Blar i Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett / Faculty of Education, Arts and Sports på tittel
Viser treff 630-649 av 4147
-
Different Effects of Adding White Noise on Cognitive Performance of Sub-, Normal and Super-Attentive School Children
(Peer reviewed; Journal article, 2014)Abstract Objectives Noise often has detrimental effects on performance. However, because of the phenomenon of stochastic resonance (SR), auditory white noise (WN) can alter the “signal to noise” ratio and improve ... -
Different factors associate with body image in adolescence than in emerging adulthood: A gender comparison in a follow-up study
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Background: Body image dissatisfaction has been linked with a range of adverse psychosocial outcomes in both genders and has become an important public health issue. Across all ages, women have reported being more dissatisfied ... -
Differential relationships between mathematics self-efficacy and national test performance according to perceived task difficulty
(Peer reviewed; Journal article, 2022)We explore the effect of students’ perceived task difficulty on the mathematics self-efficacy – performance relationship. Specifically, we expand on previous reciprocal effects studies through including students’ self-efficacy ... -
Difficult contrasts: an analysis of phonemic distinctions in the English of young Norwegian learners seen against the backdrop of incidental foreign language learning
(Peer reviewed; Journal article, 2014)Norwegian children in the 21st century are quite massively exposed to English as an L2, primarily through subtitled television programmes, films and various computer-based activities. The article investigates to what extent ... -
Digital 3D-modellering inn i håndverksfag : En undersøkelse av 16-åringers håndtering av avansert digitalt ingeniørverktøy
(Master thesis, 2007)Kunnskapsløftet (L06), which was implemented the autumn 2006, set forth target levels related to digital tools. There are great challenges related to implementing ICT in everyday school, both in organization and in pedagogy. ... -
Digital biletskaping i kunst og handverksfaget: med vekt på sjangeren portrett og samansette digitale skapingsprosessar
(Master thesis, 2009)Digital biletskaping i kunst og handverksfaget er ei masteroppgåve skriven av Gro Kristin Opdal, i samband med studiet Master IKT i læring. Oppgåva tek utgangspunkt i Kunnskapsløftet sine målsetjingar om bruk av digitalt ... -
Digital bokpresentasjon: Et arbeid i lyset av gutter og lesemotivasjon
(Master thesis, 2018)I dette masterprosjektet har jeg undersøkt hvordan 7.trinns gutter opplever at arbeid med digitale bokpresentasjoner virker inn på deres motivasjon for å lese selvvalgte bøker. På hvilken måte kan digitale artefakter påvirke ... -
Digital Cognitive Behavioral- and Mindfulness-Based Stress-Management Interventions for Survivors of Breast Cancer: Development Study
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Background: Psychosocial stress-management interventions can reduce stress and distress and improve the quality of life for survivors of cancer. As these in-person interventions are not always offered or accessible, ... -
Digital communication and collaboration in lower secondary school
(Peer reviewed; Journal article, 2021)This article investigates factors influencing teachers in secondary school when they plan for pupils’ use of digital tools for collaboration and communication. Six social studies teachers in Oslo were interviewed about how ... -
Digital competences of prospective engineers and science teachers: A latent profile and correspondence analysis
(Peer reviewed; Journal article, 2021)In the light of ubiquitous information and communication technologies (ICT) it is essential for everyone to be digitally competent. This is particularly true for prospective engineers and teachers since their jobs play an ... -
Digital danning: Dataspill som arena for selvrepresentasjon og lek med identitet(er)
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Å spille dataspill er en av de mest utbredte fritidssyslene blant norske barn og unge. Likevel finnes det foreløpig få undersøkelser av denne praksisen i en norsk kontekst. Basert på svar fra en spørreundersøkelse jeg ... -
Digital dømmekraft i norskfaget
(Master thesis, 2021)I denne studien har vi hatt som formål å se på digital dømmekraft i norskfaget. Problemstillingen for studien har vært: «Hvordan utvikler lærere i ungdomsskolen digital dømmekraft i norskfaget?». Videre er det formulert ... -
Digital eksamen – mer enn strøm på gamle eksamensoppgaver?
(Master thesis, 2017)Innføring av digital eksamen er et aktuelt tema i norsk høyere utdanning, og mange forelesere må i den forbindelse forholde seg til helt nye problemstillinger. Denne masteroppgaven undersøker hvordan tradisjonell skriftlig ... -
Digital historiefortelling på 5. og 7. trinn i grunnskolen
(Master thesis, 2011-12-14)Bakgrunnen for denne oppgaven har vært en kombinasjon av en endret lærerrolle og økende bruk av digitale media og verktøy i skolen. De digitale verktøyene har stadig blitt videre-utviklet og de har også blitt lettere ... -
Digital klasseledelse
(Master thesis, 2022)Tema i denne oppgaven er læreres erfaringer knyttet til klasseledelse i digital undervisning. Kontekst er knyttet til hjemmeskoleperioden under covid-19-pandemien. Bakgrunnen for valg av tema er å innhente førstehånds ... -
Digital kompetanse i arbeid med språk og estetiske fag i barnehagen: Dei vaksne sitt perspektiv
(Report, 2019)Prosjektet “Utvikling av berekraftige praksisar for digital teknologibruk innan språk og estetiske fag i barnehagen” (2017- 2020) forkorta til DigiSus1, er eit kompetanseutviklingsprosjekt som er finansiert av Norges ... -
Digital kompetanse og profesjonell utvikling: En aksjonsstudie om videreutvikling av lærerens digitale kompetanse
(Master thesis, 2016-08-09)Formålet med denne studien har vært å studere utviklingen av lærernes digitale kompetanse med utgangspunkt i problemstillingen; Hvordan kan skolen videreutvikle lærernes digitale kompetanse? For å få svar på dette spørsmålet ... -
Digital komponering i et postfenomenologisk perspektiv
(Master thesis, 2023)I denne oppgaven utforsker jeg hvordan teknologi kan påvirke hvordan mennesker komponerer musikk. Jeg ser på postfenomenologiens perspektiver på at mennesket “skapes gjennom teknologi” og overfører disse perspektivene til ... -
Digital mobbing
(Bachelor thesis, 2019) -
Digital mobbing i dagens skole
(Bachelor thesis, 2019)