Mestringsklima i fotball : en studie om treneres oppfatning av mestringsklima i ungdomsfotball. Hvordan oppfatter og jobber trenere med mestringsklima i ungdomsfotball?
Abstract
Formålet med denne studien var å finne ut av ungdomstrenere i fotball sin oppfatning av et mestringsklima. Vi startet prosessen med å utarbeide problemstilling, velge metode, før vi utarbeidet en intervjuguide basert på relevant teori. Relevant teori for oss var teori som passer inn under et mestringsklima. For å begrense oppgaven vår tok vi utgangspunkt i mestringsklima, med fokus på selvbestemmelsesteorien og indre motivasjon som teori. Vi ønsket hovedsakelig å finne ut hva ungdomstrenere oppfatter med et mestringsklima, samt sammenligne dette med klimaet informantene forteller at de legger til rette for i praksis. Sentrale funn angående informantenes oppfatning av begrepet mestringsklima er positivitet, åpenhet og muligheten til å prøve og feile. Dette er funn som passer bra med det teori viser til, angående mestringsklima (NFF, 2011, s.102; Johansen et al., 2009, s.185). Viktige elementer som informantene fremhever i intervjuet er at fotball først og fremst skal være gøy for spillerne på laget, og at det viktigste ikke er å bli best. Dette er også noe vi kjenner igjen på svarene vi får omkring klimaet i lagene. Informantene forteller at de legger opp treninger etter spillernes ambisjon og motivasjon. Det blir lagt opp til mest mulig åpne øvelser og spill. Da vil isolerte og mer tekniske øvelser, ikke bli prioritert.
Description
Idrett og kroppsøving, ID3-323.
Fakultetet for lærerutdanning, kultur og idrett (FLKI)
Høgskulen på Vestlandet, Sogndal.
11. Desember 2020