Blar i Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett / Faculty of Education, Arts and Sports på tittel
Viser treff 1155-1174 av 4189
-
Fagdidaktisk tilnærming og kroppsøvingselevar si involvering i longnet volleyballundervisning
(Master thesis, 2019)Føremålet med den masterstudien er å undersøke i kva grad det er forskjellar i elev-involvering ved bruk av undervisningsmetodane økologisk oppgåveanalyse og tradisjonell undervisningsmetode i volleyballundervisning ved ... -
Fagdidaktiske overveielser i matematikk-undervisningen: Aktiviteter med digitale verktøy
(Master thesis, 2010)Bakgrunnen for studien er Skolefagsundersøkelsen 2009, der bruk av digitale verktøy har blitt kartlagt både som hjelpemiddel i planlegging og til gjennomføring av undervisning. Skolefagsundersøkelsen 2009 beskriver læreres ... -
Fagfornyelsen: Bærekraftig utvikling som tverrfaglig tema i faglærerutdanningen – Et komplekst begrep i et kroppsøvingsfaglig perspektiv
(Master thesis, 2020)I denne oppgaven er det forsket på lærerutdannere i kroppsøving og idrettsfag sin forståelse av begrepet bærekraftig utvikling, og lærerutdannernes forståelse av hvordan innføringen av dette tverrfaglige temaet påvirker ... -
«Fagfornyelsens satsing på bærekraftig utvikling i kunst og håndverksfaget»
(Bachelor thesis, 2019) -
Faglege samtalar i matematikk
(Bachelor thesis, 2019) -
Faglig inkludering i norskfaget gjennom bruk av digitale læremidler og digitale ressurser for læring
(Master thesis, 2021)Inkludering er viktig i skolen. I en stadig mer digitalisert skolehverdag for ungdomsskoleelever ble denne problemstillingen utarbeidet: Hvordan legger norsklærere på ungdomstrinnet til rette for at elever skal bli inkludert ... -
Faglig mobilbruk i videregående skole
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven ser på hvordan elever i videregående skole bruker mobiltelefonen sin faglig. Utviklingen av mobil teknologi, og utbredelsen av mobiltelefoner har satt sitt preg på norsk skolehverdag. De fleste elever ... -
«Fagrelevans og sentrale verdiar» i kroppsøvingsfaget i LK20 – ei spørjeundersøking av 10.-klasseelevar
(Master thesis, 2022)Bakgrunn: Kunnskapsløftet 2020 (LK20) er nyleg implementert i skulen, og har så vidt vorte nytta av lærarar i praksis endå. Dette skapar ei interesse for å undersøkja kva LK20 har endra på med tanke på førre læreplan, og ... -
Fagtradisjoner på lag mot dannelse
(Bachelor thesis, 2015-10-27)Tittel: Fagtradisjoner på lag mot dannelse Problemstilling: ”Hvordan spiller de ulike fagtradisjonene i kunst og håndverksfaget på lag for å ivareta LK06 – generell del og målet med å danne eleven?” Bakgrunnen for denne ... -
Fair play i kroppsøving - styringsreiskap eller danning?
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Fair play er ifølgje læreplan i kroppsøving ein kompetanse elevane skal praktisere og utvikle gjennom heile opplæringsløpet. Både i skulens styringsdokument og i teori trer fair play fram med ein klar danningsfunksjon. ... -
Faktorar som påverkar scoring i innebandy
(Bachelor thesis, 2020) -
Faktorer for økt tilgjengelighet av fisk og sjømat i ungdomsskolen
(Master thesis, 2018-05-15)Hensikt og problemstilling: Studier viser at barn unge har et for lavt inntak av fisk- og sjømat sammenlignet med myndighetenes anbefalinger. Med bakgrunn i at grunnlaget for god helse og helsevaner legges tidlig og ... -
Faktorer som fremmer eller hemmer barnehagelærere i å melde bekymring
(Bachelor thesis, 2021) -
Falske framstillingar og konkurrerande diskursar: Norsk okkupasjonshistorie i offentleg debatt
(Master thesis, 2022)Denne oppgåva undersøker korleis ulike populærkulturelle framstillingar av norsk okkupasjonshistorie 1940-1945 blir diskutert i offentleg debatt. Analysen tar for seg debattane rundt to TV-seriar og éi bok som gjekk føre ... -
Familielivet i Zambia
(Bachelor thesis, 2009) -
Familietilvenning for flerkulturell familie i barnehagen: En barnehagelærers persepsjon
(Bachelor thesis, 2023) -
Fanga av feminiseringa?
(Bachelor thesis, 2013) -
Faraos språkeksperiment
(Others, 2011) -
Fargar sin funksjon i multimodal meiningsskaping i læremiddel: ein analyse med blikk for fargesynssvake
(Master thesis, 2022)Føremålet med masteroppgåva har vore å belyse, og analysere kva rolle fargar spelar i norskfaglege læreverk, med eit blikk på korleis fargebruk påverkar leseforståinga hjå elevar med fargesynssvakheit. Masteroppgåva omfattar ... -
Fargespillmetodikk som inkluderingsverktøy i skolen
(Master thesis, 2018)Studien omhandler bruken av fargespillmetodikk som inkluderingsverktøy i skolen. Kjernen i metodikken er å se mennesker som ressurser, og bygger på en gammel tradisjon – gaveutveksling. Fargespill som stiftelse er i ...