Blar i Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett / Faculty of Education, Arts and Sports på tittel
Viser treff 223-242 av 4096
-
Barns lek i naturen- fra barn og barnehagelærer sitt perspektiv
(Master thesis, 2020)Formålet med denne studien er å få et innblikk i barns lek i naturen fra både barn og barnehagelærer sitt perspektiv. Problemstillingen i studien er: «Hva sier barn og barnehagelærere om betydningen av lek i naturen?» I ... -
Barns lek på uteområdet i barnehagen
(Bachelor thesis, 2023)In this bachelor thesis, we investigated what children aged 4-5 years old prefer to play with in the outdoor area in the kindergarten. We believed this is important to investigate because children spend much time outside ... -
Barns medverknad i barnehagen
(Bachelor thesis, 2010)Formålet med oppgåva var å finne ut i kva grad barna kan medverke i forhold til turar til naturleikeplassen og kva rolle førskulelæraren hadde i dette. For å innhente data nytta me ei kvalitativ forskingsmetode. Me nytta ... -
Barns medvirkning i en effektiv barnehagehverdag
(Bachelor thesis, 2023) -
Barns medvirkning i et psykisk helsefremmende perspektiv: «Hvilken betydning har arbeid med barns medvirkning i barnehagen for barns psykiske helse og hvilke sider ved barnets utvikling kan styrkes ved dette arbeidet?»
(Master thesis, 2021)Masteroppgavens tema er psykisk helse i barnehagen og belyser barns medvirkning i et psykisk helsefremmende perspektiv. I studien blir det undersøkt om arbeid med barns medvirkning i barnehagen kan fremme barns psykiske ... -
Barns medvirkning i måltidet ved skolefritidsordningen
(Master thesis, 2023)Bakgrunn og formål: Barn og unges kosthold er ikke i tråd med kostrådene som er anbefalt av helsedirektoratet. Samtidig vet man at kostholdsvaner ofte vedvarer i overgangen fra barndom til voksen alder. Studier har vist ... -
Barns medvirkning og estetisk arbeid i barnehagen
(Bachelor thesis, 2020) -
Barns motstand i barnehagen
(Bachelor thesis, 2019) -
Barns motstand som demokratisk deltaking i basebarnehagen
(Peer reviewed; Journal article, 2013)New kindergarten architecture in Norway with special rooms designed for specific learning activities are claimed to present space for democratic participation. Assuming that conditions for democratic participation can only ... -
Barns musikalske væremåte: En studie av musikkundervisning i 1. klasse
(Master thesis, 2016-08-09)Barns musikalske væremåte. En studie for musikkundervisning i 1. klasse. Denne studien fokuserer på hvordan og i hvilken grad estetiske og kreative læreprosesser kan oppnå inkludering og deltakelse i musikkundervisning ... -
Barns oppfatninger av frukt og grønt: En kvalitativ undersøkelse av barn i SFO sine oppfatninger om frukt og grønt før og etter innføring av Matjungelen
(Master thesis, 2023)Bakgrunn og formål: Det norske kostholdet er generelt godt, men inntak av frukt og grønt er for lavt. Vaner dannes i tidlig alder, samtidig tilbringer barn store deler av livet sitt i skolen. Derfor bør skolen legge til ... -
Barns opplevelser og erfaringer i naturen sammen med deltakende voksne i barnehagen.
(Bachelor thesis, 2023)Denne bacheloroppgaven vil handle om betydningen av gode, deltakende voksne sammen med barna i naturen. Vi har innhentet empiri fra tre forskjellige barnehager og vil vi se på betydningen av voksenrollen i naturen sammen ... -
Barns rett til medvirkning
(Bachelor thesis, 2020) -
Barns rett til medvirkning: Forstått, implementert eller ikke?
(Bachelor thesis, 2020) -
Barns seksualitet – tabu, eller berre ubehageleg? : ei oppgåve om kvifor barns seksualitet ikkje blir snakka om i barnehagen.
(Bachelor thesis, 2014)Barns seksualitet er eit viktig tema, men som blir lite snakka om. Det er lite forsking og litteratur om det (Kimerud, 2009). Me har starta med ein omgrepsavklaring på barns seksualitet, barns seksuelle uttrykk og tabu, ... -
Barns trivsel - voksnes ansvar: Mobbing og forebygging
(Bachelor thesis, 2018) -
Barns utforskning ved havet -et kjønnsperspektiv
(Master thesis, 2023)Bakgrunn og problemstilling: Heikkilä (2020) ser at skoler og barnehager jobber svært lite strukturert med likestilling og for å styrke likestillingen. Målet med denne masteren er å få et innblikk i hvordan barna gjør kjønn ...