Blar i Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett / Faculty of Education, Arts and Sports på tittel
Viser treff 1151-1170 av 4096
-
Fargar sin funksjon i multimodal meiningsskaping i læremiddel: ein analyse med blikk for fargesynssvake
(Master thesis, 2022)Føremålet med masteroppgåva har vore å belyse, og analysere kva rolle fargar spelar i norskfaglege læreverk, med eit blikk på korleis fargebruk påverkar leseforståinga hjå elevar med fargesynssvakheit. Masteroppgåva omfattar ... -
Fargespillmetodikk som inkluderingsverktøy i skolen
(Master thesis, 2018)Studien omhandler bruken av fargespillmetodikk som inkluderingsverktøy i skolen. Kjernen i metodikken er å se mennesker som ressurser, og bygger på en gammel tradisjon – gaveutveksling. Fargespill som stiftelse er i ... -
Fathers’ involvement on children’s school performance among camped-refugees and local majorities’ communities in Tanzania
(Peer reviewed; Journal article, 2022)This study assessed differences in fathers’ roles and involvements in children’s development and learning in Tanzania. It compared fathers’ socio-economic statuses and their implications on children’s various indicators ... -
Fattigdom: Elevers oppfattelser og læreverks presentasjon av fattigdom i Tanzania
(Bachelor thesis, 2019) -
Feedback og prestasjonsevne i knebøy
(Bachelor thesis, 2021)Målet med vår bacheloroppgave var å sammenligne hvilken effekt ulike former for feedback hadde på prestasjon i knebøy. Vi vet at feedback kan ha en positiv påvirkning på prestasjon i styrketrening. I tillegg har bruken av ... -
Feedback practice in lower secondary school: Exploring development of perceptions of feedback practice among students and teachers
(Peer reviewed; Journal article, 2022)This article reports on a qualitative study investigating how perceptions of feedback and feedback practice developed over the course of a seven-month development project with students and teachers in ten lower secondary ... -
«Feit, men likevel sunn?»
(Bachelor thesis, 2019) -
Felles mål felles agenda?: Om IKT-avdelingens betydning for IKT-satsingen i skolen
(Master thesis, 2016-04-08)I denne studien ser jeg nærmere på samspillet mellom skolene og IKT-avdelingene, hvilken betydning IKT-avdelingen har for integrasjonen av IKT i skolen og hvordan IKT-avdelingene og skolene samarbeider for at integrasjonen ... -
Feltarbeid som læringsarena for utforskande naturfagundervisning: Ein kvalitativ intervjustudie av lærarar sine erfaringar og refleksjonar
(Master thesis, 2023)I eit samfunn der evner til kritisk tenking, problemløysing, samarbeid og kompetansar til å ta gode og berekraftige avgjerdslar stadig blir viktigare, kan det vere avgjerande at skulen legg til rette for elevane si utvikling ... -
Feltarbeid – forskande tilnærming til praksis
(Chapter, 2020)Using field work and undergoing field practice in junior high school in teacher education for vocational subjects is a new methodological approach to focus, content and to how student practice is organized and carried out. ... -
Femårig grunnskolelærerutdanning – slik studentene beskriver den
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Det er et skille mellom teori og praksis i lærerutdanningen – mellom det som skjer i undervisningen på studiet, og det som skjer i klasserommet i skolen. Dette var en av hovedutfordringene da lærerutdanningen ble reformert ... -
Fenomenet Harry Potter - En undersøkelse av drivkrefter i en norsk kanoniseringsprosess
(Master thesis, 2020)Harry Potter blir omtalt som en moderne klassiker og er derfor en kanonisert tekst. I denne masteravhandlingen undersøkes det hvilke drivkrefter som har bidratt til kanoniseringen av Harry Potter-serien i Norge. Siden ... -
Festskrift til Sveinung Time på 61-årsdagen
(Skriftserien, nr. 3/2007, Rapport, 2007-05-10)Hvordan kan blogger og wikier brukes til læringsformål? Forfatteren av denne (sammensatte) teksten deltok i et prosjekt som bygget og testet en prototyp på et online-publiseringsverktøy, kalt eLogg2. Grunnforholdene ... -
Fiendens barn? Tyske barn på rekreasjonsopphold i Norge etter siste verdenskrig
(Master thesis, 2014)Temaet for oppgaven er tyske barn som reiste på rekreasjonsopphold til Norge etter andre verdenskrig. Ettersom den foreliggende litteraturen om emnet er snevert, har formålet vært å undersøke hvordan arbeidet ble organisert ... -
Film and the intercultural multimodal reader: Expanding intercultural literary literacy as a theoretical and pedagogical concept
(Peer reviewed; Journal article, 2022)This article addresses key theoretical and practical concerns related to the intercultural encounter with multimodal literature. Previous efforts to incorporate an intercultural dimension into conceptualisations of literary ... -
Filmede gruppesamtaler: fremtidens vurderingsform?
(Master thesis, 2018)I løpet av det siste århundret har samfunnet vårt endret seg dramatisk. Men til tross for en rekke endringer og reformer i skolen, hevder enkelte at den ikke lykkes tilstrekkelig i å ruste elevene for arbeidslivet som ... -
Filmens ulike produksjonsfaser: Et studie i kreative prosesser innenfor filmskaping i grunnskolen.
(Master thesis, 2021)Denne masteravhandlingen gir et innblikk i de kreative prosessene i en filmproduksjon gjennom 9 måneder. Det er elever på 7.trinn i grunnskolen som gjennom ulike gruppekonstellasjoner har bidratt i denne filmen. I forskningen ... -
A Finger in the Game: Sport-Specific Finger Strength Training and Onset of Injury
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Introduction: Strength training has proved to be an effective way to prevent injuries, but the evidence of the impact of strength training on finger injuries is lacking. A fingerboard is a sport-specific tool used by ...