Browsing Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett / Faculty of Education, Arts and Sports by Title
Now showing items 2157-2176 of 4096
-
Kroppsøvingslæreres erfaringer med inkludering av elever med spesielle behov i kroppsøvingsundervisning på mellomtrinnet
(Master thesis, 2021)Det har alltid vært viktig å tilpasse undervisningen til hver enkelt elevs forutsetninger i skolen, for at alle skal få muligheten til mestring, læring og utvikling. Grunnlaget for skolens verdier er å være en fellesskole ... -
Kroppsøvingslæreres forståelse av elevenes deltakelse i faget
(Master thesis, 2021)Oppgavens hensikt er å undersøke hvordan kroppsøvingslærere forstår og selv tenker om elevenes deltakelse i faget. I læreplanens allmenne del og i skolen sentrale oppdrag er tilpasset opplæring og inkludering sentralt i ... -
Kroppsøvingslæreres forståelse av innsats som fenomen i arbeidet med elevvurdering
(Master thesis, 2022)Debatten om hvorvidt innsats skal være en del av vurderingsgrunnlaget i kroppsøving har kommet og gått i flere år. I reform 94 (R94) og læreplanverket av 1997 (L97) skulle innsats være en del av kompetansen til elevene. I ... -
Kroppsøvingslæreres oppfattelser av vurdering i kroppsøving
(Master thesis, 2021)Vurdering i skolen kan sies å ha mange formål. Et av disse handler om at elevene selv skal skjønne hva de skal lære, og bidra til læringsarbeid for hverandre, slik at de sammen kan hjelpe hverandre i læringsprosessen. I ... -
Kroppsøvingslæreres opplevelse av å inkludere minoritetselever
(Master thesis, 2022)Ved hjelp av intervjuer med fire utvalgte kroppsøvingslærere fra barneskolen, forsøker denne oppgaven å avdekke lærerens opplevelse av å inkludere minoritetselever i faget. Flertallet av kroppsøvingslærerne ser på ... -
Kroppsøvingslæreres refleksjoner omkring eget arbeid ved å utvikle et inkluderende læringsmiljø
(Master thesis, 2023)Bakgrunn og formål: Hovedformålet med masteroppgaven har vært å belyse informantene sine opplevelser innenfor tematikken klasseledelse og hvordan de aktivt reflekterer omkring eget arbeid for å utvikle et inkluderende ... -
Kroppsøvingslærers credo - deres refleksjoner i lys av van Manens begrep om pedagogisk takt
(Peer reviewed; Journal article, 2023)The article examines what teachers, who are students in further education, teacher specialists in physical education, write in their pedagogic creed reflections related to what they are passionate about, and believe in, ... -
Kultur- og brobygging
(Chronicle, 2012-01-02) -
Kulturelle superhelter i barnehagen: Å navigere mangfold og tilvenningsmagi!
(Bachelor thesis, 2023) -
«Kulturelt mangfald i det fysiske leikemiljøet i barnehagen»
(Bachelor thesis, 2023)In this bachelor thesis, we have chosen to take a closer look at how the physical play-environment in kindergarten is designed, and how the cultural diversity in the group of children is represented in the available play ... -
Kulturelt mangfald i ei lærebok for norskfaget
(Master thesis, 2021)Temaet i denne masteroppgåva er kulturelt mangfald i norskfaget, slik det vert framstilt og mogleg anerkjent i grunnboka NORSK 5. Bakgrunnen for at ei lærebok vart valt som tekstkjelde er at læreboka framleis vert sett på ... -
Kulturelt mangfold og inkludering i skolen. En kvalitativ studie om hva lærere forteller om kulturelt mangfold og inkludering i skolen.
(Master thesis, 2020)Dette forskningsarbeidet er en kvalitativ studie som handler om skolen som en arena for kulturelt mangfold og inkludering i det norske samfunnet. Studien er skrevet fra et lærerperspektiv og belyser hva lærere forteller ... -
Kulturkollisjon: innvandrarbarns møte med norsk grunnskole i lys av Polanyis teori om taus kunnskap
(Others, 2009-03-31)Norge har dei siste tiåra utvikla seg til å bli eit fleirkulturelt samfunn, men innslaga av barn med minoritetsspråk er ujevnt fordelt kommunane imellom. Ca. 8 prosent av elevane i Norge har eit anna morsmål enn norsk ... -
Kulturskole, kjønn og instrumentvalg: en kritisk analyse av kulturskolens multimodale tekster
(Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven tar utgangspunkt i problemområdet knyttet til den skjeve kjønnsbalansen som eksisterer i kulturskolen med hensyn til valg av musikkinstrumenter. Studien tar for seg multimodale tekster som er produsert ... -
Kulturskulegranskinga 2009 - Musikk
(Master thesis, 2009)Mens bruk av IKT har fått ein sentral plass i undervisninga i grunnskulen, er det ingen som har oversikt over kva omfang bruk av slike verkty har i kulturskulen. Dette er utgangspunktet for ”Kulturskulegranskinga 2009 – ... -
Kulturuttrykk i barnehagen
(Master thesis, 2019)Bakgrunn: «Barnehagesektoren har vært i stor utvikling de seneste årene, der det nasjonale engasjementet og styringen av barnehagens kvalitet og innhold har økt i takt med sektorens vekst og samfunnsmessige betydning (St. ... -
Kunne fatale snøskredulykker i Norge fra 2005/2006 til 2010/2011 vært forhindret ved hjelp av enkle regelbaserte metoder?
(Bachelor thesis, 2011)Målet med denne oppgaven er å finne ut om noen av de fatale snøskredulykkene i perioden 2005/2006 til 2010/2011 kunne vært unngått ved bruk av tre regelbaserte metoder for ferdsel i skredterreng. De regelbaserte metodene ... -
Kunnskap - erfaring - visjonar: meistring gjev livskvalitet : 20 års jubileum for studiesenter Sandane 21.-22.09.2001
(HSF Rapport, Book, 2002)Studiesenter Sandane feira 20-årsjubileum hausten 2001. Første utdanningstilbodet var 1. avdeling spesialpedagogikk. I 1988 vart musikkterapiutdanninga etablert. Frå 1991 vart det også gitt grunnutdanning i vernepleie, men ... -
Kunnskap gir muligheter
(Chronicle, 2013-09-21)