Browsing Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett / Faculty of Education, Arts and Sports by Title
Now showing items 2540-2559 of 4103
-
“Men, sant, når skal man kalle det mobbing, og når skal man kalle det ekskludering?”
(Bachelor thesis, 2019) -
Menneskerettar – Universelt, men ikkje for alle
(Master thesis, 2020)Menneskerettar er eit stort fenomen som kan forståast på ulike måtar, og Dembour (2006) si skuleinndeling viser ulike menneskerettsforståingar som finnast. Denne masteroppgåva er ein studie av korleis menneskerettar blir ... -
Menneskers forhold til natur : menneskers favoritt- og ubehagelige sted
(Bachelor thesis, 2010) -
Mens vi venter... : barns betraktninger om IKT og sosialt samspill i barnehagen
(Master thesis, 2008)Bakgrunnen for undersøkelsen er innføringen av digitale verktøy i en del norske barnehager. Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver (KD, 2006) legger føringer på at digitale verktøy bør innføres, men samtidig hersker ... -
Menstruasjon – En barriere for jenters utdanning i Tanzania?
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven handler om kjønn og utdanning i Tanzania. Tanzania er et land i Øst-Afrika med over 60 millioner innbyggere, og en mangfoldig kultur. Et flertall av informantene i forskningen er Maasaier, dette er en gruppe ... -
Mental Health in Elite Student Athletes: Exploring the Link Between Training Volume and Mental Health Problems in Norwegian College and University Students
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Objectives: To examine mental health problems among elite athletes in a student population, compared to the general student population, and to explore the association between weekly hours of training across mental health ... -
Mer enn en kopimaskin - En kvalitativ undersøkelse av historielæreres individuelle elevvurdering i faget
(Master thesis, 2017-05-15)Bakgrunnen for denne studien var et ønske om å sette søkelys på hvordan lærere praktiserer vurdering i historiefaget. Formålet med dette var å få innsikt i hva lærerne vektlegger, av innhold, metode og kognitive prosesser, ... -
”Mer enn hva øyet kan se” : en kvalitativ undersøkelse om læreres kompetanse om jenter med ADHD
(Bachelor thesis, 2017)Formålet med oppgaven er å rette fokus mot læreres kompetanse om jenter med ADHD i skolen. Oppgaven er skrevet med bakgrunn i en kvalitativ undersøkelse basert på fire intervjuer om enkeltlæreres kunnskap og erfaringer. ... -
Mer enn studenten har bedt om
(Skriftserien, nr.1/2009, Chapter, 2009-04-20) -
The Messiness of Children’s Voices: An Affect Theory Perspective
(Peer reviewed; Journal article, 2020)The aim of the article is to explore children’s experiences and expressions of movement and physical education (PE). In particular, how children’s movement take form and vary in a school context. The study design is ... -
«(…) mest fokus og mest hodebry har vi jo med den her standpunktkarakteren da» - En kvalitativ studie av formativ vurdering i programfaget aktivitetslære.
(Master thesis, 2022)Bakgrunn: I 2010 ble det innført en fireårig nasjonal satsing på vurdering for læring, som ble videreført fra 2014-2018. internasjonal forsking om formativ vurdering viser at lærere opplever det som utfordrende å endre en ... -
Mestring i matematikk for elever med spesifikke matematikkvansker
(Master thesis, 2023)Dette er en tverrfaglig masteroppgave i spesialpedagogikk og matematikk. Studien tar for seg hvilke faktorer lærere erfarer at skal til for at elever med spesifikke matematikkvansker skal oppleve mestring i matematikkfaget. ... -
Mestringsklima i fotball : en studie om treneres oppfatning av mestringsklima i ungdomsfotball. Hvordan oppfatter og jobber trenere med mestringsklima i ungdomsfotball?
(Bachelor thesis, 2020)Formålet med denne studien var å finne ut av ungdomstrenere i fotball sin oppfatning av et mestringsklima. Vi startet prosessen med å utarbeide problemstilling, velge metode, før vi utarbeidet en intervjuguide basert på ... -
Mestringstro i Friluftsterapi
(Master thesis, 2016)Det er en stor vekst av mentale sykdommer på verdensbasis, og forekomsten øker spesielt blant unge mennesker. Det er derfor nødvendig å identifisere, og ta i bruk alle helsefremmende metoder som er tilgjengelige og effektive. ... -
Metakognitiv læring og læringsstrategier i et digitalt perspektiv
(Master thesis, 2020)Denne studien har hatt fokus på hvordan studenter bruker læringsstrategier i møte med et nytt digitalt lærebokkonsept og en digital lærebok. Formålet med studien har vært å undersøke sammenhengen mellom måten studentene ... -
Metamorfose: - en lærings- og skapingsprosess i et digitalt bildebehandlingsprogram
(Master thesis, 2009)Bakgrunnen for denne masteroppgaven er at jeg i lys av nye kompetansemål og dannelsesidealer, nå søker økt innsikt og kunnskap i hvordan digital bildeskaping kan settes inn i et kunstfagdidaktisk perspektiv. Som lærer vil ... -
Metaspråklig bevissthet i grunnskolen. Hva og hvordan? En kvalitativ litteraturanalyse av hvordan man kan operasjonalisere begrepet metaspråklig bevissthet for bruk i grunnskolen.
(Master thesis, 2022)Det er ikke enighet i hva metaspråklig bevissthet (MSB) er. Ulike operasjonaliseringer sier noe om hvilken type kunnskap som godkjennes som uttrykk for metaspråklig bevissthet. Det legger føringer for hvordan man kan ... -
Metodebruk i skolen : En kvalitativ undersøkelse av metodebruk i skolen
(Bachelor thesis, 2019) -
Metodologiske og teoretiske utfordringar for generative dialektologar
(Journal article; Peer reviewed, 2015)Dette nummeret av Norsk lingvistisk tidsskrift (NLT) tek føre seg nordisk syntaktisk talemålsforsking. I Noreg strekkjer den vitskaplege talemålsforskinga seg tilbake til Ivar Aasens (1848) første grammatiske storverk. Men ...