Blar i Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett / Faculty of Education, Arts and Sports på tittel
Viser treff 3789-3808 av 4105
-
Unfettering discussions about social justice: the role of conversational prompts in discussions about mathematics education for Indigenous students
(Peer reviewed; Journal article, 2021)To increase possibilities for listening respectfully to Indigenous educators, there is a need to identify conversational prompts which are used to raise alternative views of social justice about mathematics education for ... -
Unfreezing the Discursive Hegemonies Underpinning Current Versions of “Social Sustainability” in ECE Policies in Anglo–Celtic, Nordic and Continental Contexts
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Social sustainability is linked to finding new ways of living together and strengthening social capital and participation, as well as to social justice and equity in societies, and it is becoming increasingly important for ... -
Ung på Instagram: Selvrepresentasjon og inntrykkshåndtering gjennom bilder
(Master thesis, 2014-07-08)Bruken av visuell kommunikasjon på sosiale medier har hatt en voldsom utvikling i Norge, og bare fra 2012 til 2013 økte bruken av bildedelingsverktøyet Instagram med 45 prosent. Denne undersøkelsen tar for seg hvordan ... -
«Ungdom anmelder ungdomslitteratur – hva vektlegger de, og hva kan de lære?»
(Master thesis, 2019)Utgangspunktet for denne avhandlingen er Uprisen. Denne litteraturprisen kårer årlig den beste norske ungdomsboka, og engasjerer ca. 1000 ungdomsskoleelever hvert år. Her bestemmer ungdommene i alle ledd: 30 anmelderklasser ... -
Ungdom og utdanningsval - Elevperspektiv på fagdag i bedrift
(Master thesis, 2018-05-15)Hensikta med denne studien er å få innsikt i ungdommar sine erfaringar og refleksjonar av deltaking på fagdag i bedrift, utprøving og læring gjennom eigne erfaringar av yrke. Det finst lite forsking om ungdom og utprøving ... -
Ungdom og utdanningsval: Om elevar sine opplevingar av val og overgangsprosessar
(Doctoral thesis, 2014)Kva ligg til grunn for elevane sine yrkesfaglege utdanningsval og korleis opplever elevane valprosessane dei går gjennom frå 10. klasse og gjennom det første året i den vidaregåande skulen? Med desse spørsmåla som ... -
Ungdoms lesevaner og lesemiljø i hjemmet
(Bachelor thesis, 2018) -
Ungdoms lesing av bildeboka En case-studie om ungdommers møte med bildeboka Freddy (2011)
(Master thesis, 2017-05-15)Denne masteroppgaven undersøker hvordan en gruppe ungdommer leser bildebøker, og hvilken opplevelse de har av mediet. Både utgivelser, kritikker og forskning viser en utvikling som går i retning av at bildeboka er for alle ... -
Ungdomsskoleelever og lesing – en studie av hvordan elever forholder seg til tekst og lesestrategier
(Master thesis, 2022)Lesing er en av de fem grunnleggende ferdighetene, og skal slik være en del av opplæringen i alle fag i grunnskolen. Lesing er slik en viktig del av opplæringen, men en vet likevel ikke nok om hvordan elever i ungdomsskolen ... -
Ungdomsskoleelevers interesse i matematikk og yrkesfaglig utdanning
(Master thesis, 2019)Denne studien benytter seg av tverrsnittdesign for å undersøke sammenhenger i interesse der elever viser lav grad av motivasjon og engasjement i skolen. Ungdomsskoleelever (N=327) svarte på et spørreskjema hvor interesse ... -
Ungdomsskoleelevers opplevelse av tilpasset opplæring i ordinær undervisning
(Master thesis, 2023)Tematikken for denne studien har omhandlet prinsippet om tilpasset opplæring, og opplevelsen av hvordan dette praktiseres. Formålet med masteroppgaven har vært å undersøke hvordan noen ungdomsskoleelever opplever at ... -
Ungdomsskolelæreres bruk av lærebøker i matematikkundervisningen
(Bachelor thesis, 2015-10-27)I min forskning har jeg gjennom kvalitative intervju med seks ulike ungdomsskolelærere i matematikk undersøk hvordan de bruker lærebøker til planlegging og gjennomføring av undervisningen. Bakgrunnen for dette er en økende ... -
«Ungdomsskolelæreres forståelse av kreative prosesser, og tilrettelegging for utvikling av kreativ kompetanse i kunst og håndverk på ungdomstrinnet»
(Master thesis, 2022)Kreativitet og prosesser som tilknyttes kreativitet i dagens læreplan i kunst og håndverk, LK20, er mange og utbredt. Jeg har i dette masterarbeidet forsøkt å finne svar på hvordan kreativitet forstås, særlig med tanke på ... -
Ungdomsskolelæreres forståelse av og erfaringer med fysisk aktivitet i skolen
(Master thesis, 2019)En rekke politiske hendelser peker i retning mot at fysisk aktivitet vil få en større rolle i fremtidens skole, enten som et folkehelsetiltak for å fremme elevers helse, som metode for å fremme læringsutbytte og læringsmiljø, ... -
Ungdomsskolelæreres oppfatninger av tegning sett i lys av den grunnleggende ferdigheten «å skrive» i kunst og håndverk.
(Journal article; Peer reviewed, 2019)Denne artikkelen belyser tegning som del av kunst- og håndverksfaget i den formelle og oppfattede læreplanen. Artikkelen undersøker hvordan tegning beskrives i læreplan og støttemateriell, og hvordan lærere på fire ... -
Unge toppidrettsutøvere med over fem i snittkarakter på videregående skole. Utøvernes beskrivelse av egne mentale ferdigheter for skole- og idrettsprestasjon: Familie og oppvekstmiljø: forutsetninger for utøvernes skole- og idrettsprestasjon?
(Master thesis, 2021)Tidlig utvikling av mentale ferdigheter viser seg å være gunstig for både prestasjon og helse. Eksisterende studier retter forskningen mot effekten av utvikling av enkelte mentale ferdigheter, eller anbefalinger for hvordan ...