”Mer enn hva øyet kan se” : en kvalitativ undersøkelse om læreres kompetanse om jenter med ADHD
Abstract
Formålet med oppgaven er å rette fokus mot læreres kompetanse om jenter med ADHD i skolen. Oppgaven er skrevet med bakgrunn i en kvalitativ undersøkelse basert på fire intervjuer om enkeltlæreres kunnskap og erfaringer. Under arbeidet erfarte vi at det er lite kompetanse på området. Samtidig opplevde vi at lærerne klarer å se behovet til jenter med ADHD, gjennom opparbeiding av kunnskap og erfaring. Oppgaven er basert på teori knyttet opp mot lærernes kompetanse om jenter med ADHD, samt ulike faktorer som kan bidra til et trygt og inkluderende læringsmiljø for disse jentene. Undersøkelsen kan tyde på at det er for lite fokus på kompetanseheving rundt ADHD, selv om dette har vært et av Utdanningsdirektoratets satsningsområder. Samtidig kan det tyde på at lærerne innhenter kunnskap gjennom praktisk erfaring.
Description
Grunnskolelærerutdanning 5. – 10. PE379 Avdeling for lærerutdanning og idrett, institutt for grunnskolelærerutdanning