Blar i Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett / Faculty of Education, Arts and Sports på tittel
Viser treff 1924-1943 av 4095
-
Iscenesetjing av kjensler
(Master thesis, 2015-06-29)Ved bruk av Instagram, bloggar o.l som inneheld ein straum av bilete, ser eg for meg at ungdom har tileigna seg stor kunnskap om fotografering og bilete som språk. Det blir også sagt at ... -
Iscenesettelse av barnehagens lekemiljø – fra nye erfaringer til eksperimenterende og utforskende praksis
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Artikkelen bygger på konteksttilpasset intervensjonsdesign i en barnehage som jobber aktivt med barnehagens lekemiljø. Hele forskningsprosjektet er gjennomført av tre faglærere innen fagene drama, pedagogikk og fysisk ... -
Island er høyere rangert enn Norge på FIFAs verdensranking i herrefotballen: Kan årsaken være ulik praksis i barnefotballen?
(Bachelor thesis, 2014)I denne oppgaven undersøkte vi hvordan barnefotballen i Norge og Island praktiseres i forhold til de nasjonale retningslinjene, og hvilke miljøfaktorer som kunne ha preget fotballen ulikt. For å få et innblikk i hvordan ... -
Islands in a sea of sand: The role of Tarim Basin polities in global trade during late antiquity
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Much of the literature on the Ancient Silk Road has examined its operation through the prism of empires and East-West connections. Yet in the last few decades several scholars have sought to re-examine this framework, with ... -
"It Partly Breaks Up the Class Environment" - Experiences with Flipped Classroom as a Teaching Model in Higher Education
(Chapter; Peer reviewed, 2019)The purpose of this article is to contribute to knowledge about how students in higher education experience and make use of flipped classroom to support learning. We have chosen a qualitative approach in order to gain ... -
«It starts at home» Gender and Education in Swaziland
(Master thesis, 2017-05-15)The theme for this master’s thesis is gender and education in Swaziland. Swaziland is a small kingdom bordering to South Africa and Mozambique. Traditionally, this is a patriarchal society. It has one of the highest rates ... -
It's the journey, not the arrival that matters – Teachers' perceptions of their practice after participating in a continuing professional development program in physically active learning
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Continuing professional development (CPD) programs have been suggested as a way of supporting teachers' use of physically active learning (PAL) to enhance pupils' learning. Drawing on Dewey's theory of ‘education as growth’ ... -
”It´s about understanding” - skule-heim-samarbeidet i den tanzanianske barneskulen
(Bachelor thesis, 2019) -
”It’s time to become water” : En utforskende undersøkelse av anerkjennelse og flow i elvepadling og utfordringer ved å komme seg gjennom nybegynnerfasen
(Bachelor thesis, 2016)Denne bacheloroppgaven undersøker aktiviteten elvepadling og er skrevet av to studenter som selv er elvepadlere. Gjennom et fokusgruppeintervju med seks elvepadlere vil vi se nærmere på hvorfor det virker vanskelig å komme ... -
Ivareta barn som sørger
(Bachelor thesis, 2021) -
“I’ll take it with me all my life”: A case study of student teachers’ professional identity development
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Substantial evidence has proved that teacher identity significantly influences teachers’ beliefs and choice of actions in their work, and teacher education contributes to the formation and development process. Based on the ... -
Jacob Fellman’s Introduction to Saami Indigenous Religion: A Source Critical Dilemma
(Chapter; Peer reviewed, 2022) -
Jakta på den verdfulle skatten : Kulturskrinet i Karmøy kommune i eit kvalitetsutviklingsperspektiv
(Others, 2009)Skuleåret 2007-2008 fekk eg støtte frå Høgskolen Stord/Haugesund (HSH) til å gjennomføra ei empirisk undersøking i Karmøy kommune med fokus på Kulturskrinet. Bakgrunnen for denne undersøkinga er den store nasjonale ... -
Jeg er god. Jeg klarer!
(Bachelor thesis, 2019) -
«Jeg er her jeg også!» Hva er barnehageansatte sin kunnskap om innagerende barn?
(Bachelor thesis, 2023) -
«Jeg er nødt til å være psykolog. Jeg må være læreren. Og jeg må kanskje være en venn» Fem læreres opplevelse av egen kompetanse i møte med traumatiserte elever i skolen
(Master thesis, 2021)Tema for oppgaven er møter mellom traumatiserte elever og lærere. Hensikten har vært å belyse og undersøke læreres erfaringer og tanker rundt tema. Problemstillingen har vært todelt. Den er som følger «Hvordan erfarer ... -
Jeg er redd at de får nok, at det er litt for mye: En studie i hvordan lærere på ungdomsskolen underviser i klima
(Master thesis, 2022)Hensikten med prosjektet var å undersøke hvordan lærere gjennomfører klimaundervisning på ungdomsskolen. Jeg var også ute etter å se på forholdet mellom deres undervisningen og føringene læreplanverket og relevante dokumenter ... -
“Jeg er utdannet og jeg vet hvilke rettigheter jeg har” - Masaijenter og utdanning, en kultur i endring?
(Bachelor thesis, 2019) -
«Jeg føler at teksttype kan hoppe mellom sjangerne, kan brukes overalt»: Elevstemmen og lærerytringer knyttet til teksttyper i revidert læreplan (LK13).
(Master thesis, 2016-05-18)Teksttyper har kommet inn i skolen for å bli, ifølge uttalelser fra Utdanningsdirektoratet. Det er derfor interessant å få innblikk i hvordan lærere og elever er preget av LK13, og revideringen av norskfaget som trådte i ... -
"Jeg har aldri brukt nynorsk før" Undervisningskompetanse i nynorsk og bokmål
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Det er eit krav til lærarar som underviser i skulen i Noreg at dei meistrar både nynorsk og bokmål. Fleire undersøkingar viser at lærarutdanningsinstitusjonane ikkje sikrar denne kompetansen, og at lærarstudentane som ...