Blar i Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett / Faculty of Education, Arts and Sports på tittel
Viser treff 1786-1805 av 4096
-
"I lankene til ei lensa prinsesse" - om grunn og avgrunn i Øvind Bergs poesi
(Skriftserien, nr. 3/2007 - Artikkel 3., Rapport, 2007-05-10) -
“I lost the faith in humanity.” Using William Golding’s Lord of the Flies to Explore Ethical and Moral Issues Through Transnational, Online Literary Exchange
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Researchers into Literature and Education from Norway, Pakistan and the United Kingdom used William Golding’s Lord of the Flies to explore the potential of a literary text to encourage intercultural dialogue, employing an ... -
“I think it’s a smash hit”: Adding an audience to a critical mathematics education project
(Chapter; Peer reviewed, 2021)Although critical mathematics education has been promoted as supporting learners to engage with social justice issues, there has been little research on how learners anticipate using mathematics to make a case for a change ... -
"I think the arts are as prominent as any subject": A study of arts education in two Scandinavian schools
(Peer reviewed; Journal article, 2015) -
I øyeblikket: En studie om IKT sin medierende rolle i improvisatoriske samhandlinger mellom lærerutdanner og studenter i faget matematikkdidaktikk
(Master thesis, 2015-01-30)Denne masteravhandlingen har som formål å øke forståelse av fenomenet improvisasjon i pedagogiske kontekster og søker etter dypere forståelse av IKT sin medierende rolle når lærerutdanneren improviserer i ulike kontekster ... -
The Ideal Body: A Social Construct? Reflections on Body Pressure and Body Ideal Among Students in Upper Secondary School
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Several studies show that young people today are negatively impacted by body image ideals in social media. We studies young people's reflections on body image and body pressure. More precisely: How does a selected group ... -
”Idealet om matematisk modellering i møte med virkelighetens skole”
(Bachelor thesis, 2019) -
Identitet og mangfald i klasserommet: Ei kvalitativ studie om kva som formar lærarar sin praksis knytt til elevar med minoritetsbakgrunn sin identitet og mangfald i samfunnsfaget.
(Master thesis, 2021)Dette forskingsprosjektet er ei kvalitativ studie om kva som formar eit utval lærarar sin praksis kring elevar med minoritetsbakgrunn sin identitet og mangfald i klasserommet, med spesielt fokus på samfunnsfaget. Studien ... -
Identitetsutvikling gjennom skjønnlitteratur på ungdomstrinnet: En studie av norsklæreres tilrettelegging av identitetsutvikling på ungdomstrinnet.
(Master thesis, 2020)Min masteroppgave omhandler norsklæreres tilrettelegging av identitetsutvikling gjennom skjønnlitteratur på ungdomstrinnet. Jeg har hovedsakelig fokusert på hvordan lærere tilrettelegger for identitetsutvikling i norskfaget ... -
Identity awareness through an art practice: Expanding the definition of a self-portrait
(Master thesis, 2018)“Wonder is the unwilled willingness to meet what is utterly strange in what is most familiar” “To wonder is to step back and let things speak to us, a radical passive receptivity to let the things of the world present ... -
Ideological processes and discursive tensions in Norwegian music teacher education
(Peer reviewed; Journal article, 2023)This article investigates local curricular plans and job advertisements of institutions offering music in generalist teacher education (GTE) in Norway. The aim is to identify the values and ideologies represented locally ... -
Ideology, selective tradition, and naturalization in the music teacher education curriculum
(Peer reviewed; Journal article, 2023)This article engages with critical discourse analysis to explore how ideological values are represented in the national guidelines for generalist music teacher education in Norway. These curriculum documents are understood ... -
Idrett i solkorsets tegn – En undersøkelse av Nasjonal Samlings syn på idretten
(Master thesis, 2021)25. september 1940 avsatte den tyske okkupasjonsmakten alle norske politiske partier, med unntak av Nasjonal Samling som skulle styre på okkupasjonsmaktens premisser. Nyordningen innebar at samfunnet skulle nazifiseres og ... -
Idrett og inkludering blant barn og unge
(Bachelor thesis, 2019) -
Idrettsskole for ungdom – en inngang til utvikling av ungdommers interesse for fysisk aktivitet?
(Bachelor thesis, 2015)Formålet med denne studien har vært å belyse fenomenet Idrettsskole for ungdom, et allsidig aktivitetstilbud for ungdom i aldersgruppen 13-19 år. Da man ser et behov for breddeidrettstilbud i en ellers prestasjonspreget ... -
If you want to teach a child that fire burns, let the child touch the fire
(Bachelor thesis, 2014)Eg har vert i Zambia gjennom fordjupningsemnet Global Knowledge, og gjennom dette emnet har eg vert i praksis i ein SOS barnehage i fire veker. Tidleg i praksisperioden min observerte eg læringsstilar som eg som norsk ... -
“Ikke gråt mamma, vi sees i Nangijala!”
(Bachelor thesis, 2019) -
”Ikke lett å være svaksynt” : skoletrivsel hos elever som er svaksynte sammenlignet med andre elever i videregående skole
(Master thesis, 2010)Trivsel har i en årrekke stått sentralt i undersøkelser som generelt er rettet mot elever i videregående skole. Elever som er svaksynte i videregående skole er en uensartet og lavfrekvent gruppe. Lite forskning er knyttet ... -
Ikke tenk, bare gjør det! - Et autoetnografisk bidrag til kunnskap om å klatre
(Master thesis, 2022)Temaet for denne masteroppgaven er klatring, en aktivitet som i de siste årene har fått økt oppmerksomhet både i Norge og internasjonalt. Dette ses blant annet gjennom utbygging av stadig flere klatresentre og mer interesse ... -
IKT i et fagdidaktisk perspektiv: Fagdidaktisk bruk av IKT i norskfaget, og tegn på profesjonsfaglig digital kompetanse. En kasusstudie med et hermeneutisk fortegn og en fenomenologisk tilnærming.
(Master thesis, 2017)Fagdidaktisk bruk av og med IKT i norskfaget har vært gjenstand for lite forskningsmessig fokus. I denne studien stilte jeg derfor følgende spørsmål i problemstillingen: Hvordan kan IKT brukes fagdidaktisk i norskundervisningen, ...