Blar i Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett / Faculty of Education, Arts and Sports på tittel
Viser treff 2479-2498 av 4096
-
Matematikklærernes utdannelsesbakgrunn og syn på egen undervisningskompetanse
(Bachelor thesis, 2013-08-29)Formål og problemstilling: Formålet med oppgaven er å få et helhetlig bilde av utdannelsesbakgrunnen til lærerne som underviser i matematikk på barnetrinnet i en kommune på Vestlandet. Forskning viser at de lærerne som har ... -
«Matematikkoppgaver har en begynnelse og en slutt» En studie om potensial for utforsking og problemløsing i oppgaver i tre matematikklæreverk for 1.trinn etter fagfornyelsen av Kunnskapsløfte
(Master thesis, 2021)I denne masteroppgaven er det gjort en summativ innholdsanalyse av tre læreverk på 1.trinn med hensikt i å finne potensiale for utforsking og problemløsing i oppgavene. Lærebøkene Matemagisk av Aschehaug, Matematikk fra ... -
Matematikkvanskar - den gløymde lærevansken: Kartlegging av matematikkvanskar
(Bachelor thesis, 2016) -
Matematikkvansker i barnehagen: Har vi et forhold til det?
(Bachelor thesis, 2020) -
Matematikkvansker i barneskolen: En kvantitativ undersøkelse om hvordan lærerne jobber med matematikkvansker på første til tredje trinn
(Master thesis, 2020)Oppgavens tittel: Matematikkvansker i barneskolen. En kvantitativ undersøkelse om hvordan lærerne jobber med matematikkvansker på første til tredje trinn. Formål og problemstilling: Formålet med undersøkelsen er å finne ... -
Matematisk argumentasjon og programmering - Når elever på 7. trinn arbeider i par med Scratch
(Master thesis, 2019)I 2020 trer en ny læreplan i kraft som inkluderer programmering i matematikkfaget (Kunnskapsdepartementet, 2018a). I den sammenheng har det vært mye debatt på hvordan dette skal gjøres, hvordan programmering skal skrives ... -
Matematisk argumentasjon på en brasiliansk skole- en studie av to læreres refleksjoner rundt argumentasjon og normer
(Master thesis, 2020)I denne masteroppgaven er det undersøkt hvordan to lærere fra samme skole i Brasil arbeider med matematisk argumentasjon. Eksisterende forskning på matematisk argumentasjon viser at det bør være en del av matematikkundervisningen. ... -
Matematisk innhold og matematiske metoder i lærebøker brukt på ungdomstrinnet i Norge : Gullgruve eller fallgruve for utvikling av matematisk kompetanse i problemløsning og algebra?
(Doctoral dissertations at University of Agder;, Doctoral thesis, 2019)Formålet med avhandlingen er å undersøke hvordan lærebøker i matematikk behandler problemløsning og algebra, avgrenset til heuristiske tilnærmingsmåter og introduksjonen av algebra. Studien består av tre deler og fokuserer ... -
Matematisk produktive samtaler på ungdomstrinnet
(Bachelor thesis, 2019) -
Matematisk samtale: Rollekategoriers innvirkning på elevenes interaksjoner i samarbeid med problemløsningsoppgaver
(Master thesis, 2023)Masterstudiens overordnede tema er matematisk samtale ved bruk av rollekategorier i gruppearbeid. Vi tar utgangspunkt i Carlsen (2016) sin definisjon av matematisk samtale som læringssamtaler hvor målet er deltakelse og ... -
Materialitetens poetikk. Et essay om hvordan tida viser seg i tradisjonene
(Peer reviewed; Journal article, 2020)All formgiving har sine betingede uttrykksformer, som gjøres virkelige gjennom tilvirkerens innsikt i materialitetens muligheter. I nær fortrolighet utvikles denne kunnskapen, som materialfølelse. Et gjenbruksmøbel i ... -
Materiell som vilkår for utforsking innen fagområdet natur, miljø og teknikk i barnehagen
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Despite international emphasis on the advantage of children’s exploration, there is limited knowledge about how availability of physical materials influence children´s exploratory activities. This paper presents findings ... -
Mathematical and computational thinking in children’s problem solving with robots
(Chapter; Peer reviewed, 2023)Programmable robots are now found in many early childhood centres. However, little research has considered how young children’s problem solving may link computational thinking to mathematical understandings. While most ... -
The Mathematical Formatting of How Climate Change Is Perceived
(Chapter, 2021)This chapter concerns how three teachers in lower secondary school include climate change in school mathematics. Data was collected over a oneyear period, where the teachers organised several teaching activities such as ... -
Mathematical Modelling in Upper Primary School: Finding Relevance and Value for Others Outside School
(Journal article; Peer reviewed, 2022)This article reports on how a pedagogical entrepreneurship approach combined with fundamental elements of mathematical modelling may be used to strengthen students’ development of mathematical literacy in upper primary ... -
Matpakken – hvordan omtales den av elevene? En studie av 5.klassingers fortellinger om frukt og grønnsaker i skolelunsjen
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven retter søkelyset mot matpakken i skolen. Den tar for seg elevenes perspektiv, og jeg har lagt følgende problemstilling til grunn: «Hvordan omtaler et utvalg elever fra 5. klasse i området Bergen og ... -
Mattilbud og håndhygiene i forbindelse med måltider i barnehagen basert på studenters praksisoppgave
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Formålet med denne studien var å få oppdatert innsikt i mattilbudet i barnehager og håndhygiene i forbindelse med måltidene. Studien er basert på en praksisoppgave der barnehagelærerstudenter har observert måltidene i fem ... -
Må en være religiøs for å bli akseptert i det Zambiske samfunnet- og hvilken betydning har religion for menneskene der
(Student paper, others, 2014)Denne oppgaven har jeg skrevet etter et 13 ukers praksisopphold i Zambia. Problemstillingen for denne oppgaven er: "Må en være religiøs for å bli akseptert i det Zambiske samfunnet- og hvilken betydning har religion for ... -
«De må seie det til oss!» : vurdering for læring i eit elevperspektiv
(Master thesis, 2012)SAMANDRAG Masteroppgåva «De må seie det til oss!» har formativ vurdering som tema, og eg har valt å undersøke dette i eit elevperspektiv. Målet er å få innsyn nettopp i elevar si forståing av vurdering og korleis dei gjer ...