Digital eksamen – mer enn strøm på gamle eksamensoppgaver?
Abstract
Innføring av digital eksamen er et aktuelt tema i norsk høyere utdanning, og mange forelesere må i den forbindelse forholde seg til helt nye problemstillinger. Denne masteroppgaven undersøker hvordan tradisjonell skriftlig skoleeksamen på nautikkstudiet kan tilpasses en digital kontekst. Studien søker svar på hvordan foreleserne tenker når de lager eksamensoppgaver, og hva studentene mener om sammenhengen mellom eksamensoppgavene og emnets læringsutbytte.
Prosjektet er gjennomført som en kvalitativ studie med Educational Design Research som overordnet metodikk. Datainnsamlingen er gjort gjennom refleksjonsmøter med foreleserne som er involvert i emnet og fokusgruppeintervjuer med studenter som har tatt emnet. Datagrunnlaget består av synspunktene til to forelesere og totalt tolv studenter, innsamlet gjennom tre refleksjonsmøter og tre fokusgruppeintervjuer.
Teorigrunnlaget for oppgaven tar utgangspunkt i et sosiokulturelt læringssyn, med fokus på praksisfellesskap, appropriering av medierende artefakter, sammenheng mellom læringsutbytte, arbeids- og vurderingsformer og backwash-effekt. I tillegg er forskning på vurdering sentralt, med et hovedfokus på summativ vurdering og validitet i vurderingen. På denne måten søkes problemstillingen belyst ut fra et helhetlig perspektiv.
Studien viser at foreleserne tar utgangspunkt i læringsutbyttet de ønsker å teste, for så å velge hensiktsmessig oppgavetype ut fra dette, og at det derfor er de pedagogiske perspektivene som er hovedfokus for foreleserne når de utarbeider eksamensoppgaver. På denne måten fullender de en helhet som knytter emnets innhold, arbeidsformer og vurdering sammen. Denne helheten gir vurderingen god validitet og bidrar til en positiv backwash-effekt på studentenes læring. Det fremgår av studien at også studentene opplever sammenhengen mellom eksamensoppgavene og emnets læringsutbytte som god. På denne måten har foreleserne lykkes med å tilpasse eksamen til en digital kontekst, og studenter og forelesere har gjennom emnet appropriert digital eksamen som medierende artefakt.