Blar i Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett / Faculty of Education, Arts and Sports på tittel
Viser treff 2468-2487 av 4095
-
Mapper og kvalitet : mappevurdering i lys av reliabilitet og validitet
(Master thesis, 2006)Sammendrag Prosjektets overordnede mål har vært å belyse mappekvalitet. Masteroppgaven retter spesielt søkelys mot mappekvalitet knyttet til bruk av formativ vurdering og kriterier. Forskningsmessig har hensikten vært ... -
Mapping the Theoretical Landscape of More-Than-Parental Involvement
(Chapter; Peer reviewed, 2023)This chapter presents an overview of the conceptual toolkits used to theorise relationships between ECEC settings and families in academic journal articles, published in English, between the years 2000–2010 and 2021–2022. ... -
Mat i barnehagen. Barnehagen som arena for folkehelsearbeid. 2.rev.utg.
(Høgskolen i Bergen. Skriftserien. Rapport, Report, 2008) -
Mat og sosiale forskjeller i barnehagen
(Bachelor thesis, 2022)The meal in the kindergarten is a unique social arena. You can easily communicate with the children and the children can also develop different skills. By letting the children try to make basic foods, they develop fine ... -
Mat- og helselærernes didaktiske praksiser. En casestudie på tre barneskoler
(Doctoral thesis, 2022)Denne avhandlingen tar for seg mat- og helselærernes ulike praksiser i opplæringen i mat- og helsefaget og i gjennomføringen av elevenes skolemåltid på barnetrinnet. Både skolefaget mat og helse og skolemåltidet er viktige ... -
Match running performance on three different competitive standards in Norwegian soccer
(Peer reviewed; Journal article, 2019)The aim of the study was to compare running performance of three competitive standards and to examine the effects of being promoted to a higher league in Norwegian football. One clubʼs first and second team were included. ... -
Matematikk i barnehagen: Barnehagelærarar sitt arbeid med matematikk i uformelle aktivitetar
(Bachelor thesis, 2016) -
Matematikk, eit fag for alle? Ei studie over kva som kan gi elevane ny giv i matematikkfaget.
(Bachelor thesis, 2012-06-27)Resultat frå undersøkingar viser til at fråfallet frå vidaregåande skule er høgt . Eg synest det kan vera interessant å sjå om det har noko samanheng mellom lågt karakternivå, manglande motivasjon for matematikkfaget på ... -
Matematikklæremidlers vektlegging av dybdelæring
(Master thesis, 2022)Denne studien undersøker hvordan nye læremidler i matematikk har vektlagt ulike deler av dybdelæring. Derfor ble følgende problemstilling stilt: Hvordan vektlegger nye matematikklæremidler dybdelæring? For å svare på ... -
Matematikklærere og programmering på mellomtrinnet
(Master thesis, 2023)I 2020 ble den nye læreplanen iverksatt. En av de store endringene som kom med denne læreplanen er innføringen av algoritmisk tenkning og programmering som en del av kjerneelementene i matematikk. Ettersom dette er et nytt ... -
Matematikklærernes utdannelsesbakgrunn og syn på egen undervisningskompetanse
(Bachelor thesis, 2013-08-29)Formål og problemstilling: Formålet med oppgaven er å få et helhetlig bilde av utdannelsesbakgrunnen til lærerne som underviser i matematikk på barnetrinnet i en kommune på Vestlandet. Forskning viser at de lærerne som har ... -
«Matematikkoppgaver har en begynnelse og en slutt» En studie om potensial for utforsking og problemløsing i oppgaver i tre matematikklæreverk for 1.trinn etter fagfornyelsen av Kunnskapsløfte
(Master thesis, 2021)I denne masteroppgaven er det gjort en summativ innholdsanalyse av tre læreverk på 1.trinn med hensikt i å finne potensiale for utforsking og problemløsing i oppgavene. Lærebøkene Matemagisk av Aschehaug, Matematikk fra ... -
Matematikkvanskar - den gløymde lærevansken: Kartlegging av matematikkvanskar
(Bachelor thesis, 2016) -
Matematikkvansker i barnehagen: Har vi et forhold til det?
(Bachelor thesis, 2020) -
Matematikkvansker i barneskolen: En kvantitativ undersøkelse om hvordan lærerne jobber med matematikkvansker på første til tredje trinn
(Master thesis, 2020)Oppgavens tittel: Matematikkvansker i barneskolen. En kvantitativ undersøkelse om hvordan lærerne jobber med matematikkvansker på første til tredje trinn. Formål og problemstilling: Formålet med undersøkelsen er å finne ... -
Matematisk argumentasjon og programmering - Når elever på 7. trinn arbeider i par med Scratch
(Master thesis, 2019)I 2020 trer en ny læreplan i kraft som inkluderer programmering i matematikkfaget (Kunnskapsdepartementet, 2018a). I den sammenheng har det vært mye debatt på hvordan dette skal gjøres, hvordan programmering skal skrives ... -
Matematisk argumentasjon på en brasiliansk skole- en studie av to læreres refleksjoner rundt argumentasjon og normer
(Master thesis, 2020)I denne masteroppgaven er det undersøkt hvordan to lærere fra samme skole i Brasil arbeider med matematisk argumentasjon. Eksisterende forskning på matematisk argumentasjon viser at det bør være en del av matematikkundervisningen. ... -
Matematisk innhold og matematiske metoder i lærebøker brukt på ungdomstrinnet i Norge : Gullgruve eller fallgruve for utvikling av matematisk kompetanse i problemløsning og algebra?
(Doctoral dissertations at University of Agder;, Doctoral thesis, 2019)Formålet med avhandlingen er å undersøke hvordan lærebøker i matematikk behandler problemløsning og algebra, avgrenset til heuristiske tilnærmingsmåter og introduksjonen av algebra. Studien består av tre deler og fokuserer ... -
Matematisk produktive samtaler på ungdomstrinnet
(Bachelor thesis, 2019)