Blar i Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett / Faculty of Education, Arts and Sports på tittel
Viser treff 1947-1966 av 4095
-
Jeg kan også leke!
(Bachelor thesis, 2020) -
«Jeg kunne like gjerne vært en assistent» – En studie av nyutdannede barnehagelæreres møte med voksenfelleskapet i barnehagen
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Formålet med denne artikkelen er å forsøke å bringe frem nye kunnskaper om hvordan nyutdannede barnehagelærere posisjonerer seg i barnehagen. Artikkelen bygger på en kvalitativ primærstudie fra en barnehagelærerutdanning ... -
«Jeg kunne ønske at lærere vet at jeg ikke kan skrive så mye». Tilpasset opplæring for elever med lese- og skrivevansker
(Master thesis, 2022)Formålet med denne studien var å undersøke hvordan lærere tilpasser opplæringen for elever med lese- og skrivevansker. Vi valgte å benytte oss av en kvalitativ tilnærming. Datamaterialet er hentet inn gjennom seks kvalitative ... -
«Jeg prøver og øver frem løsninger. Det er som om det å løse hindringer gir meg noe positivt!»: Hvordan setter Vg1 elever ord på sine møter med materialer og skapende prosesser?
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven er utarbeidet ved studiet Kreative fag og læreprosesser ved Høgskulen på Vestlandet campus Stord. Det har blitt gjennomført en kasustudie i en videregående skole. Hovedfokus er elevers møter med ... -
«Jeg savner barnet mitt». Møter mellom somaliske mødre og barnehagen
(Journal article; Peer reviewed, 2018)The focus of this article is the establishment and development of trust between Somali mothers and educators in Norwegian kindergartens. Qualitative interviews with five Somali mothers and four educators were conducted, ... -
«Jeg skjønner ikke helt, kan vi ikke bare gjøre matte?» En studie av elevers arbeid med problem posing
(Master thesis, 2018)Hvis du spør en elev hva man gjør i matematikkfaget, er det en god sjanse for at eleven svarer at der løser man oppgaver. Læreplanen sier at formålet med faget er mye bredere enn som så: elver skal løse oppgaver, bruke ... -
Jeg skulle ønske jeg kunne fly - Et fenomenologisk bidrag til kunnskap om barns opplevelser i fysisk aktiv læring
(Master thesis, 2023)Temaet for masteroppgaven er hvordan barn opplever å være i fysisk aktiv læring. Fysisk aktiv læring har fått økende interesse innen forsking og ulike interesseorganisasjoner som et mulig tiltak for å øke fysisk aktivitet ... -
«Jeg tenker å bare begynne å skrive jeg!» - En forskningsstudie av reflekterende trekk og bruken av skriverammer i elevtekster på mellomtrinnet
(Master thesis, 2022)Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvordan et utvalg elever på 7. trinn benytter seg av refleksjon og skriverammer i arbeid med reflekterende skriving. Jeg har tatt utgangspunkt i følgende problemstilling: ... -
«Jeg tror det blir veldig overraskende – og kanskje ikke som planlagt» : Elevenes opplevelser og erfaringer av et tverrfaglig møte mellom kunstfag og naturfag – med elektroetsing og dyptrykk som berøringspunkt.
(Master thesis, 2020)Samfunnet og arbeidslivet endrer seg hele tiden og dermed må også det barn og unge lærer på skolen endres for å være relevant. I framtiden trengs arbeidstakere som evner å reflektere, tenke kritisk, og å være utforskende ... -
«Jeg var lei av å få sinte blikk og kommentarer» : en studie om stisykling og bærekraft i Gloppen
(Bachelor thesis, 2016)Utviklingen av den moderne friluftsaktiviteten stisykling og dens posisjon i dagens lys vekte en stor interesse hos oss. Gjennom denne oppgaven begir vi oss ut på temaet stisykling i Gloppen og ser dette opp mot bærekraft. ... -
Jeg velger å være positiv! : en undersøkelse om opplevelsen i en pålagt innovasjon
(Master thesis, 2006) -
«Jeg vet at boken egentlig er for barn, men ...» – En studie av hvilke refleksjoner ungdomsskoleelever gjør seg i møtet med bildeboken Snill av Gro Dahle og Svein Nyhus
(Master thesis, 2022)Denne studien undersøker hvilke refleksjoner ungdomsskoleelever gjør seg i møtet med bildeboken Snill utgitt i 2002 av Gro Dahle og Svein Nyhus. Snill er en kompleks bildebok som kan tolkes på flere ulike måter, og de ulike ... -
Jeg vil jo lære og skulle så gjerne ha kunnet mer, men alt tar ekstra lang tid å sette seg inn i på egenhånd: En kvalitativ studie av hvordan nyutdannede lærere videreutvikler sin profesjonsfaglige digitale kompetanse
(Master thesis, 2022)Hensikten med dette studiet, har vært å tilegne seg kunnskap som gir innblikk i nyutdannede læreres rolle i lys av PfDK. Dette gjelder både deres administrative og pedagogiske arbeid. Ved å få innblikk i opplevde erfaringer ... -
«Jeg ville ha jobbet med/prøvd å finne ut hvorfor det for mange av disse elevene er så vanskelig å produsere f.eks en tekst.» (Camilla): Ein casestudie av utviklingsarbeid for elevar med stort læringspotensial i begynnaropplæringa i norsk
(Master thesis, 2023)Tema for denne masteroppgåva er elevar med stort læringspotensial i begynnaropplæringa i norsk. Elevar med stort læringspotensial er ei gruppe elevar som lenge har blitt nedprioritert og gløymt i norsk utdanningspolitikk. ... -
Jente–hest-kameratskap på tvers av artar: Hesteboka i økokritisk perspektiv
(Peer reviewed; Journal article, 2019)Hestebøker er ein populær kategori tekstar i barne- og ungdomslitteraturen. Dei tematiserer barn og unges relasjonar til hestar i eit vennskaps- og modningsperspektiv. Spørsmålet er om hesteboka også kan utfordre eit ... -
Jod – Kunnskapsnivå og inntak hos ungdomsskoleelever
(Bachelor thesis, 2019) -
Jomfruland, Jungfrun, Landegode og Godøya på Sunnmøre – ikkje farlege, men reine og gode?
(Peer reviewed; Journal article, 2019)This article presents new explanations for the following names: Godøya in Sunnmøre, Western Norway; Jomfruland on the Norwegian Skagerrak coast, Jungfrun in Kalmarsund, Sweden; and Landegode, which has been used about three ... -
Jordas omkrets
(Others, 2011)