøy skulle i økt grad benyttes i alle ... -
Opprørets time: Språk og identitet i Lewis Carrolls Alice i Eventyrland
(Skriftserien, nr. 3/2007 - Artikkel 8., Rapport, 2007-05-10) -
Oppskriften - den skjulte læreplanen i mat og helse
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Denne artikkelen setter søkelyset på hvordan lærere operasjonaliserer faget mat og helse på barnetrinnet. Studien er en sammenlignende kasusstudie på tre fulldelte barneskoler. Datainnsamlingen ble gjennomført på 6. trinn ... -
Oppspill- Kvalitetsoppfatninger i forbindelse med innføringen av et nivåinndelingssystem i en norsk kulturskole.
(Master thesis, 2017-05-15)Det er blitt innført et nivåinndelingssystem – Oppspill – på pianoseksjonen i Bergen kulturskole. I starten av skoleåret 2016/17 skrev media om denne saken – og fokuserte på at elever som ikke når målene - mister plassen ... -
Oppvekst og haldning til naturen
(Bachelor thesis, 2020)Formålet ved denne studien var å undersøke kva betydning forholdet til naturen i oppveksten har for haldningane til naturen i vaksen alder? For å finne ut av dette nytta vi oss av eit individuelt kvalitativt intervju av 4 ... -
Ord har konsekvenser: Betydningen av dialogvalg i spillnovellene Firewatch og Draugen
(Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven sammenlignes det verbaltekstlige innholdet i ulike dialogvalg i to spillnoveller. Det er gjort gjennom komparativ tekstanalyse. Målet er å undersøke hvor mye spillerens valg påvirker tekstinnholdet, ... -
Ord- og omgrepsinnlæring med parallellspråkleg litteratur
(Master thesis, 2022)Det overordna tema for denne mastergradsavhandlinga er fleirspråklegheit som ein ressurs i undervisning av fleirspråklege elevar. Formålet er derfor å undersøkje parallellspråkleg litteratur sin betyding for ord- og ... -
Ord- og setningsforståing i lys av spesifikke språkvanskar : ei samanlikning av utvikling av ordforståing og setningsforståing hos ei gruppe barn med svak språkforståing og ei gruppe barn med typisk utvikling
(Master thesis, 2008)Bakgrunn og føremål: Undersøkinga er ein delstudie knytt til studien ”Ut med språket” (UMS). UMS-studien er eit samarbeid mellom Statped Vest, Universitetet i Bergen og ein kommune i kvart av fylka, Rogaland, Hordaland, ... -
Ordenes makt – En studie av dialogen mellom teori- og praksisfeltet i relasjon til digitale læringsplattformer
(Master thesis, 2015-05-26)Learning Management Systems (LMS) eller Digitale læringsplattformer som er den foreslåtte norske termen, er webbaserte verktøy som tilrettelegger for læringsaktiviteter og administrasjonen av disse. Utdanningsdirektoratet ... -
Organisasjonslæring i skolar : teoretiske og praktiske perspektiv
(HSF Notat, Book, 2004)Med stortingsmelding nr. 30 (2003-2004) ”Kultur for læring” har Utdannings og forskingsdepartementet (UFD) signalisert eit systemskifte i norsk skole. Læreplanane skal i sterkare grad rettast inn mot kompetansemål. Det ... -
Organisasjonslæring i skolar : teoretiske og praktiske perspektiv
(Rapport, Book, 2008)Denne rapporten er ein revisjon og ei utviding av ein HSF-publikasjon frå 2004 med same tittel. Ettersom organisasjonslæring har fått ein stadig meir sentral plass i både pedagogiske fagtekstar og utdanningspolitiske ...