Blar i Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett / Faculty of Education, Arts and Sports på tittel
Viser treff 1944-1963 av 4074
-
«Jeg tenker å bare begynne å skrive jeg!» - En forskningsstudie av reflekterende trekk og bruken av skriverammer i elevtekster på mellomtrinnet
(Master thesis, 2022)Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvordan et utvalg elever på 7. trinn benytter seg av refleksjon og skriverammer i arbeid med reflekterende skriving. Jeg har tatt utgangspunkt i følgende problemstilling: ... -
«Jeg tror det blir veldig overraskende – og kanskje ikke som planlagt» : Elevenes opplevelser og erfaringer av et tverrfaglig møte mellom kunstfag og naturfag – med elektroetsing og dyptrykk som berøringspunkt.
(Master thesis, 2020)Samfunnet og arbeidslivet endrer seg hele tiden og dermed må også det barn og unge lærer på skolen endres for å være relevant. I framtiden trengs arbeidstakere som evner å reflektere, tenke kritisk, og å være utforskende ... -
«Jeg var lei av å få sinte blikk og kommentarer» : en studie om stisykling og bærekraft i Gloppen
(Bachelor thesis, 2016)Utviklingen av den moderne friluftsaktiviteten stisykling og dens posisjon i dagens lys vekte en stor interesse hos oss. Gjennom denne oppgaven begir vi oss ut på temaet stisykling i Gloppen og ser dette opp mot bærekraft. ... -
Jeg velger å være positiv! : en undersøkelse om opplevelsen i en pålagt innovasjon
(Master thesis, 2006) -
«Jeg vet at boken egentlig er for barn, men ...» – En studie av hvilke refleksjoner ungdomsskoleelever gjør seg i møtet med bildeboken Snill av Gro Dahle og Svein Nyhus
(Master thesis, 2022)Denne studien undersøker hvilke refleksjoner ungdomsskoleelever gjør seg i møtet med bildeboken Snill utgitt i 2002 av Gro Dahle og Svein Nyhus. Snill er en kompleks bildebok som kan tolkes på flere ulike måter, og de ulike ... -
Jeg vil jo lære og skulle så gjerne ha kunnet mer, men alt tar ekstra lang tid å sette seg inn i på egenhånd: En kvalitativ studie av hvordan nyutdannede lærere videreutvikler sin profesjonsfaglige digitale kompetanse
(Master thesis, 2022)Hensikten med dette studiet, har vært å tilegne seg kunnskap som gir innblikk i nyutdannede læreres rolle i lys av PfDK. Dette gjelder både deres administrative og pedagogiske arbeid. Ved å få innblikk i opplevde erfaringer ... -
«Jeg ville ha jobbet med/prøvd å finne ut hvorfor det for mange av disse elevene er så vanskelig å produsere f.eks en tekst.» (Camilla): Ein casestudie av utviklingsarbeid for elevar med stort læringspotensial i begynnaropplæringa i norsk
(Master thesis, 2023)Tema for denne masteroppgåva er elevar med stort læringspotensial i begynnaropplæringa i norsk. Elevar med stort læringspotensial er ei gruppe elevar som lenge har blitt nedprioritert og gløymt i norsk utdanningspolitikk. ... -
Jente–hest-kameratskap på tvers av artar: Hesteboka i økokritisk perspektiv
(Peer reviewed; Journal article, 2019)Hestebøker er ein populær kategori tekstar i barne- og ungdomslitteraturen. Dei tematiserer barn og unges relasjonar til hestar i eit vennskaps- og modningsperspektiv. Spørsmålet er om hesteboka også kan utfordre eit ... -
Jod – Kunnskapsnivå og inntak hos ungdomsskoleelever
(Bachelor thesis, 2019) -
Jomfruland, Jungfrun, Landegode og Godøya på Sunnmøre – ikkje farlege, men reine og gode?
(Peer reviewed; Journal article, 2019)This article presents new explanations for the following names: Godøya in Sunnmøre, Western Norway; Jomfruland on the Norwegian Skagerrak coast, Jungfrun in Kalmarsund, Sweden; and Landegode, which has been used about three ... -
Jordas omkrets
(Others, 2011) -
Kahoot til samarbeidslæring og sjølvstudium: Elevperspektiv på bruk av Kahoot i vidaregåande skule
(Master thesis, 2016-08-09)Oppgåva Kahoot til samarbeidslæring og sjølvstudium ser nærare på det spelbaserte responssystemet Kahoot. Oppgåva skildrar funn frå ein kvalitativ kasusstudie med fenomenologisk perspektiv. Formålet med studien er å få ... -
Kama muta i barns lek i naturen
(Master thesis, 2021)Kama muta i barns lek i naturen I denne oppgaven ser jeg på hvordan barn uttrykker kama muta i lek i naturen. Jeg vil presentere hvilke uttrykk jeg har funnet i eksisterende forskning, og samtidig uttrykk jeg har utvidet ... -
Kan barnehagelæreryrket regnes som en profesjon?
(Bachelor thesis, 2020) -
Kan førekomsten av nokre spesielle feiltypar predikere den samla førekomsten av rettskrivnings- og bøyningsavvik i nynorsktekstar? Ein statistisk analyse
(Peer reviewed; Journal article, 2020)I denne artikkelen studerer vi om ein tekstforfattars generelle tilbøyelegheit til å gjere rettskrivings- og bøyingsavvik i nynorsktekstar kan estimerast ut i frå kunnskapar om forfattarens tilbøyelegheit til å gjere nokre ... -
Kan gode utemiljø være med å hindre mobbing i barnehagen?
(Bachelor thesis, 2020) -
Kan kornkrisen redde flere brød?
(Chronicle, 2022)Krig, nedbør og økte priser på olje, kunstgjødsel og papiremballasje fører til kornkrise som gjør at Ola og Kari Nordmann må betale mer for sitt daglige brød i tiden fremover. -
Kan lek i ulike miljøer påvirke barns motoriske utvikling og fysiske aktivitet?
(Bachelor thesis, 2021)