Unge toppidrettsutøvere med over fem i snittkarakter på videregående skole. Utøvernes beskrivelse av egne mentale ferdigheter for skole- og idrettsprestasjon: Familie og oppvekstmiljø: forutsetninger for utøvernes skole- og idrettsprestasjon?
Master thesis
Åpne
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2826460Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Tidlig utvikling av mentale ferdigheter viser seg å være gunstig for både prestasjon og helse. Eksisterende studier retter forskningen mot effekten av utvikling av enkelte mentale ferdigheter, eller anbefalinger for hvordan det skal legges til rette for mental trening og utvikling av mentale ferdigheter. Ingen studier har per dags dato, undersøkt unge toppidrettsutøveres egne beskrivelser av mentale ferdigheter for skole- og idrettsprestasjon.
På bakgrunn av høy prestasjon på to ulike arenaer, var studiens formål å undersøke utøvernes beskrivelse av egne mentale ferdigheter for skole- og idrettsprestasjon. Utøvernes familie og oppvekstmiljø ble også undersøkt, for å finne ut hvilke forutsetninger dette har hatt for utøvernes skole- og idrettsprestasjoner.
Semistrukturerte intervjuer med fem unge toppidrettsutøvere i alderen 17 til 18 år, ble gjennomført for å besvare problemstillingene. Transkripsjoner av utøvernes utsagn ble analysert ved bruk av tematisk analyse, og kodet i programmet NVIVO.
Resultatene indikerte at utøverne mestret flere mentale ferdigheter for skole- og idrettsprestasjon. Utøverne fortalte at mentale ferdigheter har vært overførbare mellom deres skole- og idrettsprestasjon. Samtidig var det individuelle forskjeller i hvilke mentale ferdigheter som ble mestret. Motivasjon virket å være den mentale ferdigheten for skole- og idrettsprestasjon som utøverne samlet, mestret i størst grad. Utøvernes høye motivasjon for skole- og idrettsprestasjon virket å være gjensidig, men basert på ulikt motivasjonsgrunnlag. For skoleprestasjon sto ytre motivasjon sterkest og utøverne baserte seg ofte på resultatmål. For idrettsprestasjon var indre motivasjon sentralt for utøvernes motivasjon. Utvikling av egne idrettslige ferdigheter var viktigere for utøverne, enn å oppnå resultatmål. Det tydet også på at foreldre og oppvekstmiljø hadde spilt en rolle, spesielt for utøvernes forutsetninger for idrettsprestasjoner. Foreldrene var støttende, behjelpelig med veiledning og treningsplanlegging. Foreldrene hadde interesse og kunnskap om utøvernes idrett, fordi foreldrene hadde samme idrettsbakgrunn som utøverne
Beskrivelse
Master i idrettsvitenskap FLKI/Idrett, kosthold og naturfag/idrettsvitenskap
2021