Browsing Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett / Faculty of Education, Arts and Sports by Title
Now showing items 710-729 of 4147
-
”Du bare gjør det på en måte, uten at du tenker over det” Danning i norskfaget – dialog og kritisk tenking
(Bachelor thesis, 2015)På 1970-‐ tallet kom danningsbegrepet inn i skolen som beskrivelse av dens grunnleggende formål. Laila Aase, en av de didaktiske forskerne som har arbeidet mest med danningsbegrepet i norskfa ... -
”Du behøver bare se dig lidt omkring” Representasjon av planter i svenske og norske bildebøker fra tidlig 1900-tall
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Plants are not only vital to all other life on earth; as parts of settings and narrative frames as well as actors, they also form a frequent literary motif, not least in children’s literature. This article explores how ... -
Du bestemmer – hvordan påvirker kampanjen målgruppen? En evalueringsstudie
(Master thesis, 2012-10-29)Denne studien er en evaluering av kampanjen Du bestemmer som er en holdningskampanje i regi av Teknologirådet, Datatilsynet og Senter for IKT i utdanningen. «Målet med kampanjen er å øke ungdoms kunnskap om personvern, ... -
Du får ikke leke med oss!
(Bachelor thesis, 2019) -
«Du får ikkje leike med oss» : ei bacheloroppgåva om mobbing blant barn i barnehagen
(Bachelor thesis, 2014)I følgje rammeplanen (2011) skal det ikkje vere rom for diskriminering eller krenkande ord og handlingar i barnehagen si verksemd, og av respekt for både fellesskapet og det enkelte individ må dette atterspeglast i det ... -
«Du forstår ikke hvor sinnssykt dypt dette spillet er!» Bruk av leseforståelsesstrategier og tolkning av dataspillet Draugen
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven undersøker hvordan elever tar i bruk leseforståelsesstrategier for å navigere seg i det norskproduserte dataspillet Draugen, og hvordan de sammen tolker handlingen i spillet. Dataspill er et medium som ... -
‘Du kalte meg Kate’ Kjønnsidentitetstematikk i ungdomsromanene Hør her’a! og Kunsten å være normal.
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven undersøker hvordan språket på replikk- og fortellernivå, bidrar til utforskningen av kjønnsidentitetstematikk i et utvalg nyere ungdomslitteratur. Kjønnsidentitetstematikk, eller kjønnsinkongruens, er ... -
Du kan aldri vite kva morgondagen bringer: Zambiske barn sine tankar om eiga framtid
(Student paper, others, 2016) -
"Du kan jo ikkje lære å spikke noe uten å faktisk gjøre det"- Inger 15 år. En studie om erfaringslæring
(Master thesis, 2016-08-12)Bakgrunnen for denne masteroppgaven har vært ungdomsskoleelevens utvikling av kyndighet i en konkret læringssituasjon. Med fokus på erfaringslæring i lys av den sosiokulturelle teorien har jeg jobbet ut i fra følgende ... -
Du må se bak atferden min
(Bachelor thesis, 2023)The topic of our bachelor's thesis is how pedagogues work to include five-year-olds with disruptive behavior in free play. Based on our research question, the text has a consistent focus on four themes: free play, disruptive ... -
«Du må tro det før du kan se det» : omsorgssvikt og barn i sårbare livssituasjoner, hvordan kan vi jobbe med dette i barnehagen og i samarbeid med andre etater?
(Bachelor thesis, 2017)«Hvordan kan et godt samarbeid i barnehagen og tverretatlig være med på å avdekke flere tilfeller av omsorgssvikt og barn i sårbare livssituasjoner?»Vårt mål med denne oppgaven er å få økt kunnskap og innsikt i det å arbeide ... -
«Du må trø så varsomt»: en undersøkelse av barnehagelæreres refleksjoner om egen rolle i barnestyrt lek
(Master thesis, 2021)Tittel: «Du må trø så varsomt»: en undersøkelse av barnehagelæreres refleksjoner om egen rolle i barnestyrt lek. Formål: Rammeplan for barnehagen er tydelig på at leken skal ha en sentral plass og lekens egenverdi skal ... -
"Du och jag, Alfred": En oppgave om barn med utagerende atferd og barnehagen som en arena for mestring
(Bachelor thesis, 2016) -
Du og jeg i nære relasjoner, til det beste for barna
(Bachelor thesis, 2019) -
«Du ser at det har gjort noko med heile skulen»: Når lærarar skal lære
(Journal article, 2017)Skuleleiarar har eit overordna ansvar for eit læringsmiljø som oppmuntrar lærarar til å utvikle seg fagleg. Korleis kan ein gå fram for å lukkast med kompetanseheving blant lærarane? -
Du skal ikke tro, du skal vite! : holdninger og kunnskaper rundt barnevernssamarbeid i barnehagen
(Bachelor thesis, 2014)I denne oppgaven har vi tatt for oss barnehagen og foreldrenes samarbeid med barnevernet. Vi vil legge fokus på foreldrenes kunnskaper og holdninger ovenfor barnevernet, og hvordan en som pedagogisk leder kan arbeide med ...