«Jeg vet at boken egentlig er for barn, men ...» – En studie av hvilke refleksjoner ungdomsskoleelever gjør seg i møtet med bildeboken Snill av Gro Dahle og Svein Nyhus
Master thesis
Åpne
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3021999Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne studien undersøker hvilke refleksjoner ungdomsskoleelever gjør seg i møtet med bildeboken Snill utgitt i 2002 av Gro Dahle og Svein Nyhus. Snill er en kompleks bildebok som kan tolkes på flere ulike måter, og de ulike tolkningene av narrativet kan være gjenkjennbart for ungdomsskoleelever. Ettersom ungdomsskoleelever ikke nødvendigvis er dem som leser flest bildebøker, er det ytterst interessant å finne ut hvordan de kan tolke en bildebok.
Studien er utformet som en kvalitativ studie hvor litterær samtale blir brukt for å skape data og deltakende observasjon blir brukt for å innhente data. Den litterære samtalen tar utgangspunkt i en analyse av bildebokens forskningsresepsjon. Feltarbeidet ble utført med en gruppe 10. klassinger fra en ungdomsskole i Vestland fylke. Den litterære samtalen ble gjennomført i løpet av to skoletimer, hvor den ene timen var noe forkortet. I den litterære samtalen fikk elevene bildeboken Snill lest høyt for seg. Elevene diskuterte boken underveis ved hjelp av spørsmål utformet av meg, og etter høytlesningen hvor diskusjonen tok utgangspunkt i et dialogspill. Materialet som ble innhentet under den litterære samtalen er transkripsjoner av samtalen og av loggbøker som elevene fikk utdelt.
Studiens funn viser at elevene engasjerte seg for bildeboken og den historien som ble formidlet. Illustrasjonene gjorde dem både nysgjerrige og usikre. Dette var på grunn av at de ønsket å tolke illustrasjonene, men flere av illustrasjonene så ut til å gi elevene et for stort tolkningsrom slik at de ikke klarte å gi en tolkning av det de så. Funnene viser også at elevene kjenner seg igjen i både narrativet og hovedkarakteren i boken. I tillegg viser funnene at elevene bruker sitt eget liv for å tolke boken. Studien belyser at selv om ungdomsskoleelever og forskningsresepsjon kan gi like tolkninger, er det elementer i tolkningene som står i kontrast til hverandre.
Beskrivelse
Master i barne- og ungdomslitteratur Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolkning