Browsing Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett / Faculty of Education, Arts and Sports by Title
Now showing items 490-509 of 4147
-
Då Lisa gjekk til skulen - igjen! : om kombinasjonsstudenten på desentralisert og delvis nettbasert førskule- og allmennlærarutdanning ved Høgskulen i Sogn og Fjordane.
(HSF Rapport, Book, 2004)Rapporten er ei internevaluering av desentralisert og delvis nettbasert førskule- og almennlærarutdanning ved HSF, avdeling for lærarutdanning og idrett. Evalueringa følgjer studentar i første året, og systematiserer ... -
De andre jentene i ungdomslitteraturen
(Master thesis, 2017-09-15)I denne masteroppgaven har jeg analysert kjennetegn og funksjon ved jenter som sekundærkarakter i de to samtidsrealistiske ungdomsromanene Natt på Frognerbadet (Henmo, 2012) og Hvem er du, Alaska? (Green, 2014). Teoriene ... -
De kloke valgene
(Chronicle, 2014-07-09) -
”De sier at du er en god lærer om du anvender boken” : En kvalitativ studie av lærebokens betydning i en tanzaniansk skole
(Master thesis, 2019)Denne studien undersøker hvilken betydning læreboken blir tillagt av et utvalg lærere, på en offentlig barneskole i Tanzania. Lærebokens betydning blir belyst ved å undersøke hvordan syllabus i fagene geografi og social ... -
De usynlige barna : en oppgave om innagerende adferd i barnehagen
(Bachelor thesis, 2015)«Hva kjennetegner innagerende adferd? og hvordan kan den pedagogiske lederen legge til rette for barn med slik adferd i barnehagen?» Denne oppgaven handler om de «usynlige» barna. De usynlige barna i denne sammenheng er ... -
«De utrolige årene» og barns sosial kompetanse: en kvalitativ studie av barnehagelæreres opplevelser.
(Bachelor thesis, 2018) -
De yngste barnas medvirkning i et relasjonelt perspektiv
(Bachelor thesis, 2014)Jeg skal skrive om de yngste barna i barnehagen, og observere ett og toåringene. Min problemstilling lyder som følger: ”Hva kjennetegner de yngste barnas medvirkning når de er i samspill med personalet i barnehagen?”. ... -
De yngste barnas mulighet til å medvirke: Kjærlighet, barnet som subjekt og hverdagsøyeblikk.
(Bachelor thesis, 2018) -
De yngste barnas uttrykk i et medvirkningsperspektiv
(Bachelor thesis, 2018) -
De yngste barns medvirkning i barnehagen
(Bachelor thesis, 2019) -
Debatten om 100-årsjubileet for opprettelsen av Nord-Irland
(Master thesis, 2022)Temaet for denne masteroppgaven er den nord-irske debatten rundt 100-årsmarkeringene for opprettelsen av Nord-Irland. Dette er en tekstanalyse der uttalelser fra politikere i seks av de største nord-irske partiene er ... -
Decentering and fiction: on developing intercultural competence using a picturebook in a Norwegian L2 Classroom. A study of how, in light of intercultural theory, the picturebook ”The Soccer Fence” by Phil Bildner can be seen to serve as a teaching tool to develop the ability to decenter.
(Master thesis, 2016-05-16)The current master’s thesis deals with trying out a teaching tool for developing decentering, an element within intercultural competence, in a 5th grade class using the picturebook The Soccer Fence (2014) by Phil Bildner. ... -
«Deeds not words» En analyse av ulike narrativer i suffragettehistorien
(Master thesis, 2017-05-15)Kvinner har i de senere årene fått en større plass i historieskrivingen. Men hvordan har de blitt skrevet om? Kjønnsforskningen og kvinnehistorien gjorde sitt inntog på 1970-tallet, og flere kjønnshistorikere ønsket å ... -
De definerende ressursene. Betydningen av sted i ungdommers diskusjoner om oljeboring i Lofoten, Vesterålen og Senja
(Master thesis, 2015-07-06)I de siste tiårene har det vært en diskusjon om kystområdene utenfor Lofoten, Vesterålen og Senja (LoVeSe) skal åpnes for oljeutvinning. Områdene kan ha store oljeressurser, men samtidig er de levegrunnlaget til store ... -
Definisjonsforståelse i matematikk
(Bachelor thesis, 2019) -
«Dei riv ned alt han har bygd opp?»: Ei komparativ analyse av essaysamlingane Samtidsruinar (2015 [2008]) av Marit Eikemo og Stillstand (2009) av Agnes Ravatn
(Master thesis, 2023)Føremalet med denne masteroppgava er å undersøke kva stad og kjønn betyr for den essayistiske refleksjonen i to nyare essaysamlingar. Oppgåva byggjer på ein tese om at essaysamlingane kan lesast som litterære oppgjer med ... -
Dei sterke klarar seg alltid! …eller?: Om tilpassa opplæring til sterke elevar
(Bachelor thesis, 2014) -
Dei stille barna
(Bachelor thesis, 2020)