«Jeg kunne like gjerne vært en assistent» – En studie av nyutdannede barnehagelæreres møte med voksenfelleskapet i barnehagen
Peer reviewed, Journal article
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3060106Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Formålet med denne artikkelen er å forsøke å bringe frem nye kunnskaper om hvordan nyutdannede barnehagelærere posisjonerer seg i barnehagen. Artikkelen bygger på en kvalitativ primærstudie fra en barnehagelærerutdanning i Norge hvor vi benyttet semistrukturerte intervju som forskningsstrategi. I denne studien gjør vi en reanalyse med Hannah Arendts filosofiske og teoretiske perspektiver om natalitet, frihet og fremtredelsesrom. Funnene i denne studien viser at majoriteten av de nyutdannede barnehagelærerne avfinner seg med barnehagens «bestående diskurser», og møter disse med resignasjon, stille motstand og adferd, for så å innta en svak posisjon i barnehagens fellesskap. Forskningen vår er ikke entydig, den viser også at det er en gruppe nyutdannede barnehagelærere som tar risikoen og yter motstand mot barnehagens «bestående diskurser». Disse nyutdannede barnehagelærerne inntar en likeverdig posisjon og får virke inn i barnehagen.