Matpakken – hvordan omtales den av elevene? En studie av 5.klassingers fortellinger om frukt og grønnsaker i skolelunsjen
Abstract
Denne masteroppgaven retter søkelyset mot matpakken i skolen. Den tar for seg elevenes perspektiv, og jeg har lagt følgende problemstilling til grunn: «Hvordan omtaler et utvalg elever fra 5. klasse i området Bergen og omegn frukt og grønnsaker i narrative fortellinger om skolemat?» For å kunne svare på dette spørsmålet, valgte jeg å legge til grunn følgende tre forskningsspørsmål:
1) Hvordan inngår frukt og grønnsaker når elever beskriver en positiv
opplevelse av skolelunsjen?
2) Hvordan inngår frukt og grønnsaker når elever beskriver en
negativ opplevelse av skolelunsjen?
3) Hva mener elevene om frukt og grønt?
Med utgangspunkt i dette har jeg sett på relevant litteratur på disse temaene. Derfor har jeg valgt ut teori som viser frukt og grønnsakers betydning for helsen. Videre har jeg sett på teori som sier noe om matpakkens historie, samt retningslinjer vedrørende måltider i skolen. Jeg har også sett på teori som viser hvor mye frukt og grønnsaker barn og unge spiser. Videre har jeg sett på sosiale ulikheter, barndom og sosialisering, barns utvikling, og til slutt hvem som kan påvirke barns kosthold. I tillegg har jeg sett på tidligere forskning på feltet. Datagrunnlaget mitt består av kvalitativt materiale, mer spesifikt en rekke elevtekster som er hentet ut fra et tidligere prosjekt som kalles for ProMeal. Elevtekstene er valgt ut basert på om de treffer problemstillingens forskningsspørsmål, og disse er hentet fra elever i 5.klasse i
Bergensområdet. Resultatene mine ble kodet og de relevante resultatene ble deretter plassert i kategorier etter positive elevtekster og negative elevtekster. Resultatene viser at de elevene som trekker inn frukt eller grønnsaker i sin fortelling fremstiller det som godt. Ved å se på de elevtekstene som nevner frukt og grønnsaker, ser vi at det er flere elever som skriver positivt om frukt og grønnsaker i forhold til negativt. I resultatet ser vi også at flere av elevene fremstiller det som
godt med grønnsaker dersom de er blandet sammen til en salat. Flere elever skriver at det er godt med frukt, og noen elever nevner også at det er godt med bær som for eksempel jordbær.I resultatene ser vi også at de elevene som besvarer den negative tekstoppgaven om frukt og grønnsaker, beskriver disse varene som mugne, råtne eller tørket ut før de får spist det. Konklusjonen min er at respondentene stort sett omtaler frukt og grønnsaker på en positiv måte. Flere narrativ kan tolkes dithen at elever blir glade når de får frukt og grønnsaker med i matpakken
Description
Masteroppgave i mat og helse, Høgskulen på Vestlandet, campus Bergen