”It’s time to become water” : En utforskende undersøkelse av anerkjennelse og flow i elvepadling og utfordringer ved å komme seg gjennom nybegynnerfasen
Abstract
Denne bacheloroppgaven undersøker aktiviteten elvepadling og er skrevet av to studenter som selv er elvepadlere. Gjennom et fokusgruppeintervju med seks elvepadlere vil vi se nærmere på hvorfor det virker vanskelig å komme seg gjennom nybegynnerfasen, samt belyse aktiviteten opp mot teori om anerkjennelse i risikosport (Langseth, 2012) og flow teori av Csikszentmihalyi (2005). Vi har laget følgende problemstilling: Hvordan forstår seks elvepadlere sin egen aktivitet og utfordringer ved å komme seg gjennom nybegynnerfasen? Det krever mye å bli en elvepadler. I nybegynnerfasen møter man mange utfordringer som må overkommes. Man må gå inn i aktiviteten med stor innsatsvilje og motivasjon. Man må få god kontinuitet i padlingen, og øve mye på teknikk. Det er også svært viktig å ha et sosialt miljø rundt seg som en læringsarena. Tilstedeværelsen av et sosialt miljø vil ivareta sikkerheten og være en motivasjonsfaktor gjennom prosessen. For å oppnå progresjon i elvepadling må man klare å finne utfordringer som passer ens eget nivå. Når man gjør dette som en erfaren elvepadler kan man oppnå flow-tilstand, som er en viktig faktor i elvepadling. Flow blir av våre informanter beskrevet som situasjoner der man blir helt oppslukt av aktiviteten og ikke har kapasitet til å tenke på noe annet enn utfordringen man prøver å mestre. Elvepadlere opplever flow når de har nådd et visst ferdighetsnivå, vanligvis etter de har vært gjennom nybegynnerfasen. I følge Langseth (2012) er anerkjennelse en sentral drivkraft for å bedrive risikosport. I elvepadling uttrykker informantene at anerkjennelse i form av direkte tilbakemelding fra personer innad i miljøet er en viktig motivasjonsfaktor, særlig i nybegynnerfasen.
Description
Bacheloroppgave i friluftsliv ID3-322 Desember 2016